اولویت های اقتصادی رئیس جمهور آینده

شنبه ، 16 خرداد 1388 ، 10:31

 

به گزارش خبرنگار بانکی کمتر از ده روز تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و بازار بحث و گفتگو در این خصوص  داغ تر از هر زمان دیگری است ولی به راستی  منتخب مردم باید دارای چه ویژگی هایی باشد و  اولویت های کاری او از نظر عامه مردم کدام است؟


دراین خصوص به میان مردم  رفتیم و فارغ از هر گونه جهت گیری  نظر ایشان را در خصوص اولیت های کاری رئیس جمهور خواستار شدیم .


 بیشتر افرادی که مورد پرسش قرار گرفتند در خصوص اینکه کانون توجه رئیس جمهور آینده باید به مسائل اقتصادی باشد اتفاق نظر داشتند. به عنوان مثال احمد که یک دانشجو است در این خصوص گفت: در حال حاضر آنچه بیشترین اهمیت را دارد اقتصاد و بهبود معیشت مردم است . مردم انتظار دارند رئیس جمهور آینده از تعداد بیشمار مشکلات اقتصادی آنها بکاهد.


اما دیدگاه ها در زمینه اقتصاد متفاوت است و مباحث متفاوتی را شامل می شود خانم رضایی که یک زن خانه دار است معتقد است: اشتغال جوانان اهمیت زیادی دارد. کار امروزه برای جوانان ما تبدیل به آبرو شده در روزگار گذشته کمتر پیش می آمد که شاهد باشیم جوانان بیست ساله هنوز محتاج پول پدرانشان باشند اما امروز حتی می بینیم برخی جوانان 30 ساله  هم هنوز محتاج حمایت خانواده اند این  نه تنها به غرور آنها صدمه میزند باعث می شود که پدرانشان هم مجبور باشند فشار های کاری بسیاری را تحمل کنند.


وی می افزاید: این که به شوخی در سریال های تلویزیونی هر کس که بیکار است را معتاد خطاب می کنند چندان هم دور از واقعیت نیست خود من تا به حال شاهد جوانانی که از سر بیکاری به اعتیاد روی آورده اند بوده ام. انتظار ما از رئیس جمهور منتخب اشتغالزایی است.


اولویت دکتر پرویزی که مدرس دانشگاه است چیز دیگری است وی می گوید: به نظر من قطع توجه به نفت اهمیت بسیار زیادی دارد ما باید خودمان را از شر این نعمت که امروزه بلای جان پیشرفت کشورمان شده نجات دهیم مگر ما چند سال دیگر نفت داریم که بر سرچگونه رفتن پولش بر سر سفره های مردم مشاجره می کنیم.


برخی معتقدند که باید تا مرز تمام شدن نفت پیش برویم در غیر این صورت کسی به فکر در آمد های جایگزین مناسب نخواهد بود البته من معتقدم که این امر به وقوع نپیوندد و پیش از فاجعه در پی درمان باشیم.


مریم مهمترین مبحث اقتصادی را اصلاح نظام یارانه ها می داند : ما امروزه بخش عظیمی از در آمد ها مان را به شکل نادرست توزیع می کنیم سالها از جنگ می گذرد اما هنوز کوپن ها جمع نشده و بین همه اقشار جامعه که بعضا نیازی هم به آن ندارند توزیع می شود رئیس جمهور آینده باید به فکر آن باشد که بدون انجام حرکت های هیجانی به توزیع درست یارانه ها بپردازد.


محمودی که راننده تاکسی است معتقد است باید اول پول درست بین مردم توزیع شود و عدالتی که همه از آن صحبت می کنند محقق شود  در این زمان است که ما دیگر فقیری نخواهیم داشت و همه چیز بهبود می یابد.


در این که توزیع عادلانه ثروت بسیار پسندیده است شکی نیست اما بسیاری طی روز های اخیر این دیدگاه را بر گرفته از اندیشه های مارکس و نظام کمونیست می دانند و معتقدند شعار هر کس بر مبنای نیازش  در روسیه شکست خورد پس چرا باید راه شکست خورده دیگران رو دوباره طی کنیم.


همانقدر که در بین مردم در خصوص اولویت های اقتصادی دولت دهم اختلاف نظر وجود دارد کاندیدا هم نظرات متفاوتی را مطرح کرده اند.
طی چهار سال گذشته آقای احمدی نژاد کوشیدند تا با حضور در شهرها و روستا های مختلف کشور زمینه توزیع مناسب ثروت در جامعه را فراهم آورند .

این در حالی است که برخی از رقیبان ,ایشان  را متهم به گدا پروری کرده ومعتقدند سیاست های احمدی نژاد به هیچ وجه به بهبود وضعیت اقتصادی کشور منجر نخواهد شد و اقدامات ایشان جز جلب رضایت کوتاه مدت مردم و خالی کردن  ذخایر ارزی کشور نتیجه دیگری به دنبال نخواهد داشت.


 در اینجا لازم می دانم که به یک نکته اساسی که به نظر می آید از دید پاره ای از دوستان وحتی کاندیدا های محترم نادیده انگاشته شده یاد آور شوم و آن اینست که در این که نظام اقتصادی ما نیاز به ترمیم وبهبود دارد شکی نیست اما نظام کنونی سالهاست که در کشور رواج داشته و اجرا می شود بنابر این اگر قصد تغییر اوضاع را داریم باید در پی روش هایی باشیم که با کمترین هزینه بیشترین سود را برای مملکت به ارمغان بیاورد و انجام اقداماتی انقلاب گونه می تواند حتی تاثیر منفی به دنبال داشته باشد.


همچنین باید بدانیم که نمی توان توقع معجزه داشت و ظرف مدت چهار سال تمام مشکلات را بر طرف نمود بنابر این هرکس ادعا کند پس از دوره ریاست جمهوری او  تمامی مشکلات اقتصادی  کشور مرتفع خواهد شد شعار داده و نمی توان به او اعتماد کرد.


به نظر می رسد عاقلانه ترین کار آنست که با در نظر گرفتن اولویت  های خود بر نامه های کاندیدا ها را به طور منطقی بررسی کنیم و در نهایت تصمیم نهایی خودمان را بگیریم .

► در پشت صحنه مناظره كروبي و احمدي‌نژاد چه گذشت ؟
پس‌لرزه‌هاي مناظره بزرگ ◄

مطالب مرتبط
بنر