پيشنهاد رفراندوم براي طرح تحول اقتصادي

دوشنبه ، 11 آذر 1387 ، 12:07

«همه پرسي طرح تحول اقتصادي در روز انتخابات رياست جمهوري دهم» پيشنهاد برخي از چهره هاي اقتصادي شاخص مجلس در برابر طرح پيشنهادي دولت است. در حالي که احمدي نژاد فردا به مجلس مي آيد تا لايحه تحول اقتصادي را تقديم مجلس کند، اما در مقابل برخي از نمايندگان به ويژه اعضاي کميسيون ويژه بررسي کننده طرح تحول تصميم گرفتند طرح دوفوريتي را به صحن مجلس ببرند که براساس آن «مردم» با شرکت در يک رفراندوم اقتصادي نظر بدهند که آيا حاضر هستند يارانه يي معادل 40 تا 60 هزار تومان از دولت بگيرند اما بار تورم ناشي از حذف يارانه ها را بر معيشت خود تحمل کنند؟

نمايندگاني که به دنبال جمع کردن امضا براي اين طرح هستند اينگونه استدلال مي کنند که ممکن است راي مجلس به اين لايحه «راي سياسي» باشد و بهتر است براي چنين تصميم مهمي که بر زندگي مردم تاثير بسزايي دارد، خود آنها راي نهايي را بدهند.

رضا عبداللهي نماينده ماهنشان و رئيس کميسيون برنامه و بودجه، کاظم دلخوش مخبر کميسيون ويژه طرح تحول و محمدرضا خباز مخبر کميسيون اقتصادي در حالي ديروز در صحن علني مجلس به دنبال رايزني با نمايندگان براي ارائه اين طرح بودند که تاکيد دارند زمان اين همه پرسي بايد انتخابات رياست جمهوري دهم باشد تا هر تصميمي که در اين باره گرفته مي شود پس از انتخابات رياست جمهوري اجرايي شود و مورد سوءاستفاده سياسي در زمان انتخابات قرار نگيرد.

البته طرح همه پرسي در حالي از سوي گروهي از اصولگرايان- که از جمله مخالفان دولت نهم هستند- مطرح شده که برخي از حاميان دولت به شدت مخالف آن هستند و مصرند که مجلس نبايد اختيار تصميم گيري خود را به مردم واگذار کند.اسماعيل کوثري نايب رئيس کميسيون امنيت ملي با بيان اينکه طراحان اين طرح تصميم دارند توپ تصميم گيري و عواقب احتمالي اجراي تحول اقتصادي را به زمين مردم بيندازند، گفت؛ «در حالي که نماينده بايد جرات و جسارت داشته باشد و عاقلانه تصميم بگيرد و اجرايي کند.» وي افزود؛ «اگر مردم بايد به جاي نمايندگان تصميم بگيرند پس چه نيازي به انتخاب نمايندگان بود.

اصولگرايان به مردم قول مي دهند که با دليل و برهان اين لايحه را رد يا تاييد کنند و تصميم گيري آنها با معيار به نفع احمدي نژاد يا به ضرر احمدي نژاد نباشد.» اين سخنان کوثري به نوعي پاسخ به سخنان رئيس کميسيون برنامه و بودجه در زمان جمع آوري امضا براي طرح دوفوريتي است. به گفته نمايندگاني که اين طرح را امضا کردند عبداللهي ابراز نگراني کرده با وجود آنکه تقريباً تمام چهره هاي اقتصادي مجلس به اشتباه بودن اين لايحه تاکيد دارند اما رفتار برخي از اصولگرايان مجلس قابل پيش بيني نيست و احتمال دارد بنا بر مصالح دولت نهم با وجود ابهامات فراوان در اين لايحه به آن راي دهند. برخي ديگر از طراحان هم تاکيد دارند اين طرح نبايد تا پيش از خرداد 88 اجرايي شود چون پرداخت يارانه نقدي به مردم مي تواند اين ابهام را به وجود آورد که دولت نهم در آستانه انتخابات از اين طرح استفاده تبليغاتي مي کند.

در مقابل حشمت الله فلاحت پيشه نماينده اسلام آباد غرب و عضو ديگر کميسيون امنيت ملي هم در مخالفت با طرح همه پرسي، تاکيد داشت که مجلس تاکنون همسو با اقتصاددانان خارج از مجلس قانع نشده که لايحه دولت داراي نقص نيست؛ «نمايندگان مصر هستند تا ايرادات اين طرح رفع نشود اجرايي نخواهد شد به همين دليل نگراني برخي از نمايندگان مبني بر تصويب غيرکارشناسي لايحه دولت و وارد آمدن فشار اقتصادي مضاعف به مردم بيهوده است.»

حاميان دولت هم در آستانه ارائه لايحه دولت اظهار مي کنند، طرح همه پرسي يک نوع شيوه «زمان کشي» است تا مخالفان احمدي نژاد مانع از اجراي چنين طرح مهمي پيش از انتخابات رياست جمهوري شوند. در حالي نمايندگان مجلس به خاطر برخي شائبه هاي سياسي که ممکن است طرح تحول اقتصادي را تحت تاثير قرار دهد دچار نگراني و ترديد شده و حتي حاضرند اختيار تام را در اين امر به مردم بسپارند که دولت تاکنون از ارائه پاسخ به سوالات کميسيون ويژه بررسي کننده طرح تحول اقتصادي امتناع کرده است.

در حالي که اين کميسيون تاکنون دو گزارش از روند بررسي اين طرح ارائه داده است که در گزارش اول در قالب 14 سوال ابهامات اين طرح توسط غلامرضا مصباحي مقدم رئيس کميسيون ويژه مطرح شد. اما در نهايت وزير اقتصاد چندي پيش در قالب نامه يي بدون پاسخ صريح به ابهامات لايحه فوق، تنها تاکيد کرد که اين طرح به نفع مردم است. اما مخالفاني مانند مصباحي مقدم رئيس کميسيون اقتصادي، توکلي رئيس مرکز پژوهش هاي مجلس، رضا عبداللهي رئيس کميسيون برنامه و بودجه و چهره هاي ديگر اقتصادي مانند محمدرضا خباز مخبر کميسيون اقتصادي، محمدرضا تابش عضو کميسيون برنامه و بودجه و رئيس فراکسيون اقليت، الياس نادران و کاظم دلخوش مصر هستند که «حذف يارانه ها» در شرايطي که بستر اقتصادي کشور آمادگي آن را ندارد تنها به افزايش تورم خواهد انجاميد.

البته فرزين سخنگوي کار گروه طرح تحول اقتصادي در مناظره اخيرش با توکلي تاکيد کرده که مردم حاضر هستند اين تورم کوتاه مدت را تحمل کنند. شايد به همين خاطر هم برخي از نمايندگان که بحث کارشناسي با دولت را بي نتيجه ديده و از سويي نگران راي غيرکارشناسي مجلس هشتم هم هستند موضوع رفراندوم اقتصادي را مطرح کردند.

گرچه اين طرح در ذات خود به تزلزل جايگاه مجلس به عنوان يک نهاد مستقل تاثير دارد اما به گفته داريوش قنبري به اعتقاد طراحان همه پرسي، سرنوشت مردم مهم تر از اين است که به فکر تزلزل يا عدم تزلزل جايگاه مجلس باشند. مخبر کميسيون اقليت معتقد است برخي از چهره هاي اقتصادي مجلس دچار ترديد جدي شدند که همان طور که نامه اقتصاددانان به احمدي نژاد موثر واقع نشد، مجلس هشتم هم گرفتار بي توجهي به نظرات نخبگان اقتصادي شود.

البته فلاحت پيشه نماينده اصولگرا عنوان مي کند حتي اگر اين نگراني وجود دارد که مجلس دچار اشتباه تاکتيکي شود بهتر است نمايندگان ابتدا بگذارند لايحه دولت بيايد اما تصويب آن را تا اندازه يي به تاخير بيندازند که نظر تمام اقتصاددانان را جويا شوند.

منبع: روزنامه اعتماد

► تجربه ٧ كشور جهان درباره هدفمند كردن يارانه ها
آغاز پرداخت وام ازدواج 4 میلیونی ◄

مطالب مرتبط
بنر