راهکار کیلیدی توسعه بازار اجاره

يكشنبه ، 11 اسفند 1398 ، 12:36

در روزهای پایانی سال شاهد هستیم تقاضای مصرفی در بازار مسکن با درصد بسیار کمی در حال روی دادن است. این را خبرگزاری‌ها با اعلام آمارهایی از مشاورین املاک که تعداد خریدوفروش‌های خود را در حال رشد عنوان کرده‌اند، منتشر کرده و این خبر را که بازار مسکن رشد و بهبود نسبی را تجربه می‌کند را، تیتر خبرهای خود کرده‌اند. اما واقعیت را باید در قیمت افسارگسیخته خرید و یا اجاره آپارتمان در الهیه یا مناطق این‌چنینی جست‌وجو و برداشت کرد.

بدیهی است که دیگر همچون یک دهه پیش نمی‌توان به سراغ اجاره آپارتمان در فرمانیه و محله‌های همترازش رفت و انتظار این را داشته باشیم که می‌توان سرمایه خود را به جای خرید خانه، وارد کسب و کار کرد و سود آن را جهت تأمین نیاز مسکن به هر طریقی به کار بگیریم. زیرا نه آن‌چنان رونقی در کسب‌وکارها داریم و نه بازار مسکن قیمت‌های متعادلی دارد که بتوان با صبر کردن و در نظر گرفتن مؤلفه‌های مهم اقتصادی منتظر معجزه‌ای که به کاهش قیمت‌ها بیانجامد، بود.

در نتیجه باید برای این مهم سازوکاری در نظر گرفت، تا بتوان از پایه این بخش را ساماندهی کرد. یکی از اصلی‌ترین راه‌ها تولید متناسب با تقاضای مصرفی جهت بازار اجاره است. شوربختانه در این خصوص دولت نتوانسته آآن‌طورکه باید در این خصوص فعالیت چشمگیری داشته باشد و بارها شنیده شده وزارت راه و شهرسازی مسئولیت این امر را وظیفه شهرداری می‌داند. اما اگر به دنبال راهکار دیگری باشیم می‌توانیم افزایش آگاهی ملکی مردم را راه مناسبی هم برای مبارزه با سوداگری در قیمت‌ها عنوان کرد. این راهی است که کیلید، رسیدن به آن را محقق کرده و مردم می‌توانند به راحتی وارد کردن کدپستی ملک مورد نظر، در ابزار تخمین قیمت کیلید واقعی ملک مورد نظرخود را متوجه شوند. این ابزار و بخش اطلاعات مسکن علاوه بر اینکه مالکان و متقاضیان را از ارزش واقعی یک ملک با خبر می‌کند می‌تواند راهنمای خوبی برای سیاستگذاران و تصمیم‌گیران بخش برای سیاست‌گذاری در مناطق مختلف باشد.
اما این تنها ابزار کیلید نیست. این سامانه با استفاده از هوش مصنوعی تمام اطلاعاتی که در سامانه سابا و سایر بسترهای اطلاعاتی درحوزه مسکن موجود است، را استخراج کرده و پس از طبقه‌بندی در قالب ابزارهای مختلف کاربردی بسته به نیاز کاربر ارائه می‌دهد.

کیلید در ابتدا برای ایجاد سرعت و کیفیت در معاملات ملکی از هوش‌مصنوعی استفاده می‌کند و مشاورین املاک و مالکان خانه‌های آماده عرضه را به متقاضیان واقعی معرفی می‌کند. این امر علاوه بر اینکه تعداد معاملات را افزایش می‌دهد عمل جستجو را برای متقاضیان راحت‌تر می‌کند. گفتنی است کیلید، ابزارهای جستجو را توسعه داده و امکاناتی فراهم کرده تا متقاضیان به راحت‌ترین شکل بتوانند نیاز مسکنی خود را از طریق سامانه کیلید رفع کنند.

بدین صورت، کیلید در ابتدا با ایجاد ابزارهایی برای اعمال فیلتر، گستره فعالیت را کوچک‌تر کرده و در بخشی دیگر، جستجو از روی نقشه با مشخص کردن محدوده دلخواه را به کار گرفته و بازهم این مهم را آسان‌تر کرده است.

از سوی دیگر، کیلید در بخشی با عنوان اطلاعات بازار مسکن تمام نوسانات موجود در این بازار را از نظر تعداد معاملات و قیمت آنها به کار گرفته و تحلیل کامل از وضعیت بازار مسکن در مناطق مختلف و حتی بازه زمانی مختلف که به‌دلخواه کاربر قابل تغییر است ارائه می‌دهد.

این بخش تمام اطلاعات مفید و کاربردی را از فضاهای مختلف اطلاعاتی استخراج، و در قالب نمودار که ساده‌ترین زبان انتقال اطلاعات آماری است، منتشر می‌کند.

از سوی دیگر کیلید در بخشی مجزا با عنوان (KiliDmag) محتوای تخصصی در خصوص بازار مسکن و بخش‌های مرتبط با آن را همچون معماری و شهرسازی، اقتصاد مسکن، فناوری در مسکن و سبک زندگی را تولید و منتشر می‌کند. ازاین‌رو می‌توان کیلید را منبعی برای دریافت کلیه اطلاعات ملکی برشمرد و آن را مرجع اطلاعات مسکنی برشمرد.

در نتیجه می‌توان از ابتدا تا انتهای فرآیند خرید یا اجاره ملک را با آگاهی کامل از میزان هزینه و تعداد معاملات، از طریق کیلید انجام داد و بهترین نتیجه را برای این سرمایه‌گذاری مهم داشت. بهترین نتیجه در برخی مواقع همچون اجاره آپارتمان در نیاوران می‌تواند هزینه زیادی را از کاربر کاهش یا افزایش دهد. به زبان ساده متقاضی می‌تواند ابتدا از طریق ابزارهای جستجوی کیلید، خانه مورد نظر خود را در منطقه دلخواه پیدا کند و پس از آگاهی از ارزش واقعی آن ملک در بخش اطلاعات بازار مسکن و تخمین قیمت ملک، با آگاهی کامل با مالک و مشاور املاک مورد نظر وارد مذاکره شد.


► گزارش صداوسیما درباره احتکار ماسک توسط دیجی‌کالا کذب است
بازاریابی از طریق اس ام اس یا شبکه‌های اجتماعی؛ کدام یک بهتر است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر