بورس تهران به نفس‌نفس افتاد

سه شنبه ، 12 آذر 1387 ، 13:05

همزمان با ادامه نزول شاخص‌ها، شركت بورس از ارائه فهرست تاثير افت قيمت شركت‌ها بر شاخص كل اجتناب كرد.
بورس اوراق بهادار تهران هر چند كه در طول 27 ماهي كه از روي كار آمدن دولت محمود احمدي‌نژاد مي‌گذرد، روزهاي بسياري را با افت شديد شاخص‌ها سپري كرده است ولي بدون ترديد روز گذشته به لحاظ اينكه نوسان قيمت سهام هيچ شركتي بر شاخص‌ها تاثير مثبت نگذاشت و جملگي شركت‌ها يعني بيش از 100 شركت از حركت مثبت قيمت درماندند، تلخ‌ترين معاملات بازار سرمايه در دولت نهم رقم خورد.

به‌طوري كه شركت بورس اوراق بهادار تهران در اقدامي بي‌سابقه امكان بازديد از صفحه‌اي از پايگاه اينترنتي بورس تهران را كه ميزان تاثير شركت‌ها بر شاخص كل را نشان مي‌دهد، مختل كرد تا فضاي منفي حاكم‌شده بر بورس تهران نمود عيني نيابد. همچنين در ساعاتي از بعدازظهر ديروز امكان بازديد بيش از 30 ثانيه از پايگاه اينترنتي بورس تهران ميسر نبود و صفحه اصلي اين سايت نيز دچار اختلال مي‌شد.


ديروز همزمان با ادامه افت شاخص كل بورس تهران كه نسبت به روز گذشته شتاب بيشتري گرفته بود، ارزش تقاضاي فروش 10 شركتي كه با صف فروش سهام مواجه هستند به بيش از 66 ميليارد تومان رسيد. اين در حالي بود كه 10 شركت پرطرفدار بازار تنها حدود چهار ميليارد تومان تقاضاي خريد سهام داشتند.


كارشناسان در تحليل وضعيت موجود و نقش دولت در بروز اين بحران معتقدند، درست زماني كه توليدكنندگان سيمان به دليل افزايش تعرفه واردات، قادر به صدور محصولات خود نيستند و بازارهاي خارجي خود را از دست داده‌اند، توليدكنندگان فولاد از درد كاهش تعرفه واردات و كاهش قيمت فولاد مي‌نالند و جالب اينكه حسگرهاي دولت، يعني وزارت بازرگاني و گمرك هنوز به اين واقعيت دست نيافته‌اند كه سياستگذاري‌هاي آنها در سه سال گذشته دو صنعت سيمان و فولاد را زمينگير كرده است.


اين دو صنعت مهم بورس با وضع قوانين دست‌وپاگير اكنون در شرايط مناسبي به سر نمي‌برند و با صف‌هاي سنگين فروش مواجهند.
اما سوال اغلب كارشناسان اين است كه با توجه به رونق فعاليت‌‌هاي اقتصادي ايران در سال‌‌هاي گذشته و بالا بودن بودجه‌‌هاي عمراني و از آنجا كه دولت بر اين باور بود كه با نرخ تعرفه فولاد مي‌‌تواند كمكي به كاهش نرخ تورم كند، چرا يكباره نرخ تعرفه فولاد را به صفر رساند و اين امر باعث بروز مشكلات فراواني براي توليدكنندگان داخلي شد. ‌

قيمت محصولات شركت‌هاي بزرگي مثل فولاد خوزستان و مباركه، كه در بازار سرمايه حضور پررنگي دارند، به نصف قيمت‌‌هاي اوليه كاهش يافته تا آنجا كه قيمت ورق توليدي فولاد مباركه كه از 850 دلار به 1200 دلار افزايش يافته بود در حال حاضر به 600 دلار كاهش قيمت داشته و در نتيجه اين شركت‌‌ها قادر به تحقق سود خود نيستند و درگير صف‌‌هاي فروش طولاني مي‌‌شوند. روز گذشته قيمت سهام شركت فولاد مباركه كه در قالب سياست‌هاي اصل 44 در بورس عرضه شد با قيمتي كه در روز اول عرضه و معامله شد فاصله چنداني نداشت تا زمزمه‌هاي شكست واگذاري‌هاي پرريسك اصل 44 در بازار شنيده شود.

كمك بي‌كمك
در حالي كه در اوضاع بحراني بورس تهران خبر كمك دولت براي تزريق 200 ميليارد نقدينگي به بورس كورسويي براي عبور از بحران فعلي بود، كارشناسان معتقدند كه با توجه به ايجاد بحران‌هاي اقتصادي جهاني و كمبود بودجه دولت و بانك مركزي و عدم تمايل بانك‌هاي خصوصي اميدي براي تزريق اين ميزان نقدينگي وجود ندارد. اين در حالي است كه جو رواني حاكم بر بازار در پي تداوم ريزش شاخص‌ها جز با ورود نقدينگي جديد و جلوگيري از فروش سهام شركت‌هايي كه به دلايل تحليل‌هاي فاندامنتال دچار صف فروش نشده‌اند، رفع نخواهد شد.


از طرفي در ساير كشورها نيز دولت‌ها در شرايط بحراني به كمك بازار سرمايه مي‌آيند و اين دخالت در بورس ما به جهت اينكه خصوصي‌سازي و انتفاع دولت نيز در ميان است بايد نمود بيشتري داشته باشد. خروج هزارها ميليارد نقدينگي از بورس و سرازير شدن آن به خزانه دولت، بازار سرمايه را با ضعف نقدشوندگي و نقدينگي مواجه كرده است. با برداشتن محدوديت حجم مبنا، شركت‌هاي بزرگي چون چادرملو، پالايشگاه نفت اصفهان، سيمان شمال، سنگ‌آهن گل‌گهر، ملي صنايع مس ايران، سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات، پتروشيمي خارك، سيمان كرمان، سيمان شرق، نورد قطعات فولادي، سيمان هگمتان، لبنيات پاك، ايران مرينوس و كشت و صنعت پياذر كه داراي صف فروش بودند، شاخص‌هايشان دوباره كاهش يافتند به‌طوري كه شاخص كل قيمت با 5.73 واحد افت به رقم 9416 واحد و شاخص بازده نقدي و قيمت نيز با 296.6واحد افت به رقم 37968 واحد رسيد.

منبع: روزنامه اعتماد ملی

► ماهاتیر محمد چه کرد؟
اقتصاد ايران در چاله توسعه زيگزاگي ◄

مطالب مرتبط
بنر