ماینرهای بیت‌کوین ۶۰۰ میلیون دلار خرج کردند

دوشنبه ، 4 دی 1402 ، 23:15
ماینرهای بیت‌کوین در آستانه نصف شدن پاداش‌هایشان تا چهار ماه دیگر، روی جدیدترین فناوری برای کسب بیت‌کوین‌های بیشتر و رشد سهم بازارشان و کنار زدن رقبا به شدت مشغول سرمایه‌گذاری هستند.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش شرکت ماینر مَگ (Miner Mag)، ماینرهایی که در بازارهای سهام جهان ثبت شده اند، ماه میلادی جاری متعهد شدند حدود ۶۰۰ میلیون دلاری برای خرید تراشه‌ها و سرورهای جدید هزینه کنند.  میزان این رقم در دسامبر، تقریبا نصف ۱.۳ میلیارد دلاری است که برای کل سال تعهد داده شده است.


این فوران هزینه با وجود آن صورت می‌گیرد که ماینرها در ریزش سال ۲۰۲۲ بازار کریپتو، ضرر سنگینی را متحمل شدند و اکنون تلاش می‌کنند از افزایش قیمت بیت‌کوین که به بیش از ۴۴ هزار دلار رسیده و بالاترین رکورد ۱۸ ماه گذشته را ثبت کرده است، سود ببرند.


همچنین این افزایش هزینه قبل از طرح برنامه‌ریزی شده در آوریل برای نصف کردن برنامه مشوقی صورت می‌گیرد که همه معاملات بیت‌کوین را احراز می‌کند. خوش‌بین‌ها امیدوارند که نصف شدن پاداش ماینرهای بیت‌کوین که هر چهار سال یک بار برای کند کردن گردش بیت‌کوین‌ها صورت می‌گیرد، از رشد بیشتر قیمت این ارز دیجیتال در سال آینده حمایت می‌کند اما این اقدام ممکن است سودآوری متزلزل ماینرها را کاهش دهد.


ماینرها نقش مهمی در عملکرد بیت‌کوین ایفا کرده و با یکدیگر رقابت می‌کنند تا بلوک‌های جدید معاملات را برای بلاک‌چین آن تائید کرده و نقش ضامن معامله را بر عهده بگیرند و در عوض، برنده با توکن‌های جدید پاداش می‌گیرد.

 با این حال، این فرآیند به دلیل ردپای عظیم کربنی که ایجاد می‌کند به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. طبق اعلام دانشگاه کمبریج، مصرف انرژی بیت‌کوین، امروزه تقریبا معادل مصرف انرژی لهستان یا مالزی است.


پیش بینی می‌شود نصف شدن پاداش، اقتصاد این صنعت را که در دو سال گذشته، به دلیل هزینه بالای انرژی و کاهش قیمت سکه به شدت تحت فشار بوده است، تغییر دهد. اکنون شرکت‌ها برای تجهیزات جدید، زیر بار هزینه‌های زیادی می‌روند و امیدوارند رقبای خود را که دستگاه‌های قدیمی‌تر دارند، پشت سر بگذارند.


شرکت «کلین اسپارک» (CleanSpark) که در نوادا مستقر است، یک شرکت استخراج بیت‌کوین است که در سال میلادی جاری، حدود ۲۸۰ میلیون دلار برای خرید تجهیزات ماینینگ متعهد شده و آماده است در قبال کسب سهم بزرگتری از بازار، پاداش مالی کمتری را قبول کند.


 ماتیو شولتز، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: این وضعیت، بی‌شباهت به زمانی نیست که چین استخراج بیت‌کوین را در سال ۲۰۲۱ ممنوع کرد. همه ماینرها غیرفعال شدند و درصد پاداش‌ها برای ماینرهایی که همچنان فعال بودند، به شدت افزایش یافت. شرکت‌هایی که این سرمایه‌گذاری‌ها را در تجهیزات جدید انجام داده‌اند، احتمالا آنهایی هستند که دوام می‌آورند.


ماینرهای بیت‌کوین پیش از این هم زور خود امتحان کرده بودند. بسیاری از آنها در دوره صعودی بازار در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ که قیمت بیت‌کوین به ۶۹ هزار دلار افزایش یافته بود، با استفاده از بدهی و نرخ بهره پایین برای تامین مالی توسعه خود، سرمایه‌گذاری کردند. با این حال، هنگامی که بیت‌کوین سه چهارم ارزش خود را از دست داد و قیمت انرژی افزایش یافت، به شدت ضرر کردند.


شرکت‌هایی نظیر «کور ساینتیفیک» و «کامپیوتر نورث» اعلام ورشکستگی کردند و سایر شرکت‌ها مجبور شدند موقتا فعالیت‌های خود را تعطیل کنند یا از بعضی از ایالت‌های آمریکا پول دریافت کردند تا به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، بیت‌کوین استخراج نکنند.


بهبود قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳، با افزایش گمانه‌زنی‌های بازار در خصوص این که رگولاتورهای آمریکا با تشکیل صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین، موافقت خواهند کرد، روی داده است.


حامیان می‌گویند موافقت با راه اندازی این صندوق، به طور بالقوه میلیاردها دلار سرمایه را از سوی بازیگران اصلی وال استریت مانند بلک راک و فیدلیتی جذب می‌کند و قیمت بیت‌کوین را بسیار بالاتر می‌برد.


همچنین طرفداران بیت‌کوین خاطرنشان می‌کنند که پس از نصف شدن پاداش ماینرهای بیت‌کوین در ماه مه سال ۲۰۲۰، قیمت بیت‌کوین در ۱۲ ماه پس از آن، تقریبا ۴۶۰ درصد افزایش یافت.


قیمت سهام ماینرهای بیت‌کوین هم افزایش پیدا کرده است. به عنوان نمونه، سهام شرکت «رایوت پلتفرمز»، ۴۲۴ درصد و «ماراتون دیجیتالی»، ۶۸۱ درصد در سال ۲۰۲۳ صعود کرده است. قیمت سهام این دو شرکت در طول سال ۲۰۲۲، به ترتیب به میزان حدود ۸۵ درصد و ۹۰ درصد سقوط کرده بود.


اما امیدها برای افزایش دوباره، مشورط به استمرار رشد اخیر قیمت بیت‌کوین است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا هنوز هیچ نشانه‌ای از موافقت با راه اندازی صندوق ETF بیت‌کوین را نداده است. بعلاوه، ماینرها هنوز درگیر هزینه‌های دنیای واقعی به خصوص انرژی هستند.


بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، طبق گزارش ماینر مَگ، متوسط هزینه استخراج یک بیت‌کوین، حدود ۱۷ هزار دلار است اما این هزینه ممکن است به ۳۴ هزار دلار افزایش پیدا کند. ولفی ژائو، مدیر تحقیقات این شرکت گفت: اگر بیت‌کوین در قیمت فعلی حدود ۴۲ هزار دلار بود، سود چندانی برای ماینرها باقی نمی‌گذارد.

► سولانا صعود می کند یا سقوط؟
بیت‌کوین به صعود ادامه می‌دهد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر