بازار ذرت

سه شنبه ، 18 خرداد 1400 ، 09:34


ذرت یکی از مهم ترین غلات در جهان به حساب می آید که خاستگاه اولیه آن آمریکا می باشد و سطح زیر کشت بسیار بالایی در نقاط مختلف جهان به آن اختصاص یافته است. ذرت از جمله محصولات کشاورزی است که به عنوان غذای انسان و دام مورد استفاده قرار میگیرد. ایران نیز در چندسال اخیر اقدام به تولید ذرت علوفه ای یا دامی و ذرت خوراکی کرده است و سالانه مقادیر قابل توجهی از این غله را تولید می کند؛ با این وجود میزان ذرت تولید شده در کشور پاسخگوی تمامی نیازهای موجود در بازار نمی باشد و به ناچار بخشی از ذرت توسط واردات از کشورهای دیگر تامین می شود.

ذرت یک از غلات با طعم سرد و خشک است که از آن برای تهیه محصولات مختلفی مانند آرد و روغن استفاده می شود، ارزش غذایی این محصولات بسیار بالا است و همواره افراد زیادی به دنبال استفاده از آنها می باشند، همین موضوع یکی از دلایل اصلی بالا رفتن تقاضا برای خرید جهانی این محصول می باشد، تا جایی که امروزه تمامی کشورهای دنیا در سطوح و مقادیر مختلفی، اقدام به کشت ذرت کرده اند. آمریکا نه تنها به عنوان خاستگاه این محصول به حساب می آید، بلکه لقب بزرگترین تولید کننده ذرت در جهان را هم به خود اختصاص داده است و در حال حاضر بالغ بر 30 درصد ذرت موجود در جهان را تامین می کند، کشورهای چین و برزیل به ترتیب رتبه های دوم و سوم بزرگترین تولید کنندگان ذرت در جهان را به خود اختصاص داده اند.

بازار مصرف ذرت در ایران

ذرت به عنوان یک ماده غذایی با ارزش در ایران به حساب می آید که بسیاری از افراد چه به صورت مستقیم به عنوان غذای اصلی خود و چه به صورت غیرمستقیم برای تغذیه دام از آن استفاده می کنند، بنابراین می توان گفت که ذرت سهم بالایی در چرخه غذایی افراد دارد. ذرت در ایران بیشتر برای مصارف خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین افزایش قیمت این محصول می تواند به ضرر دهی بالای فعالان بخش دامپروری منجر شود؛ قیمت ذرت به صورت مستقیم بر روی قیمت محصولاتی مانند مرغ، شیر، گوشت و تخم مرغ تاثیر می گذارد، پس کنترل قیمت ذرت مسئله ی بسیار مهمی برای دولت و اقتصاد مردم به شمار می رود.

واردات ذرت

به صورت کلی ذرت به دو دسته اصلی ذرت دامی و خوراکی تقسیم می شود که هر یک از آنها نیز دارای ارقام مختلفی می باشند. تقاضا برای خرید و سرانه مصرف این محصول در ایران بسیار بالا است و این در حالی است که میزان ذرت تولید شده در کشور در حال حاضر توانایی رفع تمامی نیازهای موجود برای این محصول را ندارد، در این راستا دولت برای تنظیم بازار و پاسخ به درخواست های مردم، اقدام به واردات ذرت از کشورهای هند، برزیل، روسیه، اوکراین، آذربایجان کرده است.

واردات ذرت یک راه حل های دولت برای حل مشکل ذرت دامی و خوراکی در کشور می باشد، شرایط واردات ذرت دامی به کشور کاملا مشخص است و تمامی محموله ها باید قبل از ورود، مراحل کنترل کیفیت را تکمیل کنند، بعد از اینکه ذرت ها وارد گمرک شدند، آزمایش های کنترل کیفیت بر روی آنها صورت خواهد گرفت و مطابق با استانداردهای واردات محصولات کشاورزی، آزمایشاتی روی آنها صورت می گیرد، در صورتی که این مراحل با موفقیت طی شوند، ذرت دامی مجوز واردات به کشور را دریافت و امکان توزیع در بازار را خواهد داشت.

