وال استریت : آلمان و ایتالیا هم با امریکا همراه نیستند

چهارشنبه ، 29 دی 1389 ، 12:44
وال استريت ژورنال طي گزارشي از افزايش مبادلات تجاري آلمان و ايتاليا با ايران در سال 2010 تصريح كرد: به‌رغم قول مساعد برلين و رم، اين دو كشور سرگرم گسترش همكاري هاي اقتصادي خود با ايران هستند .

اين روزنامه آمريكايي در ادامه افزود گرچه رم و برلين تابستان گذشته حمايت خود را از اعمال تحريم هاي بيشتر اتحاديه اروپا بر ضد ايران اعلام كردند ولي تازه ترين آمارها نشان مي دهد در سال 2010 آلمان و ايتاليا ميزان مبادلات تجاري و اقتصادي خود را با ايران افزايش داده اند .گر چه آنجلا مركل صدر اعظم آلمان قول داده همكاري هاي اقتصادي آلمان با ايران كاهش يابد ولي ميزان واردات آلمان از ايران در ده ماه نخست 2010 به بيش از 690 ميليون يورو رسيده كه اين رقم 28 درصد بيشتر از كل واردات 538 ميليون يورويي آلمان از ايران در سال 2009 است .


بر اساس گزارش موسسه آمار آلمان ميزان صادرات اين كشور به ايران نيز در ده ماه نخست 2010 با 5 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال 2009 به بيش از 3.164 ميليارد يورو رسيده است .


بر اساس اين گزارش دولت آنجلا مركل در سال 2010 بيش از 16 قرارداد تجاري دو جانبه با ايران را تصويب كرده است كه اين مساله موجب افزايش نگراني مقامهاي رژيم صهيونيستي شده است .


در حالي كه آمريكا و رژيم صهيونيستي خواستار افزايش تحريم هاي بين المللي بر ضد ايران هستند آمارهاي رسمي نشان مي دهد ميزان مبادلات تجاري آلمان با اين كشور در سال 2010 افزايش داشته است . راجر باكرت كارشناس صهيونيست در اين باره گفت ادامه مبادلات تجاري آلمان و ايران در سال 2010 نشانگر موثر نبودن تحريم هاي شوراي امنيت بر ضد ايران است . صادرات كالاها و تجهيزات آلمان به ايران كه مورد استفاده دو گانه دارند موجب نگرانيهاي آمريكا و ما شده است .


در عين حال توبياس پيرلينگ سخنگوي وزارت اقتصاد و دارايي آلمان نيز گفت آمارهاي مربوط به مبادلات تجاري آلمان با كشورهاي مختلف در طول ماههاي مختلف نوسانات زيادي دارد . چشم انداز كلي آماري نشان مي دهد صادرات آلمان به ايران به طور كلي كاهش داشته است . افزايش صادرات برخي اقلام به ايران مغايرتي با تحريم هاي اتحاديه اروپا و شوراي امنيت بر ضد تهران نداشته است .


هولگر بيوتل سخنگوي سازمان كنترل صادرات اقتصادي آلمان نيز تاكيد كرد صادرات كالاهاي با مصرف دو گانه به ايران كاملا با نظارت اين سازمان صورت گرفته است . وي از اشاره به نام شركتهاي آلماني طرف قرارداد با ايران خودداري كرده است .


نوامبر گذشته هتل ماريوت هامبورگ آلمان ميزبان برگزاري همايش تجاري ايران كه از سوي شركت آلماني آي پي سي برگزار شده بود بوده است . اين همايش با هدف بررسي فرصتهاي سرمايه گذاري در استانهاي شمالي ايران برگزار شده است . اتاق بازرگاني آلمان هفته گذشته با همكاري وزارت اقتصاد و دارايي اين كشور دو سمينار در خصوص كنترل اقلام و كالاهاي صادراتي به ايران برگزار كرده است .


اين گزارش اذعان كرده است: با توجه به رشد بازار خاور ميانه كشورهاي اين منطقه جذابيت زيادي براي شركتهاي آلماني و صادرات اين شركتها به اين منطقه دارد . امسال قرار است سمينارهاي بيشتري در خصوص صادرات آلمان به ايران برگزار شود .


ساندرو بونومي رييس فدراسيون صنايع و بازرگاني ايتاليا نيز تاكيد كرد ميزان مبادلات تجاري و اقتصادي ايران و ايتاليا نيز به شدت افزايش داشته است . وي افزود ميزان صادرات ربات ايتاليا به ايران در نه ماه نخست 2010 بيش از 384 درصد رشد داشته است . صادرات توربينهاي بخار و ماشين آلات صنعتي نيز به ايران به ترتيب 236 و 106 درصد رشد داشته است .


بر اساس اين گزارش ميزان صادرات كالاها و اقلام مهندسي ايتاليا به ايران با 50 درصد رشد به بيش از 258 ميليون يورو رسيده است . اين رقم در مدت مشابه سال 2009 به كمتر از 172 ميليون يورو رسيده بود . ميزان واردات ايتاليا از ايران با رشد بيشتري روبرو شده است . بر اين اساس ميزان واردات ايتاليا از ايران در نه ماه نخست 2010 به بيش از 3.744 ميليارد يورو رسيده است كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال 2009 بيش از 167 درصد رشد داشته است . ميزان واردات نفت ايتاليا از ايران نيز سال گذشته 90 درصد رشد داشته است .


موسسه يونيون پتروليفراي ايتاليا اعلام كرد ميزان واردات نفت اين كشور از ايران طي 10 ماه نخست 2010 بيش از 92 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است . اين موسسه افزود ايران دومين صادر كننده بزرگ نفت به ايتاليا به شمار مي رود .


بر اساس اين گزارش ايتاليا در اين مدت بيش از 9.07 ميليون تن نفت خام از ايران وارد كرده است كه اين رقم 15.3 درصد كل واردات نفت اين كشور را در 10 ماه نخست 2010 تشكيل مي دهد . بر اين اساس ميزان كل ورادات نفت ايتاليا در اين مدت به بيش از 63.99 ميليون تن رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال 2009 با افت 0.2 درصدي روبرو شده است .

 

خبرهای منتخب بانکی :

================

► استخدام مدرس
15 شرکت بزرگ که مشتریان را درک میکنند (2) + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر