یارانه های هدفمند و 5 نکته ی بسیار مهم

يكشنبه ، 12 دی 1389 ، 18:32
بالاخره پس از مدتها بحث و برنامه ريزي و تصويب قوانين و آموزش و ثبت نام و.... قانون هدفمند كردن يارانه ها، از چند روز قبل اجرا گرديد و در اولين مرحله قيمت هاي بنزين و آب و برق و گاز و نان و گازوئيل و... اعلام گرديد.  به گزارش بانکی دات آی آر ، اجراي اين قانون، فصل جديدي در تحولات اقتصادي كشور ماست و به لحاظ اهميت بسيار بالاي آن، توجه به چند نكته، ضروري بنظر مي رسد.


1- مسئولان در آماري صحيح، همواره اعلام مي كنند كه طي سالهاي گذشته، 20 درصد امكانات و يارانه ي كشور در خدمت 80 درصد مردم قرار داشته و 80 درصد از امكانات و پول يارانه ي هنگفت كشور را تنها 20 درصد جامعه استفاده مي كرده اند. اين آمار نشان دهنده ي حجم و شكاف بزرگ طبقاتي در كشور ماست و صدالبته اگر همان 20 درصد مرفه و متمول كه اجراي اين قانون را به ضرر خود مي بينند و طبعا گلوگاه هاي بزرگ اقتصادي و ... نيز در دست آنهاست، مراقبت و نظارت نشوند و قاطعيتي را در مقابل خود شاهد نباشند، هزينه هاي اضافي خود را با روش هاي مختلف، از مردم فقير و محروم خواهند گرفت و باز هم اين قشر ضعيف جامعه خواهد بود كه متضرر خواهند شد و لذا توجه و دقت در تصميمات مديران بزرگ بخش هاي خصوصي و نيمه دولتي، از ضروريات اجراي صحيح اين طرح است.


2-  می توان گفت دولت در تشكيل گروه هاي بازرسي و نظارت بر كالاها و جلوگيري از افزايش قيمت كالاهاي اساسي در بازار، تا حد مطلوبي موفق بوده و قطعا تقويت اين گروه ها و تداوم جديت در نظارت و كنترل بازار از لوازم ضروري موفقيت اين طرح است.


3- در مسير اجراي اين طرح، خواسته هايي نيز از سوي گروه هاي مختلف ،مخصوصا اقشار ضعيف و كم درآمد مطرح و بعضا مواردي اتفاق مي افتد كه خارج از دايره ي پيش بيني مسئولان مربوطه بوده است. لذا همانطور كه رئیس جمهور نيز تاكيد كردند، متوليان و مديران مياني بايد با سعه ي صدر و توجه لازم و انتقال مشكلات به مسئولان مافوق، مشكلات طبقه ي ضعيف را حل نمايند.


4- با توجه به روند اجراي اين طرح، تاكنون دولت به تمامي وعده هايي كه در اين زمينه به مردم داده بود، عمل نموده است و اين موضوع، نوعي اعتماد به رفتار مسئولان را در مردم ايجاد نموده است. در اين مسير، گفتگوهاي مستقيم شخص رئيس جمهور با مردم و ارتباط صميمانه و بيان مشكلات پيش رو بصورت مرتب، خواهد توانست سطح اين اعتماد و البته همكاري مردم را افزايش دهد.


5- در شرايطي كه اروپا در بحران اقتصادي عظيمي غوطه ور بوده و براي افزايش شهريه و مواردي محدود، دچار تنش و اغتشاش در داخل كشورهاي مهم اروپايي هستيم، اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها، آنهم با اين ثبات و گسترش در ايران، نوعي پيام به غرب نيز هست كه ايران و جمهوري اسلامي تا چه اندازه داراي ثبات و جايگاه مردمي در عرصه ي داخلي مي باشد.


اميدواريم موفقيت اجراي اين طرح و همراهي مستمر دولت و مردم بتواند آينده ي اقتصادي و اجتماعي ايران اسلامي را هر چه موفق تر و درخشان تر نمايد.

اخبار منتخب بانکی :

===============

► حقوق کم کارمندان باعث فساد می شود
چقدر راحت می توان "زورگو" بود ◄

مطالب مرتبط
بنر