چرا امروزه برای انجام امور بانکی شماره شبا اهمیت دارد؟

سه شنبه ، 23 خرداد 1402 ، 09:19





این شماره که جزو کم‌هزینه‌ترین روش های انتقال الکترونیکی محسوب می‌شود، باعث شده تا بسیاری از کاربران برای نقل‌وانتقال‌های مالی آن‌هم با مبالغ بالا، از آن استفاده کنند.
اهمیت شماره شبا
شماره شبا یکی از شناسه‌های کار راه‌انداز و پرکاربرد بانکی است که با داشتن آن نیاز به شماره حساب، کد شعبه و ... ندارید. چرا که همه اطلاعات حساب را در خود به صورت کدهای اختصاصی جای‌داده است. با استفاده از این شماره، مبالغ خرد و کلان مالی جابجا می‌شود و یک روش امن محسوب می‌شود.
سامانه‌های پایا و ساتنا نیز با شماره شبا کار می‌کنند. همین نشان می‌دهد که شماره شبا چقدر ارزشمند است. به دلیل اینکه کارمزد انتقال وجه با شماره شبا نسبت به روش های دیگر اقتصادی تر است و به صورت پلکانی افزایش پیدا نمی‌کند، افرادی که از محدودیت انتقال وجه با روش کارت به کارت و کارمزد آن شکایت دارند، شناسه شبا را انتخاب می کنند.
موارد استفاده از شماره شبا
شاید در گذشته از شماره شبا فقط برای نقل‌وانتقال مالی و جابجایی پول از بانکی به بانک دیگر استفاده می‌شد، اما امروزه کاربردهای بیشتری دارد. به خاطر اینکه استفاده از شماره شبا کارمزد خیلی کمی نسبت به روش های دیگر دارد و سرعت انتقال وجه با آن افزایش پیدا می‌کند، جا به جایی های مالی با سامانه پایا و ساتنا با شماره شبا انجام می شود. موارد استفاده دیگر این شماره عبارت‌اند از:
مراجعه به سامانه سجام و ثبت شماره شبا برای دریافت سود سهام عدالت
ثبت‌نام در قرعه کشی خودرو و اعلام شماره شبا برای حساب بانکی
دریافت دستگاه کارتخوان

مزایای شماره شبا چیست؟
شماره شبا علاوه بر اینکه سرعت انتقال بالایی دارد، میزان بروز خطا هنگام انتقال وجه را هم کاهش داده است. البته این شناسه مزایای دیگری هم دارد که از جمله آن می‌توان به تشخیص نوع حساب و نام صاحب حساب از روی شماره شبا اشاره نمود.
در حال حاضر برخی از سایت های معتبر اینترنتی هستند که از طریق محاسبه شماره شبا، به کاربران این امکان را می‌دهند تا اطلاعات هویتی دارنده حساب مانند نام و نام خانوادگی را ببیند. به این صورت اگر فردی نداند که چه کسی برای او پول واریز کرده، می تواند با وارد کردن شماره شبا در این سایت ها نام و نام خانوادگی فرد واریز کننده را پیدا کند.
دریافت شماره شبا از طریق شماره حساب
یکی از راه های بدست آوردن شماره شبا با استفاده از حساب بانکی است. در حال حاضر سایت های اینترنتی هستند که علاوه بر سایت بانک، می توانند با استفاده از اطلاعاتی چون شماره حساب، شماره شبا را برای کاربران استعلام بگیرند.
البته روش های دیگری هم وجود دارد که می‌توان از طریق آن ها، این شماره شبا را به دست آورد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. معمولاً در سایت هایی که از طریق شماره حساب، شبا را به دست می‌آورند، کارمزد اندکی از کاربران دریافت می شود. اگر بخواهیم این کارمزد را با مراجعه حضوری به شعب بانک و وقت و هزینه ای که از دست می دهیم، مقایسه کنیم، مبلغ ناچیزی است.
دریافت شماره شبا از طریق شماره کارت
تبدیل کارت به شبا یکی دیگر از روش هایی است که از طریق سایت های خصوصی انجام می‌شود. البته افرادی که کارت بانکی خود را داشته باشند، می توانند به صورت حضوری به دستگاه های عابر بانک مراجعه کنند و زمان هایی که بانک تعطیل است، از این طریق شماره شبا را به دست بیاورند.
ولی همانطور که می دانید گرفتن شماره شبا از عابر بانک نیاز به مراجعه حضوری به دستگاه عابر بانک دارد و شماره شبای هر بانک را فقط می‌توانید از عابر بانک همان بانک بگیرید.
بنابراین اگر دستگاه عابر بانک در نزدیکی محل شما نباشد، ناچار هستید مسافت طولانی را طی کنید و وقت زیادی به این صورت هدر می‌رود. پس بهتر است از روش های اینترنتی استفاده کنید که سریع تر هستند.

دریافت شماره شبا به صورت حضوری
به دست آوردن شماره شبا به صورت حضوری یکی از روش های ساده اما وقت گیر است. چرا که شما باید وقت بگذارید و به شعب بانک بروید و پس از منتظر ماندن در صف های طولانی، شماره شبا حساب خودتان را بگیرید.
البته یک روش دیگر هم وجود دارد که در بخش پیش به آن اشاره کردیم، آن هم مراجعه به عابر بانک است. تصور کنید به جای اینکه به شعب بانک بروید از طریق سایت های معتبر اینترنتی تبدیل کارت به شبا بانک ملی یا هر بانک دیگری را انجام دهید. به این صورت در کمتر از یک دقیقه می توانید با پرداخت کارمزدی بسیار کم، در هر جا که باشید، شماره شبا را به سرعت به دست بیاورید.
استعلام شماره شبا
یکی از سایت های که می توانید از خدمات از آن برای استعلام شماره شبا استفاده کنید، سایت تبدیل کارت است. در این سایت به دلیل دارا بودن نماد اعتماد الکترونیکی، کاربران می‌توانند بدون نگرانی اطلاعات حساب خود را وارد کنند. با توجه به اینکه استعلام شماره شبا از طریق شماره حساب یا شماره کارت بانکی انجام می‌شود، افرادی که بخواهند از خدمات تبدیل کارت استفاده کنند، حتماً باید یکی از این شماره ها را داشته باشند. مراحل دریافت شماره شبا در این سایت نیز بسیار ساده است.
1. ابتدا وارد سایت تبدیل کارت شده و ثبت نام نمایید.
2. پس از ثبت نام و دریافت رمز کاربری، وارد صفحه منوی تبدیل ها شوید.
3. در صورت داشتن شماره حساب، گزینه تبدیل حساب به شبا و درصورت استفاده از شماره کارت، گزینه تبدیل کارت به شبا را گزینش نمایید.
4. برای استعلام شبا ۱۲۵۰ تومان به عنوان کارمزد بپردازید.
5. روی گزینه دریافت شبا کلیک کنید.

سخن پایانی
به دلیل کاربردهای زیادی که شماره شبا دارد، اهمیت آن این روزها افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین بهتر است شما هم با روش های مختلف دریافت شماره شبا آشنا باشید تا در صورت نیاز به این شماره منحصر به فرد، بتوانید در مدت زمان کوتاهی آن را به دست بیاورید.

► عوامل تاثیرگذار بر تعیین قیمت قوطی آهن
راهکارهای مبتنی بر بیگ دیتا در حوزه بانکی ◄

مطالب مرتبط
بنر