چرا باید بهترین ها را استخدام کنیم؟

چهارشنبه ، 29 تیر 1390 ، 10:34

 

انتخاب کارمند لایق،کلید موفقیت شما و شرکت‌تان است. هیچ‌چیز به اندازه توانایی شما در انتخاب کارکنان مناسب،در ساختن آینده‌تان اهمیت ندارد. یک اشتباه در انتخاب،به‌تنهایی می‌تواند به کم‌کاری و شکست در یک حوزه مهم و اغلب شکست کل سازمان منجر شود.

اولین قانون مدیریت به انتخاب مربوط می‌شود. تقریبأ 95 درصد موفقیت یک سازمان در درجه اول به افرادی بستگی دارد که برای کار در آن سازمان انتخاب شده‌اند. اگر این کار را به‌طرز صحیحی انجام دهید،معمولا بقیه کارها نیز به‌طرز صحیحی انجام می‌شوند. اگر افراد نامناسبی را انتخاب کنید،هیچ کار دیگری درست از پیش نمی‌رود.

قانونی وجود دارد که می‌گوید: «اگر با عجله کسی را استخدام کنید، بعدأ از این کارتان پشیمان خواهید شد» . بسیاری از بدترین مشکلات کاری‌تان به این مسئله مربوط می‌شود که یکی از افراد را سریع انتخاب کرده‌اید. به‌محض این‌که آن شخص کارش را شروع می‌کند و مشخص می‌شود که فرد مناسبی نیست، مجبور می‌شوید مقدار زیادی از وقت، انرژی و احساس‌تان را برای توجیه کردن تصمیمی‌که گرفته‌اید و روبرو شدن با مشکلاتی داشتن یک کارمند نامناسب صرف کنید.

یکی از قوانینی که برای خوب استخدام کردن وجود دراد این است: «دیر استخدام و زود اخراج کن».قبل از این‌که کسی را استخدام کنید،در درجه اول برای یک تصمیم‌گیری مناسب، وقت بگذارید. اما اگر برایتان معلوم شد که اشتباه کرده‌اید،قبل از این‌که آن شخص ضرر بیشتری به شما وارد کند شغل دیگری به او بدهید یا این که اخراجش کنید.

برای خودم پیش آمده که کسی را یک روز دوشنبه استخدام کرده‌‌ام و به محض این‌که برایم مشخص شده که اشتباه کرده‌ام،روز سه‌شنبه او را اخراج کرده‌ام. به‌یاد داشته باشید که افراد همیشه در اولین مصاحبه کاری به بهترین شکل ظاهر می‌شوند و هر چیزی می‌گویند و قول هر کاری را می‌دهند تا استخدام شوند،اما به‌محض این‌که به آن‌ها کاری می‌دهید تا انجام بدهند اغلب با آن‌چه شما از آن‌ها انتظار دارید یا آن‌چه خودشان می‌گفتند بسیار تفاوت دارند.

بهترین زمان برای اخراج افراد،اولین باری است که این فکر به ذهن‌تان خطور می‌کند. اگر در انتخاب یک کارمند مرتکب اشتباه شده‌اید،با نگه داشتن آن کارمند نامناسب به مشکلات‌تان اضافه نکنید. شجاعت و شعور اعتراف به اشتباه‌تان را داشته باشید، سپس اشتباه‌تان را تصحیح کنید و به مدیریت کردن کارکنان لایق و مفیدتان ادامه دهید.

استخدام افراد مناسب یک هنر است. نمی‌شود در این کار عجله کرد. این کار به توجه، تمرکز و فکر زیادی نیاز دارد. اگر واقعأ می‌خواهید افراد خوبی را استخدام کنید باید وقت کافی به این کار اختصاص بدهید. برای همه تصمیم‌هایی که در مورد کارمندان‌تان می‌گیرید به زمان کافی احتیاج دارید. استخدام سریع، معمولأ استخدام اشتباه است.

یکی از مدیران موفق که به‌خاطر استخدام بسیاری از بهترین افراد در شرکتش مشهور است،به من گفت که برای استخدام افراد از یک قانون ساده استفاده می‌کند: وقتی در مورد استخدام یکی از افراد تصمیم می‌گیرد، برای پیشنهاد کار 30 روز صبر می‌کند. او متوجه شد به تاخیر انداختن تصمیمش برای استخدام افراد باعث می‌شود که وقتی بالاخره شخص مورد‌نظر را استخدام می‌کند،عملکرد آن شخص بهتر شود.

در یک بازار پر جنب و جوش ممکن است این استراتژی برای شما یا کسی که متقاضی استخدام است،کاملا نامناسب باشد. با این حال این اصل اساسی که هر وقت مقدور است به آرامی ‌پیش بروید،ثابت و غیر‌قابل انکار است. این کار تا حد زیادی شانس موفقیت شما را در استخدام افراد بالا می‌برد.


شما به عنوان یک مدیر به این دلیل افراد را استخدام می‌کنید که یک مشکل را حل کنید، جایی را که در سازمان خالی شده پر کنید یا کاری را که فورأ نیاز به انجام شدن دارد انجام بدهید. این کار مثل این است که یک سطل آب بردارید و روی آتش بریزید. اما گاهی اوقات اگر دقت نکنید ممکن است سطلی پر از گازوئیل را بردارید و روی آتش بریزید که با این کارتان بدتر از قبل می‌کنید.

صادقانه از خودتان بپرسید که آیا تا به حال برایتان پیش آمده که وقتی به اندازه کافی فکر نکرده‌اید کسی را استخدام کنید؟ هر چند وقت یک بار به دلیل این کار دچار مشکل شده‌اید؟ تا وقتی که از یک اشتباه درس می‌گیرید و آن‌را تکرار نمی‌کنید، اشتباه کردن هیچ ایرادی ندارد. این درست است که گاهی اوقات در مورد استخدام یک فرد فورأ تصمیم می‌گیرید و از این کارتان پشیمان هم نمی‌شوید چون فرد مناسبی را انتخاب می‌کنید. اما این یک جور معجزه است و همان‌طور که پیتر دراکر می‌گوید: «معجزه اتفاق می‌افتد. اما مسئله این است که نمی‌توانید روی معجزه‌ها حساب کنید» .


انتخاب اشتباه افراد برایتان بسیار گران تمام می‌شود. متخصصین استخدام پرسنل تخمین می‌زنند که استخدام نامناسب یک فرد برای هر شرکت سالانه معادل سه تا شش برابر حقوقی که قرار است به او پرداخت شود هزینه خواهد شد.یعنی اگر کسی را با حقوق 50000 دلار در سال استخدام کنید و آن شخص درست کار نکند هزینه این اشتباه برای شما و شرکت تان چیزی بین 150000 تا 300000 دلار خواهد بود.

حالا این هزینه ها چه هستند؟ اول از همه هزینه زمان از دست رفته. یعنی زمانی را که برای مصاحبه، استخدام و تربیت فرد موردنظر وقت گذاشتید. همچنین زمان از دست رفته همه افراد دیگری که داخل و خارج از سازمان شما درگیر پروسه استخدام بوده‌‌اند. اگر زمانی که فرد نامناسبی انتخاب، آموزش، استخدام، سرپرستی و در نهایت اخراج می‌شود و نیز هزینه کار افرادی که درگیر استخدام و سرپرستی این افراد بوده‌اند،به هزینه کارهای انجام نشده اضافه کنید و به هزینه‌های ناشی از جدا کردن او از شرکت جمع بزنید،کل هزینه های مستقیم و غیر مستقیم این اشتباه از نظر زمانی که از دست داده‌اید شما را ناامید خواهد کرد.

دوم، پول از‌دست‌رفته شماست. یعنی هزینه واقعی حقوق، مزایا و آموزش شخصی که مناسب نیست. شاید هزینه‌های قابل‌توجهی بابت تبلیغات یا کاریابی به یک آژانس کاریابی در خارج از شرکت هم پرداخت کرده باشید. همه این پول به هدر می‌رود زیرا شرکت شما در برابر این سرمایه گذاری، فرد مناسبی برای این کار پیدا نکرده است. این پول بر ای همیشه به هدر رفته است.

و نهایتآ بهره‌وری از دست رفته شماست.در مدت زمانی که به‌دنبال یک جایگزین برای فردی می‌گشته‌اید که از اول نباید استخدام می‌شد. به علاوه وقت خود شما، احساس و انرژی‌تان به‌خاطر کاری هدر رفته که اثر زیانباری روی شرکت‌تان داشت.

همچنین وقت بهره‌وری از دست رفته کارکنان شرکت است که بعد از اخراج آن فرد دور هم جمع می‌شوند و در مورد او صحبت می‌کنند. آن‌ها این اتفاق را به شکل تازه‌ای برای هم بازگو می‌کنند و به این ترتیب شایعه ها ادامه پیدا می‌کند. اغلب اوقات کارمندان دیگر وقتی می‌بینید افراد دوروبرشان استخدام و سپس اخراج می‌شوند، روحیه‌شان را از دست می‌دهند و با خودشان فکر می‌کنند که شاید نفر بعدی خودشان باشند. در نتیجه بهره‌وری‌شان کم می‌شود.

بهره وری شرکت‌هایی که میزان جابجایی کارمندان در آن ها بیشتر است،از بهره‌وری شرکت‌هایی که بهتر مدیریت می‌شوند پایین‌تر است. در واقع جابجایی و اخراج زیاد کارمندان به‌دلیل استخدام اشتباه یا مدیریت اشتباه منابع انسانی می‌تواند برای یک شرکت مهلک باشد. هزینه‌های بیش از حد، سردرگمی‌ و بی‌لیاقتی‌ها ممکن است موجب ورشکستگی شرکت شود.

بهترین شرکت‌ها و بهترین مدیران بهترین کارمندان را استخدام می‌کنند. این کار علاوه بر این که در وقت و پول آن‌ها صرفه‌جویی می‌کند،موجب می‌شود شرکت‌هایشان در بازار به عنوان سازمان‌هایی که برای کارکردن خوب هستند مشهور شوند و در نتیجه این مدیران می‌توانند با راحتی بیشتری افراد بیشتر و بهتری را برای کار جذب کنند.

پس بهتر این است که قبل از استخدام یک فرد جدید با دقت در این مورد فکر کنید. گاهی اوقات بهترین فردی که می‌توانید استخدام کنید،فردی است که از همان اول تصمیم می‌گیرید او را استخدام نکنید.

برایان تریسی - ترجمه آزاده مباشر - انتشاران راشین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=====================

► صدا وسیما
چند میگیری اجرا کنی؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر