10 اصطلاح بازار فارکس که هر معامله گری باید بداند!

چهارشنبه ، 24 اسفند 1401 ، 12:28







شاید این بازار برای افراد مبتدی یک محل ناشناخته و ترسناک به نظر برسد، اما با شناخت آن و یادگیری مفاهیم و کسب تجربه در معاملات می‌تواند بهترین مکان برای کسب سود و درآمد باشد. بازار فارکس 24 ساعت شبانه روز و پنج روز هفته کار می‌کند و برای معامله گران در سراسر جهان قابل دسترسی است.

معاملات فارکس شامل خرید و فروش ارزها با هدف کسب سود است. معامله گران در بازار فارکس از طیف وسیعی از استراتژی‌ها برای انجام معاملات استفاده می‌کنند، از جمله تجزیه و تحلیل تکنیکال و بنیادی، احساسات بازار و حتی معاملات الگوریتمی. این استراتژی‌ها به معامله گران کمک می‌کند تا روندها و الگوهای موجود در بازار را شناسایی کنند که می‌تواند تصمیمات معاملاتی آنها را آگاه کند.

برای مبتدیان، بازار فارکس به دلیل اندازه و پیچیدگی آن می‌تواند بسیار ترسناک و ناشناخته باشد. با این حال، با درک اولیه از اصطلاحات کلیدی، معامله گران می‌توانند با اطمینان بیشتری در بازار معامله کنند. اصطلاحاتی مانند پیپ و اسپرد چیست یا کال مارجین، استاپ اوت، اکوئیتی و مارجین لول در فارکس چیست الفبای ورود به دنیای فارکس به حساب می‌آیند. در ادامه با 10 اصطلاح رایج که هر معامله‌گر بازار فارکس باید با آن‌ها آشنا باشد را برای شما شرح می‌دهیم.



لوریج
یکی از مفاهیم مهم در معاملات فارکس استفاده از اهرم است. لوریج یا ضریب اهرمی ابزاری است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد موقعیت بزرگ‌تری نسبت به موجودی حسابشان کنترل کنند. در حالی که اهرم می‌تواند سود را تقویت کند، می‌تواند زیان را نیز افزایش دهد و استفاده عاقلانه از آن برای معامله گران مهم تلقی می‌شود. برای مثال اگر بروکری اهرم 1 به 100 ارائه می‌دهد یعنی سرمایه 1000 دلاری شما را به 100 هزار دلار تبدیل می‌کند تا در بازار بسیار بزرگ فارکس، حجم معامله شما به دیگر معاملات نزدیک شود.

لات
به واحد اندازه گیری معامله لات (lot) می‌گویند. لات در فارکس سایزی است که شما به عنوان یه معامله‌گر برای باز کردن معامله انتخاب می‌کنید و بایستی بر اساس مقدار لوریج، مدیریت ریسک و مقدار دارایی باشد.

معمول‌ترین مدیریت ریسک که در بسیاری از استراتژی‌ها پیشنهاد می‌شود این است که میزان سرمایه برای پوزیشن جدید نباید از 1% مقدار دارایی بیشتر باشد.

پیپ
به واحد اندازه گیری تغییر ارزش بین دو ارز پیپ (pip) گفته می‌شود. برای مثال اگر جفت ارز بورو به دلار (EURUSD) از مقدار 1.2245 به 1.2247 برسد، به اصطلاح گفته می‌شود که 2 پیپ افزایش قیمت داشته است.

در واقع هر پیپ 0.0001 تغییرات قیمتی در جفت ارزها به حساب می‌آید. البته توجه داشته باشید که در معاملاتی که یک طرف آن ارز "ین ژاپن" وجود دارد هر پیپ از تغییرات دو رقم اعشار محاسبه می‌شوند.

اسپرد
بازار فارکس زبان خاص خود را دارد، با اصطلاحات و اختصارات خاصی که معامله گران باید آن را درک کنند.

بروکرهای فارکس دو قیمت متفاوت برای یک جفت ارز در یک لحظه به شما ارائه می‌دهند: یکی قیمت پیشنهادی (BID) و دیگری قیمت درخواستی (ASK)..تفاوت بین قیمت پیشنهادی و درخواستی به عنوان اسپرد شناخته می‌شود که نشان دهنده هزینه معاملات است و عاملی است که معامله گران باید هنگام انتخاب کارگزار در نظر بگیرند. همچنین اسپرد معمولا به پیپ اندازه گیری می‌شود.

مارجین
در اینجا لازم است که این اصطلاح را به چند زیرمجموعه تقسیم بندی کنیم تا هر یک را بهتر متوجه شویم.



موجودی
به کل پول نقدی که در حساب معاملاتی خود در بروکر فارکس دارید موجودی (Balance) می‌گویند. در نظر داشته باشید که بالانس، موجودی حساب شما بعد از بستن معاملات گذشته را نشان می‌دهد و معاملات باز فعلی در آن تاثیر ندارد.

مارجین
مقدار پولی که بروکر برای یک پوزیشن یا معامله کنار می‌گذارد مارجین (Margin) می‌گویند. مقدار این مارجین برای هر بروکر متفاوت است. همچنین در نظر داشته باشید که هر چقدر لوریج بروکر بیشتر باشد مارجین کمتری درگیر معامله خواهد شد.

موجودی واقعی
موجودی واقعی (ٍEquity)، موجودی فعلی به علاوه تمام سود و ضررهای معاملات باز شما است. یعنی نمایانگر ارزش لحظه‌ای حساب شما می‌باشد.

مارجین آزاد
همان طور که از نامش پیداست مارجین آزاد (Free Margin) موجودی هست که برای باز کردن معاملات جدید استفاده می‌شود. یعنی شما برای باز کردن معاملات جدید باید تغییرات این موجودی را در نظر بگیرید.

سطح مارجین
نسبت بین موجودی واقعی و مارجین استفاده شده به صورت درصدی همان سطح مارجین (Margin Level) نام دارد. برای مثال اگر موجودی واقعی 1000 دلار باشد و مارجین استفاده شده 200 دلار باشد، مارجین لول به 500 درصد می‌رسد. نکته مهم اینجاست که سطح مارجین نباید کمتر از 100 برسد.

کال مارجین
کال مارجین (Call Margin) به حالتی می‌گویند که مارجین لول به 100% برسد. در این حالت شما توانایی باز کردن معامله جدیدی را نخواهید داشت. شما در واقع دو راه خواهید داشت، یا پوزیشن خود را ببندید تا مارجین آزاد بدست آورید و یا حساب کاربری‌تان را شارژ کنید. به نوعی می‌توان گفت که کال مارجین کابوس هر معامله‌گر به حساب می‌آید.

استاپ اوت
شاید نام کال مارجین بیشتر بین تریدرها رایج شده است اما زمانی که معاملات ضررده به حدی برسد که مارجین لول شما به 50 برسد آنگاه بروکر پوزیشن‌های شما را می‌بندد. معمولا هم بستن پوزیشن‎‌ها از معامله‌ای انجام می‌گیرد که بیشترین ضرر را دارد. با این کار مارجین آزاد بیشتری خواهید داشت اما اگر تعداد معاملات بالایی باز کرده باشید و مقدار ضرر به بالاترین حد برسد، اینجاست که حساب شما صفر خواهد شد.

در این زمان شما به پله اول بازمی‌گردید و باید برای باز کردن معامله جدید حساب خود را باید شارژ کنید.


حد ضرر
حد ضرر یا استاپ (Stop Loss) یک سطح قیمتی است که معامله‌گر مشخص می‌کند که اگر پوزیشنی که باز کرده خلاف جهت تحلیلش حرکت کرد، از زیان بیشتر جلوگیری کند. گذاشتن حد ضرر در هر معامله باعث می‌شود تا معامله‌گر از کال مارجین شدن نجات پیدا کند و همیشه مقدار زیان‌های خود را کوچک نگه دارد و آن‌ها را کنترل کند.

حد سود
حد سود (Take Profit) نیز یک سطح یا محدوده قیمتی است که معامله‌گر مشخص می‌کند پوزیشن خود را با چه میزان سود ببندد. این میزان سود معمولا با درصد یا با سطح قیمتی ثابت مشخص می‌شود. لزوم این کار این است که در بازارهای مالی همواره روندها تغییر می‌کنند پس اگر در معامله‌ای در سود هستید باید در جایی آن‌ را ببندید و سود خود را بردارید وگرنه ممکن است روند تغییر کند و حتی در ضرر بروید.

ریسک فری
یک تکنیک مدیریت سرمایه که خیلی برای مبتدیان ضروری است ریسک فری (Risk Free) کردن پوزیشن‌های در سود رفته است. اصطلاح ریسک فری یعنی معامله خود را از هر گونه ریسک ضرر دیدن خارج کنید. شما زمانی که در سود هستید با قرار دادن حد ضرر در نقطه ورود معامله خود را ریسک فری می‌کنید. به همین سادگی! با این کار اگر هم روند قیمت تغییر کند هر چند سود خود را از دست می‌دهید اما پوزیشن شما در ضرر نخواهد رفت.

► مجمع عادی شرکت خدمات و پشتیبانی توسعه تعاون برگزار شد/رونمایی از لوگوی جدید شرکت
معرفی بهترین ابزارها برای تبلیغات آنلاین ◄

مطالب مرتبط
بنر