آشنایی با انواع فرصت‌های شغلی حوزه بانکداری

چهارشنبه ، 11 بهمن 1402 ، 10:54





بانک‌ها به دلیل ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات مالی و اعتباری، همواره به دنبال جذب و استخدام نیروهای متخصص و کارآمد هستند. در یک بانک، انواع مختلفی از فرصت‌های شغلی وجود دارد که هر یک از آن‌ها نیازمند مهارت‌ها و تحصیلات خاصی است. در ادامه، به معرفی برخی از مهم‌ترین مشاغل و فرصت‌های استخدام بانک می‌پردازیم.
انواع گروه‌های شغلی در حوزه بانکداری
بانک‌ها یکی از مهم‌ترین نهادهای مالی در هر جامعه‌ای هستند که نقش مهمی در تأمین مالی و تسهیل جریانات مالی ایفا می‌کنند. به همین دلیل، حوزه بانکداری همواره جزء حوزه‌های پرطرفدار برای خانم ها و آقایان کارجو بوده است. برای اطلاع از آخرین آگهی‌های استخدام بانک پاسارگاد، بانک رفاه کارگران و... در سال 1402، به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید.
در یک بانک، انواع مختلفی از فرصت‌های شغلی وجود دارد. به شکلی که برخی از مهم‌ترین فرصت‌های استخدام بانک سامان، بانک رفاه و...، در یکی از گروه‌های شغلی زیر قرار دارند:
•امور مالی
•امور بانکداری
•فناوری اطلاعات
•امور حقوقی
به‌عنوان‌مثال، در حوزه امور حقوقی می‌توان به شغل کارشناس حقوقی اشاره کرد. کارشناس حقوقی مسئول بررسی و حل مسائل حقوقی بانک است. این افراد مسئول تهیه و تنظیم قراردادها و دفاع از حقوق بانک در مراجع قانونی هستند. در ادامه، به معرفی برخی دیگر از مشاغل موجود در بانک مرکزی، بانک رفاه و... می‌پردازیم.
مشاغل مرتبط با امور مالی
در حوزه امور مالی بانک‌ها، مشاغل مختلفی وجود دارد که افراد شاغل در این حوزه‌ها، به امور مالی مشتریان، شرکت‌ها و دولت‌ها می‌پردازند. برخی از مهم‌ترین این مشاغل عبارت‌اند از:
•کارشناس امور مالی
•حسابدار
•حسابرس
•مدیر مالی
•تحلیلگر مالی
کارشناس امور مالی
این افراد مسئول ارائه مشاوره مالی به مشتریان و شرکت‌ها هستند. آن‌ها باید دانش بالایی درزمینه امور مالی، سرمایه‌گذاری و بازارهای مالی داشته باشند.
مدیر مالی
این افراد مسئول مدیریت امور مالی بانک یا یک موسسه مالی هستند. آن‌ها باید دانش بالایی درزمینه حسابداری، مدیریت و اقتصاد داشته باشند.
تحلیلگر مالی
این افراد مسئول تحلیل اطلاعات مالی و ارائه گزارشات به مدیران هستند. تحلیلگران مالی باید دانش بالایی درزمینه حسابداری، آمار و اقتصاد داشته باشند.
مشاغل مرتبط با امور بانکداری
در حوزه امور بانکداری، مشاغل مختلفی وجود دارد که به عملیات روزانه بانک‌ها می‌پردازند. برخی از مهم‌ترین این مشاغل عبارت‌اند از:
•کارمند بانک
•کارشناس ارشد امور بانکی
•مدیر شعبه
•معاون شعبه
کارمند بانک
بانکدار یا کارشناس امور بانکی یکی از مشاغل پرطرفدار در حوزه بانکداری است. این افراد مسئول ارائه خدمات بانکی به مشتریان در شعب بانک‌ها هستند. آن‌ها باید مهارت‌های ارتباطی و مشتری مداری خوبی داشته باشند. برخی از وظایف و مسئولیت‌های یک کارشناس امور بانکی عبارت‌اند از:
•دریافت و بررسی درخواست‌های مشتریان
•انجام عملیات بانکی مانند افتتاح حساب، واریز و برداشت وجه، انتقال وجه، صدور چک و...
•پاسخگویی به سؤالات و مشکلات مشتریان
کارشناس ارشد امور بانکی
شغل کارشناس ارشد امور بانکی، سمتی بالاتر از کارشناس امور بانکی است و بر عملکرد کارشناسان امور بانکی نظارت دارد. در کل، برخی از وظایف و مسئولیت‌های یک کارشناس ارشد امور بانکی عبارت‌اند از:
•نظارت بر عملکرد کارشناسان امور بانکی
•طراحی و اجرای طرح‌های جدید بانکی
•ارائه مشاوره به مدیران بانک
مدیر شعبه
این افراد مسئول مدیریت یک شعبه از بانک هستند. آن‌ها باید دانش بالایی درزمینه امور بانکداری و مدیریت داشته باشند. مدیران شعب بانک‌ها مسئول انجام امور بانکی در شعبه، نظارت بر عملکرد کارکنان شعبه و ارائه گزارش به مدیران ارشد بانک هستند.
مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات
در حوزه فناوری اطلاعات، مشاغل مختلفی وجود دارد که به توسعه و پشتیبانی از سیستم‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها می‌پردازند. برخی از مهم‌ترین این مشاغل عبارت‌اند از:
•مهندس نرم‌افزار
•مهندس سخت‌افزار
•کارشناس فناوری اطلاعات
•مدیریت بخش فناوری اطلاعات
مهندس نرم‌افزار
این افراد مسئول طراحی و توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری بانک‌ها هستند. آن‌ها باید دانش بالایی درزمینه برنامه‌نویسی و سیستم‌های کامپیوتری داشته باشند.
مهندس سخت‌افزار
این افراد مسئول طراحی و پشتیبانی از سیستم‌های سخت‌افزاری بانک‌ها هستند. آن‌ها باید دانش بالایی درزمینه سخت‌افزار، شبکه و امنیت اطلاعات داشته باشند.
شغل کارشناس فناوری اطلاعات
کارشناس فناوری اطلاعات مسئول طراحی، پیاده‌سازی و نگهداری از سیستم‌های فناوری اطلاعات در یک بانک است. این افراد مسئول حفظ امنیت و کارایی سیستم‌های فناوری اطلاعات در بانک‌ها هستند.
مدیر فناوری اطلاعات
این افراد مسئول مدیریت بخش فناوری اطلاعات یک بانک هستند. آن‌ها باید دانش بالایی درزمینه فناوری اطلاعات و مدیریت داشته باشند.
شرایط استخدام بانک‌ها
شرایط استخدام بانک ملت، بانک پارسیان و... برای خانم ها و آقایان کارجو، با توجه به نوع شغل متفاوت است. به‌طورکلی، داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، مهارت‌های لازم برای شغل موردنظر و تجربه کاری مرتبط، ازجمله مهم‌ترین شرایط استخدام بانک‌ها هستند. در برخی از مشاغل بانکی مانند کارشناس امور مالی و مدیر مالی، معمولا داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مرتبط الزامی است.
در برخی دیگر از مشاغل مانند کارمند بانک، معمولا داشتن مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط مانند حسابداری، مدیریت و اقتصاد ضروری است. علاوه بر مدرک تحصیلی، داشتن مهارت‌های لازم برای شغل موردنظر از اهمیت زیادی برخوردار است.
در شغل کارشناس امور مالی، فرد باید مهارت‌های تحلیلی، حل مسئله و تصمیم‌گیری خوبی داشته باشد. یک مدیر شعبه باید مهارت‌های ارتباطی، مشتری مداری و مدیریتی خوبی داشته باشد. همچنین برای استخدام به‌عنوان مدیر شعبه، معمولا داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط مانند حسابداری و اقتصاد ضروری است.
به‌علاوه، داشتن تجربه کاری در حوزه بانکداری، معمولا در آگهی‌های استخدام بانک ملی، بانک کشاورزی و... برای استخدام مدیر شعبه مورداشاره قرار می‌گیرد.
نحوه استخدام در بانک‌ها
بانک‌ها معمولاً از طریق برگزاری آزمون استخدامی و مصاحبه، افراد واجد شرایط را استخدام می‌کنند. سوالات استخدامی بانک‌ها معمولاً شامل سؤالات عمومی، تخصصی و روانشناسی است.
شما می‌توانید کتاب استخدامی بانک‌ها را از منابع آنلاین دانلود کرده و آمادگی خود را برای شرکت در آزمون استخدامی بانک مرکزی، بانک رفاه کارگران و... افزایش دهید.
نمونه سوالات استخدامی بانک‌ها
در ادامه، چند نمونه از سوالات استخدامی بانک‌های ایران آورده شده است. برای موفقیت در آزمون استخدامی بانک مرکزی، بانک تجارت و...، مطالعه منابع معتبر و تمرین مداوم ضروری است.
تفاوت بانکداری سنتی و بانکداری مدرن چیست؟
پاسخ: بانکداری سنتی مبتنی بر خدمات حضوری است، درحالی‌که بانکداری مدرن مبتنی بر خدمات الکترونیکی است. در بانکداری مدرن، مشتریان می‌توانند بسیاری از خدمات بانکی را به‌صورت آنلاین یا از طریق تلفن همراه دریافت کنند.
وظایف یک بانکدار چیست؟
پاسخ: وظایف یک بانکدار شامل ارائه خدمات بانکی به مشتریان مانند افتتاح حساب، صدور چک، دریافت و پرداخت وجه نقد و ارائه تسهیلات بانکی است. همچنین، بانکدار باید با قوانین و مقررات بانکی آشنا باشد و بتواند به سؤالات مشتریان پاسخ دهد.
اگر با یک مشتری عصبانی روبه‌رو شدید، چه می‌کنید؟
پاسخ: ابتدا، سعی می‌کنم دلیل عصبانیت مشتری را درک کنم. سپس، با آرامش و قاطعیت، مشکل را حل می‌کنم.
اگر مجبور شدید تا کار را خارج از ساعت کاری خود انجام دهید، چه می‌کنید؟
پاسخ: در این موقعیت، ابتدا سعی می‌کنم تا حد امکان، کار را در ساعت کاری خود انجام دهم. اگر نشد، با مدیر خود هماهنگ می‌کنم تا بتوانم کار مربوطه را خارج از ساعت کاری خود انجام دهم.
جمع‌بندی
حوزه بانکداری یکی از حوزه‌های پرطرفدار برای کارجویان است. در یک بانک، انواع مختلفی از فرصت‌های شغلی وجود دارد که هر شغل، نیاز به مهارت‌ها و تحصیلات مختلفی دارد. معمولا شرایطی مانند برخورداری از مهارت‌های لازم برای شغل موردنظر، تجربه کاری مرتبط و داشتن مدرک تحصیلی برای استخدام بانک ضروری است.

► نرم نگاران آرمیتیس؛ 20 سال فعالیت ارزشمند در اکوسیستم استارتاپی ایران
انواع گرایش های mba ◄

مطالب مرتبط
بنر