نکات ایمنی هنگام موتورسواری

يكشنبه ، 5 شهریور 1402 ، 11:37







هرکدام از آن‌ها نیز برای کاربرد خاصی طراحی و ساخته شده‌اند. مهم‌ترین نکته‌ برای راندن هر نوع موتورسیکلت، رعایت نکات ایمنی است تا امنیت راکب به بیش‌ترین حد خود برسد و احتمال تصادف و جراحت کاهش یابد؛ زیرا موتورسواران نسبت به سایر وسایل نقلیه با خطرات بیشتری مواجه می‌شوند.
نکات ایمنی موتورسواری به نظر ساده می‌آیند؛ اما اگر هر راکبی همین نکات به ظاهر ساده را رعایت کند، آمار تصادفات به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت. پس با ادامه این مطلب همراه باشید.
اولین مرحله از موتورسواری، خرید موتورسیکلت است. موتورسوار باید هدف و کاربرد مدنظر خود را برای خرید موتورسیکلت تعیین کند. موتورسیکلت‌ها در کلاس‌های مختلفی تولید می‌شوند و انواع مختلفی دارند. قیمت روز موتورسیکلت bama نیز برای هرکدام متفاوت است. بنابراین خریدار باید عواملی مانند قد خود را تا زین، فاصله زین و فرمان، فاصله تا سطح زمین، وضعیت فیزیکی بدن، وزن و ... را در نظر داشته باشد.
توجه داشته باشید که راندن هر نوع موتورسیکلت، حتی موتورسیکلت‌های برقی و اسکوتر، نیازمند داشتن گواهینامه معتبر است، بنابراین هرگز بدون گواهینامه رانندگی نکنید.
مورد دیگری که قبل از شروع به حرکت باید انجام شود، بررسی موتور است. هر موتورسواری باید پیش از حرکت، از سلامت موتورسیکلتش مطمئن باشد. باد لاستیک، چراغ‌های موتورسیکلت و روغن، باید هر بار بازبینی شوند.



تجهیزات و لباس‌های متنوع و کاملی برای موتورسواری ارائه می‌شوند که هر کدام سطح ایمنی مشخصی دارند و با قیمت‌های مختلف عرضه می‌شوند. اما مهم‌ترین وسیله‌ای که در هر شرایطی و برای هر نوع موتوری باید استفاده شود، کلاه ایمنی است. کلاه ایمنی استاندارد طوری طراحی شده که کاملا سر، صورت و گردن راکب را پوشش دهد. کلاه ایمنی باید کاملا سر را در برگیرد و شل نباشد. بند زیر گلو و گیره آن را به نحوی ببندید تا احتمال خارج شدن و جابه‌جا شدن وجود نداشته باشد. کلاه ایمنی، احتمال آسیب مغزی در تصادفات را تا سه برابر کاهش می‌دهد. استفاده از کلاه ایمنی، علاوه بر محافظت از راکب، یک قانون نیز محسوب می‌شود. این بدان معناست که اگر پلیس راهنمایی و رانندگی، موتورسواری را بدون کلاه رویت کند، آن را جریمه می‌کند.
لباس مخصوص موتور سواری، آسیب‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ اما استفاده از آن برای ترددهای شهری اجباری نیست. اما اگر لباس مخصوص موتور سواری را ندارید، حداقل باید یک لباس مناسب و راحت پوشیده باشید. لباس راحت قابلیت ارتجاعی دارد و حرکت با آن امکان‌پذیر است. بهتر است از لباس‌های آستین‌دار و کاملا پوشیده استفاده شود.
در برخی از خیابان‌ها و شهرها، مسیرهای مخصوصی برای تردد موتورسیکلت وجود دارد که در ایمن‌ترین حالت هستند. اما برای تردد در خیابان‌های معمولی، باید بیش‌تر توجه داشت. خیابان‌ها محل تردد انواع خودرو، کامیون، اتوبوس، عابر پیاده و ... است. بنابراین موتورسوار باید تمامی جوانب را در نظر داشته باشد و تا حد امکان به خودروهای سنگین نزدیک نشود. خودروهای سنگین مانند کامیون و اتوبوس، دید جانبی محدودی دارند و باید از آن‌ها دوری شود. بهتر است هنگام عبور از کنار آن‌ها نیز چند بوق و چراغ متوالی بزنید تا متوجه حضورتان باشند.
در سطح خیابان‌ها، چاله، برآمدگی، سرعت‌گیر و ... دیده می‌شود. این موارد برای موتورسواران می‌تواند بسیار حادثه‌ساز باشد؛ زیرا اگر موتورسواری با سرعت از برآمدگی‌ها عبور کند، کنترل موتور را از دست داده و ممکن است از روی موتور پرت شود. بنابراین باید با حداقل سرعت ممکن از برآمدگی‌ها و حفره‌ها، عبور کرد.



موتورسواری در روزهای بارانی و برفی بسیار خطرناک بوده و سطح خیابان‌ها لغزنده است. پس بهتر است موتورسواری در این روزها را به کلی فراموش کرده و از وسیله دیگری استفاده کنید. اما اگر شرایطی ایجاد شد که مجبور بودید از خیابان‌های لغزنده عبور کنید، باید سرعت را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده و از حرکات ناگهانی خودداری کنید. می‌توانید صبر کنید تا چند دقیقه از شروع باران بگذرد و سپس حرکت را آغاز کنید. زیرا سطح زمین هنگام شروع بارش بسیار لغزنده است. ترمز ABS از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کرده و به امنیت بیش‌تر موتورسوار کمک می‌کند. پس بهتر است از موتورهایی با ترمزهای ABS استفاده کرده و سعی کنید در مسیرهای لغزنده ترمز نگیرید.
اگر موارد ذکر شده را به دقت رعایت کنید، تا بیش از 40 درصد از حوادث احتمالی جلوگیری خواهید کرد که درصد قابل توجهی است.

► برای سفر به استانبول باید عوارض خروج از کشور پرداخت؟
نکات امنیتی در بازار ارزهای دیجیتال ◄

مطالب مرتبط
بنر