قیمت ذرت

ذرت های موجود در بازار به دو دسته وارداتی و تولید داخل تقسیم می شوند، بنابراین فاکتورهای تاثیرگذار بر روی قیمت آنها تا حدودی با یکدیگر متفاوت است. با توجه به اینکه بخش عظیمی از ذرت های موجود در کشور وارداتی است، قیمت ذرت داخلی نیز از قیمت ذرت وارداتی تاثیر خواهد گرفت و خریداران می توانند هر دو این محصول را با تفاوت قیمت اندکی در بازار مشاهده کنند.

اطلاع از آخرین قیمت ذرت روز دامی، علوفه‌ای و شیرین در بازار و همچنین خرید و فروش عمده ذرت و ارتباط با شرکت‌های واردکننده ذرت و سویا همچنین خریداران و فروشندگان عمده ذرت در ایران می‌توانید از خدمات وب‌سایت و اپلیکیشن باسکول استفاده کنید.

قیمت ذرت وارداتی تا حد زیادی به نوسانات ارز بستگی دارد و هر گونه تغییری بر روی قیمت ارز می تواند باعث کاهش یا افزایش چشمگیر ذرت در کشور شود. در چند سال اخیر میزان واردات ذرت کاهش پیدا کرده است و ترخیص این محصول از گمرک نیز با مشکلاتی رو به رو شده است، که این موضوع منجر به محدود شدن عرضه این محصول در بازار شده است، به تبع قیمت ذرت نیر به واسطه این موضوع افزایش پیدا کرده است. لازم به ذکر است که فاکتورهایی مانند نوع، کیفیت، میزان رطوبت و رنگ ذرت در قیمت گذاری ذرت در بازار موثر می باشد.

قیمت ذرت به نوع و رقم آن نیز بستگی دارد، در حال حاضر ذرت خوراکی موجود در کشور شامل ارقامی مانند ذرت دندان اسبی، ذرت شیرین، ذرت بلوری، ذرت آردی، ذرت مومی، ذرت غلاف دار و غیره می باشد، که هر یک از آنها به نسبت کیفیت، هزینه حمل و نقل، منطقه تولید و غیره دارای قیمت های مختلفی می باشند.

تولید ذرت در ایران

تولید ذرت در ایران از مباحث بسیار با اهمیتی است و در چند سال اخیر اقداماتی برای خودکفایی در تولید این محصول صورت گرفته است، در حال حاضر کشت این محصول در رقم علوفه ای و دانه ای در بیشتر مناطق کشور انجام می شود، اما خوزستان به سبب داشتن پتانسیل بالای تولید و آب و هوای مساعد برای تولید این محصول، بیشترین سطح زیر کشت ذرت را به خود اختصاص داده است و سالانه مقادیر بالایی از انواع آن را تولید و در بازار داخلی توزیع می کند.

استان های فارس، گلستان و کرمانشاه نیز در چند سال اخیر مقادیر قابل توجهی از این محصول را تولید و در بازار عرضه کردند، لازم به ذکر است که ذرت یکی از محصولات کشاورزی است که برای تولید آن به آب فراوان نیاز است، که استان فارس و خوزستان متاسفانه از در تامین این فاکتور مهم با مشکل مواجه هستند، این موضوع ممکن است تولید ذرت را در این استان ها تحت الشعاع قرار دهد.

بازارگاه باسکول، بزرگترین مرجع خرید و فروش عمده محصولات کشاورزی و غذایی ایران

https://www.buskool.com

► 7 ویژگی اصلی یک سایت خوب
در دوران کرونا باید چه انتظاراتی از هتل‌ها داشته باشیم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر