بررسی دو وام محبوب خود اشتغالی و وام ودیعه مسکن

سه شنبه ، 28 آذر 1402 ، 19:45




محبوب‌ترین این وام‌ها، وام خود اشتغالی و وام ودیعه مسکن هستند. تسهیلات خود اشتغالی برای شروع کسب‌وکار و وام اجاره مسکن کمک هزینه‌ای برای اجاره خانه است. در این مقاله شرایط دریافت وام خود اشتغالی و نحوه دریافت وام اجاره مسکن را توضیح می‌دهیم.
وام خود اشتغالی چیست؟
تسهیلات خود اشتغالی برای کسانی است که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار خودشان را دارند. شما می‌توانید این وام را از کمیته امام خمینی، صندوق کارآفرینی امید، بانک‌ ملی، بانک ملت، بانک مسکن، بانک سپه، بانک صادرات، پست بانک و بانک کشاورزی تهیه کنید. در این بخش، شرایط دریافت وام خود اشتغالی بانک‌های مختلف را بیان می‌کنیم.
تسهیلات خود اشتغالی بانک سپه
اگر از کمیته امداد معرفی‌نامه بگیرید، می‌توانید بین ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان از بانک سپه وام بگیرید. برای دریافت این وام به ضامن رسمی احتیاج دارید و باید حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز باز کنید.
وام اشتغال‌زایی بانک کشاورزی
برای دریافت وام خود اشتغالی بانک کشاورزی به معرفی‌نامه احتیاج ندارید. با افتتاح حساب قرض‌الحسنه در بانک کشاورزی، می‌توانید ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان وام بگیرید.
تسهیلات خود اشتغالی بانک مسکن
اگر از یکی از سازمان‌های کمیته امداد، سازمان بهزیستی یا بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی‌نامه بگیرید، می‌توانید بین ۲۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان از بانک مسکن وام بگیرید. سقف این وام برای مشاغل خانگی ۲۰ میلیون تومان است. کارآفرین‌ها هم می‌توانند ۲ میلیارد تومان از بانک مسکن وام بگیرید.
شرایط دریافت وام خود اشتغالی بانک مسکن به مبلغ دریافتی شما بستگی دارد. در صورتی‌که مبلغ تسهیلات شما تا ۲۵ میلیون تومان باشد، به سفته تضمینی و ضامن معتبر احتیاج دارید.
متقاضیان وام‌های ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی، باید سفته تضمینی و ۲ ضامن معتبر به بانک ارائه کنند. اگر خواستار وام خود اشتغالی با مبلغی بیشتر از ۵۰ میلیون تومان هستید، باید سند داشته باشید.
تسهیلات خود اشتغالی بانک ملی



این تسهیلات برای کسانی است که از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بنیاد شهید، کمیته امداد یا بهزیستی معرفی‌نامه دارند و می‌خواهند کسب‌وکار خودشان را شروع کنند. مبلغ وام اشتغال‌زایی بانک ملی ۱۰۰ میلیون تومان است.
تسهیلات اشتغال‌زایی بانک ملت
با داشتن معرفی‌نامه سازمان بهزیستی می‌توانید از بانک ملت ۱۵۰ میلیون تومان وام بگیرید. سود تسهیلات خود اشتغالی بانک ملت ۴ درصد و حداقل مبلغ آن ۲۰ میلیون تومان است.
وام بانک صادرات به کارآفرین‌ها
تسهیلات کارآفرینی بانک صادرات بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است و با سود ۴ درصد داده می‌شود. با داشتن ضامن و سپرده قرض‌الحسنه واجد شرایط دریافت وام خود اشتغالی بانک صادرات هستید.
وام اشتغال‌زایی بانک مهر ایران
اگر کسب‌وکار شما به محصولات روستایی مربوط می‌شود یا ساکن روستا هستید، می‌توانید از تسهیلات خود اشتغالی بانک مهر استفاده کنید. مبلغ این وام بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.
تسهیلات خود اشتغالی بانک سینا
بانک سینا یکی از بانک‌هایی است که به زنان سرپرست خانوار وام می‌دهد. در صورتی‌که این زنان تحت پوشش کمیته امداد باشند، می‌توانند تا سقف ۵۰ میلیون تومان از بانک سینا وام بگیرند.
شرایط دریافت وام خود اشتغالی در سال ۱۴۰۲
مهم‌ترین شرط دریافت وام کارآفرینی این است که در سازمان‌های دولتی و غیر دولتی مشغول به کار نباشید. همچنین، کسانی که بازنشسته هستند و حقوق بازنشستگی می‌گیرند، نمی‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.
اگر قبلا از بانک‌ها و نهادهای دیگر وام خود اشتغالی گرفته‌اید، نمی‌توانید دوباره این وام را بگیرید. نکته مهم اینکه متقاضی وام باید در محل راه‌اندازی کسب‌وکار اقامت داشته باشد و نباید بیمه شغلی داشته باشد. در نهایت اینکه، آقایان برای دریافت وام کارآفرینی به کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه نیاز دارند.
وام ودیعه مسکن چیست؟
وام ودیعه مسکن به کسانی تعلق می‌گیرد که در پرداخت اجاره خانه یا هزینه رهن خانه به کمک هزینه نیاز دارند. نکته مهم این است که برای دریافت وام اجاره مسکن باید متاهل یا سرپرست خانوار باشید. در بخش بعدی، شرایط دریافت وام ودیعه مسکن و نحوه دریافت آن را توضیح می‌دهیم.

شرایط دریافت وام اجاره مسکن
دریافت وام اجاره مسکن شرایط خاصی دارند و به همه افراد جامعه داده نمی‌شود. مهم‌ترین شرط این است که متقاضی وام نباید واحد یا زمین مسکونی داشته باشد. به‌علاوه، تسهیلات اجاره مسکن فقط به متاهل‌ها و سرپرست‌های خانوار داده می‌شود.
زنان سرپرست خانوار برای دریافت این وام باید حداقل ۳۵ ساله باشند. زنانی که سرپرست خانوار نیستند، برای دریافت وام ودیعه مسکن به تعهدنامه محضری همسر احتیاج دارند. این وام به نخبه‌های علمی و معلولین جسمی و حرکتی بالای ۲۰ سال هم داده می‌شود.
اگر جزو این افراد هستید، برای دریافت وام ودیعه مسکن باید مدارک مربوط به نخبگی یا معلولیت را به بانک ارائه کنید. آخرین نکته اینکه متقاضی وام باید در ۵ سال اخیر در شهر مورد نظر ساکن باشد و سابقه دریافت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از بعد از سال ۱۳۸۴ به بعد نداشته باشد.
مدارک لازم برای دریافت وام اجاره مسکن
اولین مرحله برای دریافت تسهیلات اجاره مسکن آماده کردن مدارک است. موارد زیر مجموعه‌ای از این مدارک هستند.
•تصویر شناسنامه متقاضی وام و افراد تحت سرپرست
•تصویر گواهی سرپرستی
•تصویر سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین
•تصویر گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا
•گواهی تحصیل فرزندان
•مدارک مربوط به محل تولد
•جواز کسب شاغلین صنوف
•سابقه پرداخت بیمه
•گواهی اشتغال به کار در اداره‌های دولتی
•گواهی مبنی بر پرداخت مستمری بگیران و بازنشسته‌ها
نحوه دریافت وام اجاره مسکن
اولین مرحله برای دریافت وام اجاره مسکن، مراجعه به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن و ثبت‌نام در سایت است. برای ثبت‌نام کمک ودیعه مسکن باید شماره تلفن همراه، کد امنیتی و رمز عبور یک بار مصرف را وارد کنید. بعد از موافقت کردن با قوانین و شرایط دریافت تسهیلات وارد مرحله بعد می‌شوید.
در این مرحله، باید مشخصات فردی خودتان و افراد تحت سرپرستی را وارد کنید. بعد از دریافت کد تایید، ثبت‌نام شما کامل می‌شود و باید منتظر تایید بانک بمانید. در صورتی‌که وام شما تایید شود، بانک برای شما پیامک تایید را ارسال می‌کند. همچنین، شما می‌توانید وضعیت دریافت وام اجاره منزل را در سامانه جامع اقدام ملی مسکن هم مشاهده کنید.
جمع‌بندی
اگر برای پرداخت اجاره مسکن و شروع کسب‌وکار خودتان به وام احتیاج دارید، می‌توانید برای دریافت وام ودیعه مسکن و تسهیلات خود اشتغالی اقدام کنید. در این مقاله، شرایط دریافت وام خود اشتغالی و نحوه دریافت وام اجاره مسکن را توضیح دادیم. توصیه ما این است که اول مدارک لازم برای دریافت این تسهیلات را آماده کنید و سپس به بانک مراجعه کنید.
سوالات متداول
مبلغ تسهیلات خود اشتغالی چقدر است؟
مبلغ این وام در بانک‌های مختلف متغیر است. ولی اگر تا پایان سال ۱۴۰۲ برای دریافت این تسهیلات اقدام کنید، می‌توانید بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرید.
شرایط دریافت وام خود اشتغالی چیست؟
برای دریافت این وام باید بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن داشته باشید و با معرفی‌نامه یا طرح کسب‌وکارتان به بانک مراجعه کنید.
چه بانک‌های وام ودیعه مسکن می‌دهند؟
شما می‌توانید از بانک‌های مسکن، سپه، پست‌ بانک، تجارت، ملت، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، بانک ایران زمین، خاورمیانه، موسسه اعتباری ملل و بانک صادرات وام اجاره منزل بگیرید.
سقف وام اجاره مسکن چقدر است؟
مبلغ وام ودیعه مسکن در شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان و در کلان شهرها ۷۰ میلیون تومان است. ساکنین سایر شهرها می‌توانند وام ۴۰ میلیونی بگیرند.
آیا به افراد مجرد وام اجاره خانه داده می‌شود؟
خیر، فقط افراد متاهل و سرپرست خانوار می‌توانند وام اجاره منزل بگیرند.

► توسعه وب مخصوص موبایل: مفاهیم و راهنمای عملی
خطاهای سامانه مودیان؛ آموزش رفع خطاهای رایج سامانه مودیان ◄

مطالب مرتبط
بنر