ثبت‌ نام وام ازدواج - تسهیل در روند ازدواج

شنبه ، 21 مرداد 1402 ، 13:35






در واقع ثبت نام وام ازدواج می‌تواند تا حدود بسیاری مشکلاتی که زوجین با آن مواجه هستند را برطرف کند. البته توجه داشته باشید که دریافت این تسهیلات، خود با موانع و مشکلاتی همراه است. مشکلاتی همچون نداشتن ضامن معتبر، عدم تخصیص بودجه کافی در بانک‌ها و مواردی از این قبیل؛ از همین رو معمولا زوج‌های واجد شرایط وام ازدواج، مدت زمان زیادی را صرف دریافت این تسهیلات می‌کنند. گاهی اوقات ممکن است دریافت این تسهیلات آن قدر طولانی شود که زوج‌ها اقدام به لغو درخواست خود کنند. در این مطلب تلاش می‌کنیم هرآن‌چه که در ارتباط با وام ازدواج و شرایط ثبت نام آن وجود دارد را بیان کنیم.



شرایط ثبت نام وام ازدواج
شرایط بد اقتصادی در جامعه‎ی امروزی و افزایش هزینه‌های زندگی، باعث شده است بسیاری از جوانان در تشکیل خانواده و امر ازدواج با مشکلات و دغدغه‌های زیادی روبرو شوند؛ در همین راستا طرح‌های حماستی بسیاری جهت کمک به هزینه زندگی زوجین و تسهیل امر ازدواج از سوی دولت اجرا شده است. یکی از این طرح‌های اجرایی اعطای تسهیلات ازدواج است. دولت در واقع قصد دارد از این طریق، اندکی از هزینه‌های تشکیل زندگی مشترک زوجین را پوشش دهد. در سال‌های اخیر ثبت نام جهت دریافت این تسهیلات به صورت غیر حضوری و اینترنتی انجام می‌شود. دریافت وام ازدواج شرایطی دارد که شامل موارد زیر است:
زوجین تابعیت ایرانی داشته باشند
زوجین از کارت ملی معتبر برخوردار باشند
از کد پستی معتبر متناسب با محل سکونت خود برخوردار باشند.
تاریخ عقد نکاح در سند ازدواج آن‌ها به ثبت رسیده باشد
ضامن معتبر و مورد تایید بانک مورد نظر داشته باشند
در گذشته وام ازدواج دریافت نکرده باشند

مدارک لازم جهت دریافت وام ازدواج
زوج‌هایی که تمایل به ثبت نام وام ازدواج دارند، پس از ثبت درخواست خود به صورت اینترنتی و غیر حضوری، می‌توانند از طریق سامانه وام ازدواج، روند پرونده خود را پیگیری کنند. این افراد بایستی پس از مشخص شدن بانک عامل و شعبه مورد نظر خود طی مدت 10 تا 12 روز کاری جهت تکمیل پرونده خود با دارا بودن مدارک مورد نیاز، در شعبه مورد نظر حضور پیدا کنند. مدارکی که جهت دریافت وام ازدواج نیاز است، به شرح ذیل است:
ارائه اصل و کپی سند عقد نامه یا سند ازدواج
ارائه اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه هر یک از زوجین
ارائه اصل و کپی کارت شناسایی ملی هر یک از زوجین
ارائه اصل و کپی شناسنامه دو فرد به عنوان ضامن معتبر
ارائه کد پستی 10 رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین
ارائه کد رهگیری 10 رقمی دریافتی از سامانه وام ازدواج پس از تکمیل شدن مراحل ثبت نام
در نظر داشته باشید که تمامی این مدارک باید به صورت کامل و بدون هیچ‌گونه نقصی به بانک مورد نظر تحویل داده شود. در صورت ناقص بودن هر یک از مدارک مورد نیاز، ثبت نام زوجین با مشکل مواجه خواهد شد و در نتیجه روند دریافت وام ازدواج نیز طولانی‌تر خواهد بود.



شرایط ضامن جهت دریافت وام ازدواج
طبق سال‌های گذشته متقاضیان وام ازدواج باید 2 ضامن معتبر به بانک معرفی می‌کردند اما از سال 1402 با توجه به تمهیدات بانک مرکزی، الزام معرفی 2 ضامن جهت دریافت این تسهیلات برداشته شده است. پس در حال حاضر از شرایط ضامن وام ازدواج می‌توان به معرفی یک ضامن معتبر اعم از کارمند یا مشاغل آزاد به همراه ارائه یک سفته اشاره کرد. بر این اساس بانک توان مالی و نمره اعتبار سنجی ضامن را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت تائید، زوجین در لیست پرداخت وام قرار خواهند گرفت. نکاتی که در شرایط ضامن ثبت نام برای وام ازدواج حائز اهمیت است، این است که خالص دریافتی ضامن کارمند باید حدود 40 درصد تسهیلات متقاضی وام را پوشش دهد.
همچنین فرد ضامن برای نباید هیچ معوقه بانکی داشته باشد و در نهایت سوابق مالی ضامن نیز نباید در هیچ بانکی مشکل قانونی داشته باشد. مدت باز پرداخت تسهیلات ازدواج در سال 1402 برای هر یک از زوجین، 120 ماه یا همان 10 سال خواهد بود. نرخ سود و کارمزد 4 درصد نیز به مبلغ وام اضافه می‌شود. اولین سر رسید قسط، یک ماه پس از پرداخت این تسهیلات حمایتی آغاز خواهد شد. متقاضیانی که مبلغ دریافتی آن‌ها 180 میلیون تومان است، ماهیانه 1 میلیون و 800 هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند و زوج‌هایی که 220 میلیون تومان دریافت کرده‌اند، ماهیانه 2 میلیون و 200 هزار تومان پرداخت می‌کنند.
سایت کدام بانک‌ها برای وام ازدواج باز است؟
یکی از موانع و مشکلاتی که متقاضیان تسهیلات وام ازدواج با آن مواجه هستند، این مسئله است که هنگامی که به سایت برخی از بانک‌ها جهت ثبت نام مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند که سامانه بانک، جهت اعطای تسهیلات بسته است و امکان ثبت نام وجود ندارد. به همین جهت متقاضیان در جست و جوی بانک‌هایی هستند که برای ثبت نام باز هستند. در حال حاضر سایت بانک‌های رسالت، ملت، تجارت، ملی ایران، سپه، مسکن، رفاه کارگران، پارسیان، صادرات، آینده، گردشگری، پاسارگاد، اقتصاد نوین، عسکریه، شهر، کوثر، حکمت، ایران زمین، توسعه تعاون، دی، انصار، مهر ایران، سامان، امید، کشاورزی و سینا، برای ثبت نام وام ازدواج 1402، باز هستند و متقاضیان می‌توانند برای دریافت وام از طریق این سایت‌ها اقدام کنند.
البته توجه داشته باشید که بودجه این بانک‌ها در مقایسه با حجم بالای تقاضای وام ازدواج، محدود است و ممکن است در بعضی از بازه‌های زمانی سایت این بانک‌ها جهت اعطای وام از دسترس خارج شوند. از آن جایی که پیگیری و رصد وضعیت بانک‌ها جهت پرداخت تسهیلات، زمان بر و دشوار است، بعضی از سایت‌های موجود، این امکان را فراهم آورده‌اند که با وارد کردن نام بانک و استان مورد نظر از وضعیت باز بودن سایت آن‌ها جهت اعطای وام مطلع شوند. بدین صورت شانس دریافت وام ازدواج برای متقاضیان افزایش خواهد یافت.
در راستای اجرای ماده 50 قانون خدمت رسانی به ایثارگران و اعطای تسهیلات ازدواج به خانواده‌های شهدا و جانبازان و ایثارگران، در صورتی که وضعیت مشمولین کاملا بررسی شده باشد و استعلام وضعیت به صورت کامل انجام گرفته باشد، این افراد شامل دریافت وام ازدواج خواهند بود. مشمولین اعطای وام 2 برابر شامل چندین خانواده هستند از قبیل:
خانواده شاهد: خانواده‌های بزرگواری که در راه رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی با دشمنان انقلاب مبارزه کردند و یکی از اعضای خانواده خود، ( پدر، مادر، همسر و فررند) آن‌ها شهید، مفقود الاثر و یا اسیر شده‌اند.
خانواده ایثارگران : خانواده‌های جانبازان و آزادگان که شامل همسر، فرزند و والدین آن‌ها هستند.
نکته قابل توجه این است که در صورت فوت جانبازان و آزادگان مشمول این قانون، خدمات مربوط، به خانواده‌های تحت تکفل آن‌ها تعلق می‌گیرد.

► موسسه ویژن‌ایکس رسما شروع به فعالیت کرد/ فراخوانی برای پیگیری حقوق مالباختگان صرافی ورشکسته بیترکس
معامله دوج و شیبا با کارمزد صفر در صرافی امن والکس ◄

مطالب مرتبط
بنر