دنیای واقعی، نسل مجازی

چهارشنبه ، 20 بهمن 1389 ، 15:34

 

نسل امروز ، نسلی است که در بدو کودکی با دنیای مجازی آشنا می شود و بازی کودکانه اش را از دستان نرم عروسک و ماشین های تخیلی به فضایی از نرم افزار ها برده و در یک چارچوب چند اینچی غرق شده است. و اما عواید آن در رفتار اجتماعی آنان است که نمایان می شود.


به گزارش بانکی دات آی آر، طی  تحقیقات گسترده ای که در جوامع اروپایی صورت گرفته است ، نشان می دهد که  کودکان در فضای مجازی و اینترنت و حتی بازی های سرگرمی شادتر و خوشحال ترند تا در ارتباط با دنیای واقعی اطرافشان.به علت امکان دسترسی کودکان به کامپیوتر و فضای اینترنتی در اروپا این تحقیقات از جامعیت بیشتری برخوردار است.

 


اما علت های جامعه شناسی و روانشناختی این موضوع می تواند بسیار قابل توجه باشد. کودکان خود اظهار می دارند که آن ها در فضای مجازی می توانند آن گونه باشند که می خواهند باشند و هر زمان که احساس کنند از مطلبی خوششان نمی آید می توانند با فشار یک دکمه از آن خارج شوند و آن را ترک کنند.


این تحقیقات با نام "فرار کودکان" هم چنان نشان می دهد که نزدیک به یک هشتم کودکان، با وجود همه خطر هایی که در فضای مجازی آنان را تهدید می کند، این فضای را محیط مناسبی برای تصویرسازی از آنچه که می خواهند می بینند و اغلب درباره خود، وضع ظاهری شان ، گذشته و حتی سنشان دروغ  می گویند.


این تحقیقات بخشی از فعالیت های خود را بر روی پانسیون هایی که کودکان فراری را پناه داده اند متمرکز کرده است و در این باره می افزاید، با بررسی فعالیت 2300 نفر از بچه های بین 11 تا 18 سال دریافته اند که آنان زندگی مجازی خود را به دنیای واقعی اطرافشان ترجیح می دهند و در آن احساس شادی بیشتری می کنند.

گزارش  اشاره می کند که برای این کودکان این شرایط یک بازی نیست که بخشی از زندگی آنان است و تلاش شده است که بررسی شود حقیقتا بچه ها زمانی را که بر روی وب سپری می کنند درونا چه احساسی دارند و چرا محیط خارجی خود را به سمت فضایی که خود می سازند هدایت می کنند.


تمام تحقیقات اشاره دارد که این مورد برای بچه ها به جهت دنیایی که خود می سازند و آن را رنگ می کنند جذابیت دارد. فضای وب جایی است که آنان می توانند آن طور که می خواهند باشند خود را ترسیم کنند. همه جنبه های منفی خود را پنهان کنند. با افراد متفاوتی ارتباط برقرار کنند و نوع ارتباط را به گونه ای تجربه می کنند که در زندگی واقعی برایشان امکان پذیر نیست.


یکی از محققین می گوید: مسلما آسان تر خواهد بود که شما آن کسی باشید که می خواهید باشید. و هر موقع که آن را دوست نداشته باشید می توانید از آن فاصله بگیرید.
نزدیک به 47 درصد بچه های شرکت کننده در تحقیق اشاره داشته اند که در فضای مجازی و آنلاین رفتار متفاوتی از خود بروز می دهند. رفتاری که احساسی از قدرت و اعتماد به نفس را به آنان می دهد.


محقق و روانشناس پروژه تحقیقی "فرار کودکان" اشاره می کند، " برای همه کسانی که  از دنیای واقعی فرار می کنند، پیدا کردن هویت جدید آسان تر خواهد بود و در حالی که دنیای واقعی را ترک می کند از خود واقعی خود نیز فاصله می گیرد. بنابراین فضای مجازی به محلی تبدیل شده است که بچه دنبال شخصیت و هویت نداشته و گم شده خود بگردد. او می گوید متاسفانه این فضا مطمئنا بسیار شادتر از جامعه حقیقی نیست اما ما با نسلی مواجه هستیم که با پیرامون خود ناسازگارند."


تحقیق نشان می دهد که 60 درصد نوجوانانی که در فضای مجازی صحبت می کنند درباره سن خود دروغ می گویند، و 40 درصد آنان نسبت به روابط شخصی خود رو راست نمی باشند.10 درصد می گویند که حتی شمایل ظاهری خود را نیز متفاوت توصیف می کنند .


این هشدار را روانشناسان می دهند که به لحاظ روحی و روانی این افراد هم خود و دوستانشان را در خطر قرار می دهند. عوامل و صدمات روحی و روانی این مسئله بسیار زیاد و در حد هشدار است.

روانشناسان محیط مدارس و ارتباط واقعی بچه را بهترین موقعیت برای کاهش این مسئله می دانند.و تاکید دارند که باید برای این مسئله با همکاری نوجوانان، پدران و مادران و پزشکان راه حل مناسبی پیدا کرد.

 

پربازدیدترین اخبار بانکی:

==============

► آخرین اخباراز کیفیت خودروهای داخلی+جدول
آموزش زیرآب زنی و راه های مقابله با آن ◄

مطالب مرتبط
بنر