صندوق سرمایه‌گذاری ETF چیست؟

دوشنبه ، 9 اسفند 1400 ، 09:44




انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله
یک‌ صندوق قابل معامله (ETF) ممکن است از سهام، سپرده بانکی، اوراق با درآمد ثابت، شمش طلا یا تمامی این موارد تشکیل شده باشد. درواقع ETFها می‌توانند از نوع سرمایه‌گذاری مختلط، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سرمایه‌گذاری در سهام و… باشند. نوع دارایی‌های هر صندوق در امیدنامه صندوق درج شده است که سرمایه‌گذاران می‌توانند آن را مطالعه کنند. انواع مختلفی از صندوق‌های قابل معامله (ETF) از نظر ترکیب دارایی صندوق می‌تواند وجود داشته باشد که در ادامه به توضیح آن‌ها پرداخته می‌شود.

صندوق سهامی
صندوق قابل معامله سهامی در سهام شرکت‌ها و صنایع مختلف که در بازار سهام وجود دارد سرمایه‌گذاری می‌کند.در این نوع صندوق‌ها، اگر دارایی صندوق رشد پیدا کند، سهام‌دار مشمول سود خواهد شد و اگر دارایی صندوق افت پیدا کند، سهام‌دار متحمل ضرر می‌شود.

صندوق مختلط
صندوق مختلط قابل معامله ترکیب دارایی مختلطی دارد که تشکیل شده از دارایی‌های مختلف است. موضوع فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی سپرده بانکی، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس، سهام پذیرفته شده در بورس و فرابورس است. حداکثر ۶۰ درصد از ارزش پرتفوی این صندوق از سهام و حداقل ۴۰ درصد از اوراق با درآمد ثابت تشکیل شده است.

صندوق کالایی
صندوق‌ کالایی یکی از ابزارهای موجود بورس کالای ایران است که در آن کالایی معین معامله می‌شود. در معامله این نوع صندوق‌ها، سرمایه‌گذار به جای خرید و فروش کالای فیزیکی، واحدهای صندوقِ آن کالا را معامله می‌کند. می‌توان این‌گونه گفت که سبد دارایی‌های صندوق ETF کالایی به جای سهام و اوراق از کالا تشکیل شده است. می‌توان از انواع صندوق‌های کالایی ETF به صندوق طلا، صندوق فلزات گران‌بها شامل طلا و نقره، صندوق فلزات غیرگران‌بها شامل فولاد و مس، صندوق نفتی، صندوق‌های کشاورزی مانند زعفران، زیره و… اشاره کرد.

صندوق قابل معامله با‌ درآمد ثابت، نوعی از صندوق‌های ETF است که اکثر وجوه آن‌ها در منابع با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. حداقل ۷۰ درصد از دارایی این صندوق‌ از اوراق مشارکت بانکی، سپرده بانکی یا سایر اوراق با درآمد ثابت مانند انواع اوراق صکوک تشکیل می‌شود. سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها یک سرمایه‌گذاری کم ریسک است.


صندوق‌های ETF کارگزاری مفید
کارگزاری مفید دارای ۲ صندوق ETF اطلس و عیار است. صندوق سرمایه‌گذاری اطلس کارگزاری مفید از نوع ETF سهامی، و صندوق عیار نیز از نوع ETF کالایی است. سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای صندوق عیار را از طریق بازار سرمایه و بورس کالا معامله کنند. عمده وجوه سرمایه گذاری شده در این صندوق به خرید اوراق سکه طلا اختصاص داده می‌شود و در واقع ارزش واحدهای این صندوق بر اساس قیمت سکه طلا و گواهی سپرده کالایی سکه طلا در بورس کالا مشخص می‌شود.
در صورتی که علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری درباره بورس کسب کنید، می‌توانید با مراجعه به سامانه آموزش کارگزاری مفید به آدرس learning.emofid.com، از بیش از ۱۰۰۰ مطلب و ویدیوی بورسی رایگان بهره‌مند شوید.

► برای سال جدید چقدر باید حقوق بگیرم؟
بیبی دوج کوین، ارز حماسه آفرین سال 2022 ◄

مطالب مرتبط
بنر