چگونه بیت کوین بخریم؟

دوشنبه ، 20 بهمن 1399 ، 14:10

این روزها، تب و تاب خرید ارزهای دیجیتال، گوش سرمایه گذاران سنتی را پر کرده است. بیت کوین به عنوان سردمدار ارزهای دیجیتال، هنوز هم بر مسند قدرتش باقی مانده است. اگر بخواهیم فهرستی از باارزش‌ترین ارزهای دیجیتالی را تهیه کنیم، بیت کوین را باید در راس این فهرست قرار دهیم. پیش از آنکه به سراغ بحث داغ خرید بیت کوین برویم بهتر است نگاهی به این ارز دیجیتال بیندازیم.


ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

بیت کوین (BTC) به عنوان اولین ارز دیجیتال با دارا بودن ویژگی متن باز (open-source) و همتا به همتا، توسط گروهی از برنامه نویسان مستقل و ناشناخته به نام «Satoshi Nakamoto» در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی و منتشر شد. این کریپتوکارنسی هیچ سرور متمرکزی برای انتشار، تراکنش‌ها و ذخیره‌سازی‌اش ندارد. چون از تکنولوژی به نام «بلاک چین» استفاده می‌کند که نیازمند امضایی الکترونیکی است. انتشار بیت کوین، از طریق فرآیند «ماینینگ» انجام می‌شود و عرضه‌ آن محدود به ۲۱ میلیون کوین است. در حال حاضر، میزان ارزش بازار بیت کوین از ۱۷۰ میلیارد دلار فراتر رفته و درنتیجه رهبری بازار را در دست دارد. روش‌های مختلفی برای خرید بیت کوین وجود دارند. به عنوان مثال می‌توان به پلتفرم‌های تبادل بیت کوین (صرافی‌ها) و دستگاه‌های خودپرداز ATM اشاره کرد. قیمت بیت کوین بر اساس میزان مبلغی که مردم تمایل به پرداخت آن دارند، تعیین می‌شود و در حالت کلی، هزینه خرید یک بیت کوین را نشان می‌دهد. اما صرافی‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا با توجه به میزان مبلغی که قصد سرمایه گذاری دارید، بتوانید کمتر از یک بیت کوین را هم خریداری کنید. بیت کوین یک ارز دیجیتال جهانی است که تحت‌تاثیر وضعیت یا ثبات مالی هیچ کشوری قرار ندارد. اما به‌طورکلی هرج و مرج جهانی برای قیمت بیت کوین سودمند است. چون این کریپتوکارنسی غیرسیاسی و به دور از کنترل یا نفوذ دولت ویژه‌ای است که درنتیجه باعث می‌شود سرمایه گذاران آن را یک دارایی امن در نظر بگیرند.


چگونه می‌توانیم بیت کوین بخریم؟

سختی خرید بیت کوین، بستگی به کشوری دارد که در آنجا سکونت می‌کنید. کشورهای توسعه یافته گزینه‌ها و نقدینگی بیشتری در اختیار دارند. مثلا صرافی «Coinbase» بزرگ‌ترین کارگزار بیت کوین در جهان است که در کشورهایی مثل ایالات متحده، انگلیس، کانادا، سنگاپور و در اکثر اروپا در دسترس است. اما برای کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، امکان خرید بیت کوین به طور مستقیم از این صرافی و دیگر صرافی‌های بزرگی مانند kraken,Poloniex Bittrex, Bitfinex, Bithumb, Coinone وجود ندارد. البته با استفاده از نرم‌افزارهای عبور از تحریم این امکان وجود دارد. اما باید بسیار احتیاط کنید و انجام چنین کاری پیشنهاد نمی‌شود. سایت جهانی «localbitcoins.com» پلتفرم معاملاتی بیت کوین است که بیش از ۱ میلیون کاربر از ۲۴۹ کشور مختلف دنیا در آن عضو هستند و به کاربران ایرانی نیز خدمات خود را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با ثبت نام در این سایت به خرید بیت کوین و معامله بپردازید.


