آیا کارت های اعتباری سرطان زا هستند؟

يكشنبه ، 26 دی 1389 ، 11:43

 

كارشناس مسوول بهداشت كاربري انرژي‌هاي هسته‌اي و امواج الكترومغناطيس (پرتوهاي) وزارت بهداشت با تاكيد بر لزوم رعايت بهداشت كاربري كارت‌هاي اعتباري، بر استفاده بهينه از كارت‌هاي اعتباري تاكيد كرد.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از ایسنا مهندس علي گوراني ، گفت: درباره خطرات كارت‌هاي اعتباري براي سلامت بدن، مستندي وجود ندارد. اما با توجه به اين اصل كه تشعشعات تجمع پذيرند، مي‌توانند انسان را در معرض خطر قرار دهند. بر اين اساس توصيه‌ مي‌شود كه كارت‌هاي اعتباري به صورت بهينه استفاده شوند و در صورت عدم نياز در جيب فرد قرار نگيرند.

وي كارت‌هاي اعتباري را داراي ميدان مغناطيسي و از نوع پرتوهاي غيريونيزان عنوان كرد و گفت: افراد بايد همواره به اين موضوع توجه داشته باشند كه تا حد امكان خود را در معرض هيچ ميدان مغناطيسي حتي ميدان‌هاي مغناطيسي كوچك قرار ندهند. بر اين اساس در مورد انواع پرتوها و ميدان‌هاي مغناطيسي از جمله در مورد كارت‌هاي اعتباري بايد سه اصل زمان، فاصله و حفاظ رعايت شود.

 



كارشناس مسوول بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت با تاكيد بر آن كه كارت‌هاي اعتباري نبايد در مجاورت عضوهاي پرخطر بدن مانند استخوان‌هاي پهن، گنادها و يا قلب قرار گيرند، افزود: قرار دادن كارت‌هاي اعتباري در جيب عقب شلوار در مردان بحثي جدي است؛ چرا كه در مجاورت استخوان پهن لگن به عنوان يكي از مراكز خونسازي به شدت آسيب پذير و همچنين در نزديكي گنادها قرار مي‌گيرد.

وي در اين باره ادامه داد: همچنين كارت‌هاي اعتباري نبايد در نزديكي عضوهاي نوسان ساز مانند قلب قرار گيرند. قلب عضوي است كه مكانيزم الكتريكي ايجاد انقباض و انبساط دارد و در صورت قرار گرفتن ديگر وسايل داراي ميدان الكتريكي يا مغناطيسي در نزديكي آن، احتمال تداخل در عملكرد وجود دارد. بنابراين نبايد كارت‌هاي اعتباري و همچنين دستگاه‌هاي تلفن همراه در جيب پيراهن و يا بر روي كمربند قرار گيرند.

مهندس گوراني افزود: كارت‌هاي اعتباري در گروهي از افراد داراي شرايط ويژه‌ مانند مبتلايان به تالاسمي كه پمپ‌هاي تزريق خون در بدن دارند، مي‌تواند تداخل عملكرد ايجاد كنند. بنابراين بايد از اين كارت‌ها به صورت بهينه استفاده شود و در صورت حمل، نزديك عضوهاي حساس قرار نگيرند.

وي درباره برخي مباحث مبني بر آنكه كارت‌هاي اعتباري احتمال عقيم شدن را به دنبال داشته و سرطان‌زا هستند، گفت: اين مباحث پايه و اساس علمي ندارد. در مجموع چندان بر روي خطرات ناشي از كارت‌هاي اعتباري حساس نيستيم.

كارشناس مسوول بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت درباره تبليغات انجام شده در مورد «safety card»ها نيز گفت: برخي از جنبه رواني بوجود آمده ناشي از كارت‌هاي اعتباري سوء استفاده كرده و بحث «safety card»ها را مطرح و تبليغ مي‌كنند. در اين باره نيز بايد گفت كه اين كارت‌ها در بهترين حالت و در صورت عدم تقلب در ساخت، به عنوان يك بافر و يا مانع عمل مي‌كنند و تبليغات انجام شده مبني بر آن كه با اين كارت‌ها هيچ طول موجي فرد را تهديد نمي‌كند، پايه علمي ندارد.

پربازدیدترین اخبار بانکی:

===============

 

 

► استخدام در تهران
10 تابلو برتر هنری جهان +تصویر ◄

مطالب مرتبط
بنر