تورم ؛ جدیدترین صادرات چین !

دوشنبه ، 6 تیر 1390 ، 11:40

چین در آستانه صادرات تورم به سراسر جهان است.  این  خبری است  که شرکت سوسیته جنرال ، فعال در زمینه بانکی و سرمایه گذاری به تازگی منتشر کرده است.


نمي‌توان درباره تاثير گسترده اقتصاد چين بر تمام دنيا، از شهر‌هاي كوچك گرفته تا بازار‌هاي بزرگ آن اغراق كرد و پر واضح است هر گونه تغییر که در اقتصاد این کشور پدیدار می شود، بر اقتصاد  کشورهای دیگر نیر تاثیر می گذارد.
مقامات چینی هشدار می دهند که سرعت اقتصاد آنها در حال کاهش است. در اواخر فوریه، ون جیابائو رهبر چین اعلام کرد که برای پنج سال آینده هدف نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور ۷ درصد است. این هدف نسبت به نرخ متوسط ۱۱ درصدی در دوره پنج ساله منتهی به ۲۰۱۰ نشان دهنده کاهشی چشمگیر است.

تحلیل گران شرکت سوسیته جنرال معتقدند وقوع و گسترش سه  پدیده در چین سبب بروز تورم جهانی خواهد شد  که در حال حاضر  شاهد وقوع و پیشرفت تدریجی هر سه این  پدیده ها هستیم . به گفته آنها این سه  پدیده عبارتند از:


1) تورم داخلی چین : با گرایش  چین به سمت  اقتصاد  مصرف کننده  محور،  تقاضای داخلی در این کشور افزایش می یابد،  عرضه  ثابت می ماند و به این ترتیب قیمت ها افزایش خواهد یافت. این  پدیده در حال حاضر در کشور چین اتفاق افتاده است.


2) صادرات تورم: به گفته ی این تحلیل گران این پدیده اجتناب ناپذیر می نماید.  تقاضای چین برای نفت و فولاد قیمت های این دو  کالا را در بازار ها افزایش داده است. حال این مسئله گریبان گیر کالا هایی همچون پنبه و  مواد غذایی نیز شده است .این افزایش قیمت  در حال ورود به  بازار های آمریکایی  است و پیش بینی می شود که در سال 2012  کل این کشور را تحت تاثیر قرار دهد.


3) تقاضای چین : توازن بلند مدت اقتصاد چین منجر به افزایش تقاضای جهانی شده است.اما با توجه به اینکه در عرضه تغییر ایجاد نشده است ، مدت بسیاری طول  خواهد کشید تا عرضه بتواند پاسخ گوی  تقاضا باشد. این امر منجر می شود تا  توانایی کشور ها در تامین نیاز های خود محدود شود.  این پدیده نیز در حال حاضر در حال وقوع است.

 

 

► تعریف ضامن در امور بانکی
معجزه در دیزنی لند با یک عروسک! ◄

مطالب مرتبط
بنر