تولید زباله با هزینه 40 میلیارد دلار از سوی یک نهاد امنیتی

چهارشنبه ، 30 تیر 1389 ، 11:32
نتايج يك پژوهش 2 ساله از ساختار و عملكرد 16 دستگاه اطلاعاتي آمريكا، از سردرگمي و ناكارآمدي اين سيستم با هزينه 40ميليارد دلار در سال حكايت مي كند. روزنامه واشنگتن پست پس از 2 سال بررسي و پژوهش، در گزارشي اعلام كرد: آنها فقط زباله توليد مي كنند و بودجه هدر مي دهند.

 

واشنگتن پست در گزارش خود مي نويسد: سيستم اطلاعاتي و امنيتي كه پس از حملات 11 سپتامبر ايجاد شد تا آن حد گسترده و شفاف شده كه نظارت و تصميم درباره موثر بودن آن ناممكن شده است. اين شبكه وسيع و به دور از نظارت، سبب ايجاد جهاني مخفي شده كه كسي به درستي نمي داند بودجه هاي هنگفت آن كجا و چگونه مورد استفاده قرار مي گيرد. گردانندگان اين جهان مخفي هم نامعلومند.

 

روزنامه آمريكايي مي افزايد: نتايج به دست آمده گزارش 2 ساله دلهره آور است. بيش از 1271سازمان دولتي و 1913شركت خصوصي وجود دارند كه مشغول مبارزه با تروريسم، تامين امنيت كشور و جمع آوري اطلاعات هستند. اين سازمان ها و شركت ها در بيش از 10هزار نقطه آمريكا داراي دفتر يا نمايندگي هستند. اما نتيجه فعاليت همه اين نهادها، بي در و پيكر بودن سيستم اطلاعاتي آمريكا و ميزان قابل توجه هدر دادن بودجه است.

 

واشنگتن پست مي نويسد: حدود 854هزار نفر در سازمان هاي اطلاعاتي و امنيتي مشغول به كار هستند. همه اين افراد از آزمون ها و صافي هاي متعددي عبور كرده و اجازه دسترسي به «اطلاعات محرمانه و سري» را دارند. گزارشگران واشنگتن پست اين پرسش را مطرح مي كنند كه «اين تعداد كاركنان كه بيش از 5/1برابر جمعيت پايتخت آمريكا را تشكيل مي دهند، اصولاً به چه كاري مشغول هستند؟» خيلي ها در سراسر جهان تنها با نام سازمان اطلاعات مركزي آمريكا سيا (CIA) آشنا هستند. اما در اصل در آمريكا دست كم 16اداره بزرگ دولتي در عرصه امنيت و جمع آوري اطلاعات وجود دارند كه بودجه اي حدود 40 ميليارد دلار در سال را به خود اختصاص مي دهند.

 

واشنگتن پست بازدهي كار سازمان هاي امنيتي در آمريكا را «توليد زباله» ناميده و مي افزايد: دو سوم اين اطلاعات محرمانه در پنتاگون، يعني در وزارت دفاع آمريكا جمع آوري مي شوند، اما تنها تعداد محدودي از كارشناسان اين وزارتخانه اجازه بازبيني اين اطلاعات را دارند. نتيجه اين خواهد شد كه اين «ابركاربران» كه داراي حقوق ويژه اي نيز هستند، ناتوان از هضم، درك و دسته بندي اطلاعات موجودند. به گفته يكي از اين كارشناسان پنتاگون «عمر من آنقدر نيست كه بتوانم از همه اين اطلاعات سر دربياورم.»

 

اين روزنامه تأكيد مي كند: رابرت گيتس وزير دفاع و رئيس اسبق سيا كه داراي تجربه اطلاعاتي است بر مشكلات موجود در كنترل سيستم اطلاعاتي آمريكا اذعان مي كند اما مي گويد كه قبول ندارد و اين سيستم بيش از حد لجام گسيخته شده است.
گفتني است ماه پيش امنيت پليس مدير اداره اطلاعات ملي آمريكا(DNI)

 

به دليل اختلافات موجود از سمت خود استعفا داد و جيمز كلاپر قرار است جانشين وي شود. اين نهاد ارشد و ناظر اطلاعاتي از سال 2004 تأسيس شد اما در كمتر از 6 سال 3 مدير آن بركنار يا مستعفي شده اند كه خود از به هم ريختگي و آشفتگي در نهاد نظارت مركزي بر دستگاه هاي اطلاعاتي آمريكا حكايت مي كند. دنيس بلير با لئون پانتا رئيس سازمان سيا به بن بست رسيده بود و در رقابت موجود مجبور به كناره گيري شد.

 

بنجامين فريدمن محقق امور دفاع و امنيت ملي در اتاق فكر مؤسسه كيتو مي گويد: بايد از شر سيستم فعلي اطلاعاتي خلاص شد. مشكل اينجاست كه در دولت آمريكا از شر چيزي خلاص نمي شويم. با نظام بوروكراسي موجود، تولد وجود دارد ولي مرگ نه.

 

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

فشار کنکور ، کافی نت ها را تعطیل کرد!

گردشگری/تصاویر بسیار دیدنی از باغ پرندگان اصفهان

گزارشی جالب از یک شهر عربی در قلب امریکا + عکس

کاریکاتورهای جالب در مورد شرکت برتیش پترولیم - 1

فناوری / خودروهای الکترونیکی ولوو + عکس

آقای فوتبالیست ! لطفا فیس بوک خود را بروز نکنید!

فناوری . نرم افزار ضد تقلب ویژه دانشجویان

گزارشی از مرکز بازپروری معتادان اینترنتی در چین

بوسه هایی برای تحریم / گزارش تصویری

تاریخچه ی شرکت انیمیشن پیکسار + گزارش تصویری

گزارش تصویری / کور شدن برای آزادی

هزينه آموزش يك ايراني از ابتدايي تا دكترا

فیس بوک ، مادر را به فرزندانش رساند!

چرا کار فرماها فروشنده زن را ترجیح می دهند؟

پرفروش ترین اسباب بازی های دنیا-2

پرفروش ترین اسباب بازی های دنیا-1

وقتی بازار لوازم آرایشی صدای AP را هم درمی آورد!

استفاده از کمترین امکانات برای تبلیغات + عکس

15 چیزی که شما در مورد استیو جابز نمی دانید

گزارش تصویری / 10 هتل لوکس دنیا

فواره هایی که جاذبه ی گردشگری هستند

بحرانی به پهنای خلیج مکزیک + عکس

ضربه ای که گوگل به اقتصاد جهانی می زند!

گردشگری/ مرنجاب ,مرز زمین و آسمان

کره جنوبی چگونه به ثروت و قدرت رسید؟+تصویر

گزارش تصویری / نحوه بستن چمدان برای یک سفر طولانی

طنز/ اندر مصائب کار در شرکت های دولتی

افتتاح موزه لندن / گزارش تصویری

دستفروشان آثار هنری در نیویورک / گزارش تصویری

 

 

► ایران 40 درصد سهام یک بانک در نیجریه را می خرد
پیشرفت در عرض 20 سال + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر