کمبود گاز در مصر و عصبانیت مردم را از دولت

دوشنبه ، 3 اسفند 1388 ، 11:22

در هفته گذشته زمانی که پخش کپسول های گاز که نقشی مهمی را درگرمایش و پخت و پز شهروندان صورت می دهد  و تامین آن بر عهده دولت است قطع شد، عصبانیت مردم به طور فزاینده ای اوج گرفت.

به گزارش بانکی دات آی آر  کمبود سوخت در زمستان مسئولین امر را به تکاپو واداشته تا راه حلی برای این مطلب پیدا کنند و بار دیگر بحران سوخت متحد اصلی و کلیدی آمریکا را در خاورمیانه در شرایطی قرار داده است که حتی آنان قادر به رفع مسائل مردم خود نیز نیستند. برای مردم این موضوع یادآور خاطرات تلخ بحران بسیار حاد کمبود نان است که در سال 2008 اتفاق افتاد و در همان زمان نیز عصبانیت و خشم و یاس مردم را به دنبال داشت.

 

 


سخنگوی  یکی از تشکل های مردمی مخالف هزینه های بالای زندگی،محمود الاسکلانی می گوید: هر ساله بحران سوخت به بسبت بدتر از گذشته می شود . چرا دولت در کنارملت خود نمی ایستد و فکر چاره ای برای رفع این نیاز نمی کند.

درهمین هفته در شهر قاهره ،شهری با درآمد اندک و در همسایگی بستیل ،زنان با کمک یکدیگر تعادل یک سیلند دوازده لیتری را که خالی بود بر روی سرشان حفظ  کرده بودند و همانند پسرک جوانی که دوچرخه اش را که بار سنگین سیلندر ها را تحمل می کرد به سمت مرکز پخش گاز دولتی روانه بودند، جایی که این سیلندر ها را یا مجددا پر میکنند یا یک سیلندر جدید به آن ها می دهند البته با هزینه ای کم.

صدها نفر از مرد و زن ساعت ها در صف تا شب منتظر تانکر حمل سوخت می مانند.ام محمد یکی از زنانی که بر روی کپسول خالی اش نشسته بود و دو ساعت منتظر در بستیل  بود می گفت "همه زنانی که این جا هستند آمده اند تا به انتظار بنشینند بلکه تانکر حامل سوخت شاید امروز بیاید.

 


زمانی هم که تانکر سر می رسد مردم به سمت آن هجوم برده و سعی می کنند قبل از آنی که همه ی کپسول ها نا پدید شوند یکی از آن ها تصاحب کنند.

در دو هفته گذشته روزنامه های محلی گزارش هایی را از در گیری بین مردمی داشته که ناامید و عصبانی و مسلح به چاقو با هم به نزاع پرداختند.پلیس می گوید در هفته گذشته دو نفر کشته شده اند.در یک برنامه رادیویی پسر بچه ای تماس گرفته بود و بیان می کرد که تنها آرزویش این است که آن ها بتوانند کپسولی داشته باشند تا مادرش بلکه بتواند غذا برایشان درست کند.

 


مشکلات سوخت مسئله ای است که به یک محرومیت دائمی برای مردم تبدیل شده است که دولت در مدت بیست و نه سال گذشته  با ریاست جمهوری حسنی مبارک با رشد بی سابقه جمعیت مواجه بوده است تاثیر خود را بر اقتصاد می گذارد. در مصر بیش از 40 درصد مردم از 80 میلیون جمعیت آن در آمدی معادل 2 دلار در روز را دارند.

محمد شردی در روزنامه الوفد می نویسد: بحران گاز به خودی  خود نمایانگر ناتوانی و شکست دولت در طرح برنامه ای واقع بینانه در جهت حل مسائل مصر است. او می افزاید: این مسئله ساده عرضه و تقاضا ست که دولت می بایست شکاف بین این موضوع را بر طرف کند.

ولی دلیل این کمبود و کسری هم چنان نا معلوم است.

 


طی مطالعاتی که گروه الاسکالنی انجام داده اند، افزایش تقاضا ی سوخت تنها 8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این افزایش نمی تواند باعث چنین کسری بزرگی شود که مردم قاهره یک هفته تمام بدون سوخت بمانند. در این مطالعه  به این موضوع پی برده اند که تاخیر دولت در پرداخت هزینه سوخت صادراتی باعث شده است که محموله سوخت با تاخیر به مصر تحویل داده شود.

دولت که به نوبه خود ادعا می کند که بدی هوا باعث شده است که صادرات در این ماه متوقف شود و محموله ها دیر به مقصد برسد. هم چنین آنان بخشی دیگر از مشکل را به گردن بازار سیاه انداخته اند.

 


هر چند که دولت دستور برقراری  چهار جایگاه سوخت دیگر را صادر کرده است اما مردم مقیم بسیاری نقاط از جمله جنوب قاهره با شنیدن این مطلب که بحران به تدریج در حال افزایش است ساعت ها  درصف به انتظار سوخت در شهر های اطراف می نشینند.

کمبود پخش سوخت در مراکز سوختی جایی که هر سیلندر قیمتی معادل 50 سنت دارد ، بسیاری از مردم را وا داشته است تا به بازارهای سیاه رو آورده و هر سیلندر را به قیمتی بالاتر از 12 دلار خریداری کنند.

اگرچه مصر باتی 48 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در سال تولید می کند اما  با کمبود توانایی در فر آوری آن به سوخت قابل استفاده  مواجه است.برای همین هم مصر باید 2 میلیون تن از سوخت را با قمیت 3 میلیون دلار به کشور هایی مانند آرژانتین و عربستان سعودی صادر کند .

► هتل سازی عماد رضا با پول ایران!
هر سئوال آزمون 400 هزار تومان! ◄

مطالب مرتبط
بنر