خطاهای سامانه مودیان؛ آموزش رفع خطاهای رایج سامانه مودیان

دوشنبه ، 11 دی 1402 ، 15:39




در سال های اخیر احداث سامانه مودیان تکالیفی برای مشمولین نظام مالیاتی کشور به وجود آورده است. پیروی قوانین مربوط به این حوزه هر یک از مودیان باید صورتحساب های مربوط به فروش کالا یا خدمات خود را در سامانه بارگذاری کرده و ارسال کنند. اما برخی خطاهای سامانه مودیان دغدغه هایی برای مودیان به وجود آورده است. با وجود این که ماه ها از راه اندازی این سامانه و حضور مودیان در آن می گذرد، برخی از افراد تسلط کافی برای استفاده از این برنامه را نداشته و گاها با خطاهای آن نیز رو به رو می شوند. به همین خاطر در این بخش به ارزیابی برخی خطاها و راه های رفع و جلوگیری از آن ها می پردازیم. در صورت بی توجهی به هر کی از این مشکلات مودیان موظف به پرداخت جریمه ها و خساراتی در سامانه خواهند بود.
راهنمای کامل ثبت نام سامانه مودیان
در این مطلب به بیان خطا ها و راهکار در خصوص رفع خطاهای رایج سامانه مودیان مواردی را بررسی خواهیم نمود که کسب اطلاعات در خصوص آن ها برای همه مودیان تازه وارد اهمیت دارد. کلیه خطاهای نام برده در این بخش به دلایل مختلفی در سامانه به وجود می آیند که آن ها را از جنبه های مختلف بررسی خواهیم نمود.همچنین شما می توانید با راهنمایی سامانه مودیان گیتی حساب بدون هیچ دغدغه ای از قابلیت های سامانه مودیان به منظور صدور صورتحساب ها و ارسال آن ها استفاده کنید. در صورت عدم رفع برخی از مشکلات حتما به کارشناسان این سایت مراجعه کنید.
انواع خطاهای رایج در سامانه مودیان
برای رفع خطاهای رایج سامانه مودیان ابتدا باید با این موارد آشنایی داشته باشید. در این بخش فهرستی از خطاهای موجود در این سامانه را بررسی می کنیم:
خطای شماره مالیاتی صورتحساب مرجع
در بخش هایی از سامانه با خطای مقدار فیلد شماره مالیاتی صورتحساب مرجع با اطلاعات سامانه منطبق نیست رو به رو می شوید. این خطا به دلیل ارسال شماره های سریال مالیاتی ایجاد می شود که در گذشته برای سامانه ارسال کرده اید. برای این منظور به کارپوشه های سابق خود در سامانه مراجعه کرده و آن ها را بررسی کنید. در صورتی که شماره سریال مالیاتی شما یکسان باشد، با تغییر دستی آن در فیلدهای مربوطه می توانید این مشکل را برطرف کنید. همچنین می توانید با کارشناسان پشتیبانی نرم افزار برای رفع این خطاها تماس حاصل فرمایید.
خطای شماره اقتصادی فروشنده
یکی دیگر از خطاهای رایج در این سامانه مربوط به شماره اقتصادی فروشنده و عدم تطابق آن با اطلاعات موجود در سامانه است. در این وضعیت شما پیام مقدار فیلد شماره اقتصادی فروشنده با اطلاعات سامانه منطبق نیست را دریافت می کنید. در صورتی که شماره اقتصادی فروشنده در تنظیمات شخصی برنامه و سامانه مودیان به اشتباه درج شده باشد، با این مشکلات رو به رو می شوید. در این بخش باید از قسمت تنظیمات دستی به بخش تنظیمات اولیه مراجعه کرده و در آن جا از بخش شماره اقتصادی و شماره ملی شرکت تنظیمات لازمه را اعمال کنید.
خطای به دلیل وقوع خطا عملیات انجام نشد
در صورتی که با این خطا رو به رو شدید، باید به شناسه های حافظه مالیاتی خود مراجعه کنید. در صورتی که این شناسه ها غیر فعال شده باشند، با خطای به دلیل وقوع خطا عملیات انجام نشد رو به رو می شوید. برای این منظور باید وارد کارپوشه های خود شده و یک شناسه جدید دریافت کنید. سپس وارد نرم افزار مالیاتی شده و اطلاعات موجود در آن را دوباره تنظیم کنید. به این ترتیب خطا برطرف می شود.



خطای مقدار فیلد شناسه کالا خدمت
در برخی موارد خطای مقدار فیلد شناسه کالا خدمت با اطلاعات موجود در سامانه منطبق نیست را دریافت می کنید. این خطا به دلیل اشتباه بودن شناسه کالا ها یا خدمات و یا منقضی شدن آن ها به وجود می آید. به این ترتیب برای رفع آن باید این شناسه ها را چک کنید. در این راستا وارد سایت STUFFID شده و شناسه درست مربوط به کالا و خدمات را پیدا کنید. سپس در شناسه های سامانه مودیان شماره درست را وارد کنید.
خطای معتبر نبودن صورتحساب
در صورتی که خطای مقدار فیلد الگوی صورتحساب را دریافت کردید باید به فرم سامانه مودیان و الگوهای صورتحسابی خود مراجعه کنید. در صورتی که در این بخش ها خطایی صورت گرفته باشد، این مشکلات به وجود می آید. شما می توانید از بخش ویرایش فاکتور فرم مربوط به سامانه مودیان را پیدا کرده و الگوهای صورتحسابی خود را به صورت صحیح وارد کنید.
خطای معتبر نبودن داده های مقدار فیلد نوع شخص خریدار
در صورتی که مقدار فیلد نوع شخص خریدار معتبر نباشد صورتحساب مربوطه نیز بی اعتبار می شود. در این شرایط با چنین خطاهایی در سامانه رو به رو می شوید. در صورتی که در بخش تعریف خریدار نوع آن را از نظر حقیقی یا حقوقی بودن مشخص نکرده باشید، این خطاها را در سیستم مشاهده خواهید کرد. برای از بین بردن این خطاهای سامانه مودیان در قسمت نوع مشتری، گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.
خطای تاریخ و زمان صدور صورتحساب
برای رفعاین دسته از خطاهای رایج سامانه مودیان باید به تاریخ و زمان صدور و بازه های مربوط به ارسال آن ها دقت داشته باشید. این خطاها زمانی به وجود می آیند که تاریخ فاکتور در بازه های زمانی تعیین شده وجود نداشته باشد. در این شرایط تاریخ و زمان از نظر قواعد محاسباتی منطقی نبوده و با این پیام ها در سامانه رو به رو می شوید.



خطای شماره اقتصادی خریدار
در میان خطاهای سامانه مودیان خطای مربوط به شماره اقتصادی خریداران نیز یکی از مهمترین ها است. در صورتی که فیلد شماره اقتصادی خریدار را به اشتباه پر کنید و یا این فیلد را کاملا خالی بگذارید با این خطاها رو به رو می شوید. همچنین در صورت مشخص نبودن نوع خریدار نیز احتمال وقوع این مشکلات بالا است. برای رفع این مشکلات باید شماره های اقتصادی و شناسه ملی را مشخص کرده و حقیقی و حقوقی بودن مشتریان را نیز تعیین کنید. در برخی شرایط شناسه های ملی در کلیه معاملات مودیان مورد استفاده قرار می گیرد و باید حتما به این نکته توجه داشته باشید.

► بررسی دو وام محبوب خود اشتغالی و وام ودیعه مسکن
زمان قطعی عرضه اولیه ششمین شرکت جدید مشخص شد ◄

مطالب مرتبط
بنر