كشاورزان براي تسهيلات بانكي بايد از هفت خوان رستم بگذرند

دوشنبه ، 1 تیر 1388 ، 14:27

در حال حاضر شرايط به گونه‌اي است كه اگر باغدار زمينش را بفروشد و پولش را در بانك بگذارد سود بيشتري نسبت به توليد محصول عايدش مي‌شود.

 سرمازدگي، امسال 120 ميليون تومان خسارت زده است.

وضعیت نامناسب کشاورزی در سال گذشته دشواری های فراوانی را برای کشاورزان به وجود آورده از سوی دیگر کم لطفی برخی بانک ها در ارایه تسهیلات به ایشان موجبات دلسردی آنها را فراهم آورده است.

گفتنی است روند واردات بی رویه محصولات مشابه وارداتی بر نگرانی های این قشر زحمت کش کشور می افزاید.

صادق درخشاني يكي از باغداراني كه توليدشان به عنوان نمونه استاني انتخاب شده در مورد دريافت تسهيلات بانكي براي باغداران با بيان اينكه دنبال وام بانكي گرفتن دردسر دارد، گفت: معمولاً دنبال وام بانكي و تسهيلات ويژه كشاورزان نمي‌رويم چون دردسر دارد و كشاورز بايد هفت خوان رستم را طي كند.


اين باغدار كه به همراه مادر و چند تن از اعضاي خانواده خود فعاليت مي‌كند، افزود:‌ متاسفانه به دليل افزايش هزينه توليد با توجه به شرايط كنوني، فروش ارزان محصول توسط كشاورز و باغدار و گاهاَ خسارت‌هاي احتمالي مثل سرمازدگي امسال با وجود زحمت فراوان سود خوبي عايد ما نمي‌شود و اگر باغدار زمينش را بفروشد و پولش را در بانك بخواباند بدون هيچ زحمتي، سود بيشتري عايدش مي‌شود.


وي گفت: محصول اين باغ هفت سال است كه به عنوان نمونه در سطح استان تهران در هفت هكتار زمين انتخاب مي‌شود و معمولاَ سالانه 45 تن ميوه از آن برداشت مي‌شود اما امسال به دليل سرمازدگي 120 ميليون تومان خسارت ديديم و محصول كمتري برداشت مي‌كنيم.


اين باغدار افزود: از آنجايي كه محصولات باغ بيمه نبود دو سال است كه به دليل سرمازدگي خسارت زيادي متحمل مي‌شويم و محصولات هم با قيمت مناسبي از باغدار خريداري نمي‌شود و سود خوبي در اين دو سال نداشتيم.


درخشاني در ادامه با بيان اينكه بيشترين سود را در حوزه گشاورزي دلالان ميوه و تره‌بار مي‌برند، تصريح كرد: با وجود اينكه ميوه از باغدار با قيمت پائين خريداري مي‌شود اما مي‌بينيم كه مصرف‌كننده همان محصول را بايد چند برابر قيمت بخرد و علت آن نيز چند دست گشتن محصول به دست دلال است تا به ميدان تره‌بار و يا مغازه برسد و هر كدام هم مي‌خواهند سود خوبي روي محصول بكشند بنابراين ميوه كيلويي 400 تومان تا به دست مصرف‌كننده برسد 1500 تا دو هزار تومان مي‌رسد.


وي در پاسخ به اين سوال كه با وجود برداشتن يارانه كود و هزينه‌هاي بالاي تهيه آن چرا به توليد محصول سالم بدون كود نمي‌پردازيد، گفت: باوجود آلودگي زياد هواي تهران اين مساله امكان‌پذير نيست و با وجود توليد ترويجي و مسوولان كشاورزي نمي‌توانيم براي مشكلاتي مثل زدن شته و ... در باغ از كود و سم استفاده كنيم و مواد مقضي كه درخت به آن نياز دارد به آن نرسانيم چون در اين صورت محصول خوبي عايدمان نمي‌شود و ضرر مي‌كنيم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► پروژه اتاق پاياپاى الكترونيكى امسال كليد مى خورد
عرضه عمده 5 درصدی سهام بانک ملت در بورس ◄

مطالب مرتبط
بنر