اما پیش از توضیح نحوه‌ عضویت در این سایت باید اقداماتی را انجام دهید:


  •  یک کیف پول بیت کوین آفلاین نصب کنید و رمز عبوری مطمئن برای محافظت از آن تنظیم کنید
  •  در یک صرافی معتبر عضو شوید و یک حساب باز کنید
  •  روش پرداخت موردنظر خود را انتخاب کنید
  •  اکنون می‌توانید به خرید بیت کوین بپردازید


کیف پولی مناسب برای معاملات و خرید بیت کوین نصب کنید

امنیت بیت کوین شما باید در الویت اصلی‌تان باشد. اگر در خصوص سرمایه گذاری در فضای ارزهای دیجیتال، جدی هستید و قصد دارید مبلغ قابل توجهی را به خرید بیت کوین اختصاص دهید، توصیه می‌کنیم از کیف پول‌هایی استفاده کنید که امنیت بالایی دارند. پلتفرم‌های کیف پول ارز دیجیتال از نظر ویژگی و امنیت متفاوت هستند. بنابراین بهتر است کیف پولی را انتخاب کنید که برای شما و شرایطتان مناسب باشد. سعی کنید بیت کوین‌هایتان را فقط در کیف پولی که می‌توانید آن را کنترل کنید، نگه دارید. چون ارزهای دیجیتال در بستر اینترنت قرار دارند و راحت‌تر از هر دارایی دیگری می‌توانند سرقت شوند. در صورت سرقت، ردیابی و بازگشت بیت کوین‌های شما بسیار سخت خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که خود بیت کوین به تنهایی امن است. اما نگهداری آن به میزان امنیتی که کیف پول مورد استفاده‌تان فراهم می‌کند، بستگی دارد.


در صرافی موردنظر خود عضو شوید

بهترین محلی که می‌توانید اولین خرید بیت کوین خود را از آن طریق انجام دهید، یک صرافی معتبر است. سایت «LocalBitcoins» یک صرافی جهانی است که گزینه‌های زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. معامله در این سایت یکی از روش‌های شخصی برای خرید بیت کوین به شمار می‌رود. در برخی کشورها مانند ایران این تنها روش خرید بیت کوین است که راه‌های پرداخت متفاوتی را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد و محدودیتی از جانب این صرافی برای خرید و فروش وجود ندارد. یکی از تفاوت‌های اصلی LocalBitcoins با دیگر صرافی‌های اصلی این است که در این سایت برای ثبت نام نیازی به تأیید هویت یا وارد کردن اطلاعات شخصی به‌ غیر از آدرس ایمیل وجود ندارد. اما ممکن است برخی از خریداران یا فروشندگان قبل از انجام معامله از شما درخواست تأیید هویت کنند.


چگونه در سایت LocalBitcoins عضو شویم؟


 ابتدا باید به آدرس سایت https://localbitcoins.com بروید و روی دکمه بزرگ سبزرنگ «ثبت نام رایگان» کلیک کنید


  •  اطلاعات شخصی خود را وارد کنید و روی دکمه‌ی «ثبت نام یا Register» کلیک کنید
  •  به ایمیلی که وارد کرده بودید بروید و حساب خود را با دنبال کردن لینکی که برایتان ارسال شده، تائید کنید
  •  اکنون شما کیف پولی دارید که به شما این امکان را می‌دهد تا به خرید بیت کوین یا فروش آن بپردازید و برای استفاده از محصولات و خدمات موردنیازتان آن را خرج کنید
  •  می‌توانید تعداد بیت کوین‌های موجود در کیف پولتان را در سمت راست نوار بالای صفحه‌ی اصلی ببینید
  •  با کلیک بر روی «B» به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که به شما امکان ارسال بیت کوین را می‌دهد. آدرس منحصر به فرد بیت کوین‌های شما که شامل اعداد و حروف هستند در این قسمت دیده می‌شوند.


به عنوان مثال:


۱۲w3xe3f1bxVqaHCBjG89tuAMV2NX8dFbw


  •  برای انجام تراکنش، ممکن است لازم باشد تا اطلاعات پروفایل خود را با وارد کردن اسم واقعی و تایید شماره موبایلتان به‌روزرسانی کنید. برای انجام این کار، روی آیکون شخصی در سمت راست نوار بالای صفحه کلیک کنید و به قسمت «ویرایش پروفایل» بروید. سپس روی آیکون «تائید» کلیک کنید.


روش پرداخت خود را انتخاب کنید

در سایت LocalBitcoins می‌توانید از روش‌های مختلفی برای پرداخت خود استفاده کنید:

  •  پی پال
  •  وایر ترانسفر (Wire transfer)
  •  وسترن یونیون (Westren Union)
  •  پرداخت با پول نقد (کارت به کارت یا پرداخت از درگاه شخصی فروشنده) – روشی رایج در ایران
  •  وب مانی (Webmoney) – روشی رایج در ایران
  •  پرداخت با ایمیل


گام به گام تا خرید بیت کوین


  •  وارد حساب کاربری خود در سایت LocalBitcoins.com شوید
  •  در سمت چپ نوار بالای صفحه روی آیکون «خرید بیت کوین» کلیک کنید
  •  لیستی از فروشندگان را در منطقه محلی خود با اطلاعات زیر خواهید دید:


SELLER – این بخش به شما نام فروشنده و آمار آن‌ها را ارائه می‌دهد: (۱۰۰+، ۱۰۰٪) نشان می‌دهد که فروشندگان بیش از ۱۰۰ معامله انجام داده‌اند و دارای ۱۰۰٪ رتبه مثبت هستند.


