برای سفر به استانبول باید عوارض خروج از کشور پرداخت؟

شنبه ، 4 شهریور 1402 ، 10:32






البته این مبلغ در هر بار سفر خارجی متفاوت است. مسافرانی که برای سفر زیارتی از کشور خارج می شوند از پرداخت این عوارض معاف هستند. اما برای سفر به استانبول هم باید عوارض خروج از کشور پرداخت کرد؟ برای پاسخ به این سوال و دانستن جزییات عوارض خروج از کشور در این مقاله با ما همراه باشید.
زمانی که شما بلیط سفر خارجی خود را می خرید، تنها بستن چمدان و رفتن به فرودگاه کافی نیست شما باید بلیط بازگشت، ووچر هتل و بیمه مسافرتی تهیه کرده و هزینه ای را به عنوان عوارض خروج از کشور بپردازید تا بتوانی سوار هواپیما شده و سفر خود را آغاز کنید.
پس برای سفر به استانبول، بلیط استانبول به تهران را بخرید تا در سفر به مشکل نحورید، اما آیا برای سفر به استانبول که نیازی به تهیه ویزا برای ایرانیان ندارد، باید عوارض پرداخت کرد؟ برای یافتن پاسخ با ما همراه باشید.
عوارض خروج از کشور چیست؟
در بسیاری از کشورها دولت‌ها ز شهروندان خود درخواست می‌کنند که با پرداخت عوارض خروج از کشور، مسئولیت مالی خود را نسبت به کشور در مقابل جامعه بین‌المللی به عهده بگیرند. در ایران نیز، هزینه‌های خروج از کشور برای شهروندانی که می‌خواهند به خارج از کشور سفر کنند، از جمله مواردی است که در بودجه دولت در نظر گرفته شده و برای تامین هزینه‌های مختلفی مانند هزینه‌های امنیتی، هزینه‌های مربوط به پرواز و ... تعیین شده است. در این راستا، شهروندان ایرانی باید برای خروج از کشور مبلغی به عنوان عوارض پرداخت کنند. هزینه عوارض خروج از کشور هر سال در قانون بودجه سالیانه تعیین می شود. این عوارض حتی برای افراد زیر دو سال هم محاسبه می‌شود.
عوارض خروج از کشور در ۱۴۰۲
در سال ۱۴۰۲ عوارض خروج از کشور برای سفرهای عادی اول ۴۰۰ هزار تومان است. در سفرهای عادی دوم و سوم باید به ترتیب مبلغ ۶۰۰ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنید. ا برای سفرهای حج تمتع و عمره ین مبلغ به ترتیب ۱۳۲ هزار تومان است.

سفر به استانبول

بر اساس مصوبه جدید مجلس، اعضای تیم‌های ملی ورزشی که برای شرکت در مسابقات از کشور خارج می‌شوند هر چند بار که سفر کنند فقط معادل عوارض بار اول را پرداخت می‌کنند.
روش های پرداخت عوارض خروج از کشور
اگر می خواهید قبل از رفتن به فرودگاه، عوارض خروج از کشور خود را بپردازید، می توانید از سامانه سداد و اپلیکیشن ایوا استفاده کنید یا به وبسایت بانک ملی رفته یا از طریق پیام‌رسان بله که از طریق بانک ملی معرفی شده، اقدام کنید. همچنین می توانید از دستگاه‌های ATM مخصوص پرداخت عوارض در فرودگاه‌ها استفاده کنید.
چه افرادی عوارض خروج پرداخت نمی کنند؟
کارکنان پروازی، خدمه کشتی و افراد دارای گذرنامه‌های سیاسی یا خدمت از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.
افرادی که مجوز درمان در خارج از کشور را از شورای پزشکی دارند و جانبازان دفاع مقدس هم نیازی به پرداخت عوارض ندارند و همراهان بیمار هم در پرداخت عوارض ۴۰ تا ۶۰ درصد تخفیف می‌گیرند.
همچنین دانشجویان دارای مجوز تحصیل در خارج از کشور که از آخرین بازگشتشان به کشور بیشتر از ۳ ماه گذشته، عوارض خروج از کشور نمی پردازند. نهایتا کسانی که در اربعین برای زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می کنند هم از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.
سفر به استانبول و پرداخت عوارض خروج از کشور
حال که همه چیز درباره عوارض یا مالیات خروج از کشور را می دانیم، در پاسخ به این سوال که آیا برای سفر به استانبول باید عوارض خروج از کشور پرداخت، باید گفت بله.

عوارض خروج از کشور

مسافران برای سفر به استانبول باید مالیات خروج از کشور را بپردازند و این مالیات با هر بار سفر بالاتر می رود، هنوز عوارض خروج از کشور برای سال جدید اعلام نشده و تا آن زمان، عوارض خروج از کشور برای سفر اول ۴۰۰ هزار تومان است اما در سفرهای دوم و سوم به استانبول باید به ترتیب مبلغ ۶۰۰ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان را برای عوارض خروج از کشور پرداخت کنید.
البته عوارض خروج از کشور تنها بخشی کوچک از هزینه های سفر به استانبول است و هزینه‌های سفر به استانبول شامل هزینه‌هایی مانند هزینه ویزا، بلیط هواپیما و اقامتگاه است. یادتان باشد بلیط استانبول به تهران را از همان ابتدا بخرید.
یادتان باشد در صورتی که می‌خواهید با پول نقد بیش از مقدار مجاز خارج از کشور خارج شوید، ممکن است به شما جریمه تعلق بگیرد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود که قبل از سفر به استانبول، درباره‌ی نیازمندی‌های مالی و قانونی خروج از کشور به دقت اطلاعات کافی کسب کنید.
سخن آخر
در نتیجه، برای سفر به استانبول باید به عنوان یک شهروند ایرانی مبلغی به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت کرد. بنابراین، برای جلوگیری از هرگونه نارضایتی و مشکل در این باره، پیشنهاد می‌شود که قبل از سفر به خارج از کشور، مبلغ عوارض خروج از کشور را به دقت بررسی کرده و آن را پرداخت کنید.

► سیستم چند وثیقه ای MCD چه ارتباطی با ارز دای دارد؟
نکات ایمنی هنگام موتورسواری ◄

مطالب مرتبط
بنر