انواع استرهای اسید چرب

سه شنبه ، 16 دی 1399 ، 15:13

 همان طور که می دانید استرها ترکیبات شیمیایی هستند که از کربوکسیلیک اسیدها مشتق شده و بخش عمده ای از ترکیبات آلی محسوب می شوند. اسیدهای چرب از هیدرولیز چربی ‌ها و روغن‌ ها حاصل می شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع استرهای اسید چرب و بررسی ویژگی ها و کاربردهای آن ها بپردازیم.

ایزوپروپیل میرستات

ایزوپروپیل میرستات ترکیب شیمیایی است که در داروسازی، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و محصولات موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده که با نام های ایزوپروپیل استات، متیل اتیل استر، متیل اتیل اتانات و نام های دیگر شناخته می شود و به طور طبیعی در روغن نارگیل و ماکارونی یافت می شود. ایزوپروپیل میرستات استر ایزوپروپیل الکل و اسید میریستیک بوده که شکل ظاهری آن مایع است و فاقد رنگ و بو می باشد. این ماده به عنوان نرم کننده و مرطوب‌ کننده در محصولات مراقبت از پوست، امولسیون کننده و پراکنده کننده برای کرم مو، رژ لب، عطرها، کرم پاک سازی کننده، پودرها و پماد پزشکی به کار می رود. از دیگر موارد استفاده از این ماده می توان به استفاده به عنوان حلال در ادویه‌جات و ترشی‌جات، حلال داروهای اصلی آفت کش، تهویه مطبوع و ... اشاره کرد. این ماده را می توان به صورت موضعی و برای درمان شپش سر به کار برد. کاربردها و استفاده های متعددی که این ماده دارد باعث شده میزان خرید ایزوپروپیل میرستات روندی افزایشی داشته باشد.

ایزوپروپیل پالمیتات

ایزوپروپیل پالمیتات استر اسید چربی است که از اسید هگزادانووئیک به دست می آید. این ماده در حقیقت استر اسید پالمتیک و ایزوپروپیل الکل بوده که به عنوان نرم‌ کننده، مرطوب‌ کننده، ماده ضخیم‌ کننده و ماده ضد استاتیک در طیف گسترده ای از محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می رود. این ماده موجب افزایش رطوبت پوست، کاهش چین و چروک های پوستی ، کاهش خطر ابتلا به اگزما و درماتیت پوستی، تقویت و مراقبت از موها و بهبود درخشش، کیفیت و خاصیت ابریشمی آن ها شده و به دلیل ایجاد اثر بدون چسبنده، در بسیاری از کرم ها و لوسیون ها مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر موارد استفاده این ماده کاربرد آن در تولید رژ لب، پاک‌ کننده های صورت، انواع شامپوها، محصولات حلال، روغن حمام، نرم کننده مو، کرم پوست، ضد آفتاب، کرم اصلاح، محصولات ضد تعریق، دئودورانت ‌ها و ... می باشد. شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی یکی از شرکت های وارد کننده محصولات شیمیایی و تامین کننده بزرگ مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف بوده که اقدام به فروش ایزوپروپیل پالمیتات کرده است.

ستیل پالمیتات

این ماده که از اسید پالمیتیک و ستیل الکل تهیه می شود، جامد مومی شکل و سفید رنگ بوده و دارای قابلیت انحلال پذیری در روغن و نامحلول در آب است. ستیل پالمیتات به نام های دیگر چون پالمیتیت، هگزا دسیل پالمیتات، هگزا دسیل هگزادکانو، اسید پالمیتیک و پالمیتیل استر نیز شناخته می شود. این ترکیب شیمیایی در تولید محصولات آریشی و بهداشتی کاربرد گسترده ای دارد؛ این ماده عامل شفاف کننده و امولسیون کننده بوده و استفاده آن در فرمولاسیون کرم ها و لوسیون ها موجب ایجاد بافت نرم در آن ها و به تبع آن نرم شدن پوست می شود. میزان سمیت ستیل پالمیتات از بسیاری از موم های دیگر کم تر بوده و به همین دلیل نسبت به آن ها برتری داشته و جایگزین خوبی برای آن ها به شمار می آید. این ماده خاصیت ضخیم کنندگی و نرم کنندگی داشته و در انواع کرم ها، لوسیون ها، مواد ضد عفونی کننده،داروها، محصولات آرایشی و مراقبت شخصی مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربردهای این ماده می توان به استفاده از آن به عنوان ترکیب کمکی ضد اکسیدان و نرم کننده در مواد بسته بندی ترکیبات غذایی اشاره کرد. کاربردهای دارویی و بهداشتی مختلفی که این ماده داشته سبب شده این ماده به یکی از مواد اولیه ضروری برای تولید این محصولات تبدیل شود و تولیدکنندگان جهت تولید محصولات بهتر و باکیفیت تر به سراغ خرید ستیل پالمیتات بروند.

پالمیتیک اسید

یکی از مهم ترین و اصلی ترین اسیدهای چرب، پالمیتیک اسید یا اسید هگزادکانوییک نام دارد. این ماده نخستین بار در سال 1840 توسط ادموند فرمی و در فرآیند صابون سازی در روغن نخل کشف شد. پالمیتیک اسید در روغن ها و چربی ها وحود داشته و همچنین می توان آن را در بدن انسان نیز یافت. (بدن انسان کربوهیدرات های اضافی را به پالمیتیک اسید تبدیل می کند.) این ماده نقش مهم و تاثیرگذاری در بدن انسن ها داشته و می توان گفت سلول ها بدون وجود این ماده عملکرد درستی نداشته و به خوبی کار نخواهند کرد. پالمیتیک اسید در تولید صابون جهت نرم کردن پوست به کار می رود؛ همچنین می توان از این ماده در تولید محصولات مراقبت شخصی، لوازم آرایش (به منظور پنهان کردن لکه های موجود روی پوست) و به عنوان عامل تمیز کننده در محصولات بهداشتی استفاده کرد. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت اسید پالمیتیک و کسب اطلاعات بیشتر درباره این ماده و سایر مواد اولیه شیمیایی به سایت شرکت پیشگامان شیمی مراجعه کنید.

► نوین کمپ۱ رویدادی تخصصی در حوزه تکنولوژی‌های مدیریت ثروت
پرداخت بیش از 18 هزار فقره تسهیلات در موسسه اعتباری نور ◄

مطالب مرتبط
بنر