پیشنهاد می‌کنیم با فروشندگانی که این آمار را دارند وارد معامله شوید. اگر یک نقطه سبز در کنار نام آن‌ها وجود داشته باشد یعنی آنلاین و فعال هستند، نقطه‌ی قهوه‌ای به معنای غیرفعال بودنشان است و نقطه‌ی خاکستری یعنی آفلاین هستند.


DESCRIPTION – این بخش به شما روش پرداخت ترجیحی فروشنده را نشان می‌دهد.


PRICE/BTC – در این قسمت می‌توانید قیمت هر بیت کوین را که فروشنده اعلام کرده است به ارز محلی‌تان مشاهده کنید.


LIMITS – این قسمت پایین‌ترین و بالاترین مبلغی که قصد دارند بفروشند را نشان می‌دهد.


PAYMENT METHOD – در این بخش نیز گزینه‌های روش پرداخت فروشندگان اعلام شده است.


 فروشنده‌ای را انتخاب کنید که نرخ و آمار خوبی داشته باشد، محدودیت‌ها و روش‌های پرداختش برای شما مناسب باشد، کسی که آنلاین و فعال باشد (نقطه‌ کنار نامش سبز باشد) و درنهایت روی آیکون «خرید» کلیک کنید. یادتان باشد که در این مرحله فعلا هیچ تعهدی برای خرید ندارید.


 در صفحه‌ بعد معرفی و توضیحی از شرایط فروشندگان در سمت راست ارائه می‌شود.


مطمئناً متوجه خواهید شد که برای اولین فروش، از شما خواسته می‌شود تا ID خود را اسکن و ارسال کنید تا نام شما با حساب بانکی‌تان مطابقت داده شود (گواهینامه / گذرنامه / کارت بانکی با شماره‌های تحت پوشش و یا مواردی مانند آن)، بنابراین اطمینان حاصل کنید که قبل از انجام معامله، این اطلاعات را در اختیار دارید.


 مقدار بیت کوینی که به آن نیاز دارید را در قسمت آبی‌رنگ وارد کنید. مبلغی که به ارز محلی‌تان باید پرداخت کنید در کادر آبی رنگ سمت چپ، ظاهر خواهد شد.


 برای معرفی خود می‌توانید کامنت بزارید، هرگونه سؤالی که دارید بپرسید و درنهایت روی گزینه‌ «ارسال درخواست معامله» کلیک کنید.


 در صفحه‌ بعد می‌توانید در زمان واقعی با فروشنده چت کنید و دستورالعمل‌های فروشنده را برای انتقال وجوه به آن‌ها دنبال کنید.


به هنگام خرید و نگهداری از بیت کوین، نکته‌های زیر را رعایت کنید

 آستانه‌ی تحمل زیان خود را مشخص کنید و هرگز بیشتر از آن میزان، سرمایه گذاری نکنید. بیت کوین یک سرمایه گذاری بسیار مخاطره‌آمیز است و باید همیشه این نکته را در نظر داشته باشید.


 پس از خرید بیت کوین، مطمئن شوید که ارز خود را به کیف پول بیت کوین‌تان منتقل کرده‌اید و هرگز آن‌ها را روی وب‌سایت صرافی ذخیره نکنید. اگر قصد دارید مقادیر قابل توجهی را سرمایه گذاری کنید، توصیه می‌کنیم از یک کیف پول سخت‌افزاری استفاده کنید. اگر هم نمی‌توانید کیف پول سخت‌افزاری تهیه کنید، کیف پول کاغذی را امتحان کنید.


 تنها از صرافی‌های معتبر برای خرید بیت کوین خود استفاده کنید. برخی اوقات پرداخت مقدار کمی هزینه‌ اضافی، ارزش کسب امنیت و امکانات بیشتر را دارد.


 از DCA (Dollar cost averaging) استفاده کنید. این بدان معنا است که شما تمام بیت کوین‌های خود را از طریق یک معامله خریداری نمی‌کنید. بلکه در عوض، این کار را به صورت ماهانه، هفتگی یا روزانه و به مقداری ثابت انجام می‌دهید.متن بلند خبر. پاراگراف دو



► عبور بیت‌کوین از مرز ۴۸ هزار دلار
چگونه یک رمزارز تبدیل به خیالی خام می‌شود؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر