مجموعه ای از خدمات پایه بانکی از جمله افتتاح حساب غیر حضوری شد

چهارشنبه ، 31 خرداد 1402 ، 23:08

وزیر اقتصاد از تصویب مصوبه ای در شورای عالی مبارزه با پولشویی خبر داد که به موجب آن، امکان ارائه مجموعه ای از خدمات پایه بانکی از جمله افتتاح حساب به صورت غیر حضوری در بانک های کشور فراهم شده است.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر سید احسان خاندوزی پس از پایان جلسه شورای عالی مبارزه با پولشویی که در محل این وزارتخانه برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دولت از سال گذشته، شورای عالی مبارزه با پولشویی را مکلف کرده بود، درباره خدمات غیر حضوری بانکی به نحوی تصمیم گیری کند که با توجه به شرایط کرونایی و مشکلات ناشی از آن، دیگر نیازی به مراجعه آنها به بانک برای بهره گیری از خدمات پایه بانکی، از جمله افتتاح حساب، نباشد.


وی با یادآوری اینکه خوشبختانه بسیاری از دیگر خدمات، مثل دریافت و نقل و انتقال پول و ... توسط بانک ها از طریق نرم افزار های موبایلی و کامپیوتری به مردم ارائه می شود، افزود: با این وجود برای استفاده از خدماتی مثل افتتاح حساب، دست کم یکبار باید بصورت حضوری مراجعه به بانک صورت می گرفت.


خاندوزی گفت: از مدت ها قبل، این مطالبه، برای تسهیل کار مردم و بویژه رعایت ملاحظات کرونایی وجود داشت که بانک ها بطور کامل برای ارائه خدمات خود بر روی پلتفرم های برخط بروند و خوشبختانه این مطالبه، امروز صورت عملی به خود گرفت.


وزیر اقتصاد عنوان کرد: در جلسه امروز شورای عالی مبارزه با پولشویی، دستورالعمل لازم در این خصوص مصوب و یا به عبارت دیگر، ممنوعیت پیشین در این ارتباط برداشته شد و از امروز بانک ها و مؤسسات اعتباری مجاز خواهند بود که تمام خدمات بانکی خود از جمله احراز هویت را بصورت برخط ارائه دهند به نحوی که هیچ نیازی به مراجعه حضوری نباشد.


وی تصریح کرد: از این پس، این امکان فراهم می شود که از طرق مختلف مثل شناخت بیومتریک، امضای دیجیتال و روش های دیگر از این دست، احراز هویت مشتریان صورت بگیرد که این کمک خوبی به توسعه و گسترش بانکداری بدون مراجعه مردم بویژه در وضعیت کرونایی می کند.


خاندوزی تأکید کرد: مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی، مجموعه ای از خدمات پایه بانکی را شامل می شود که به تفصیل در دستورالعمل آن ذکر شده است اما کاربردی ترین آن برای عامه مردم، همین افتتاح حساب است.


وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی اجرای مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی اظهار داشت: این بستگی به میزان آمادگی هر یک از بانک های کشور در این ارتباط دارد؛ هر چند خبر داریم که چند مؤسسه اعتباری و صندوق قرض الحسنه حتی پیش از این مصوبه نیز، این گونه خدمات را ارائه می کردند اما امروز دیگر همه بانک ها می توانند وارد رقابت در این عرصه برای ارائه خدمات غیر حضوری شوند.


خاندوزی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه تا امروز چند بانک به سامانه سفته الکترونیک متصل شده اند، گفت: بنا بر اطلاعات رسیده، بانک آینده و صندوق قرض الحسنه رسالت، به این سامانه متصل شده اند؛ بانک ملی هم این امکان را ایجاد کرده اما چون موضوع را روی سایت اصلی خودش درج نکرده بود، ما به مدیران این بانک تذکر دادیم که برای سهولت دسترسی مردم، مراتب را در صفحه اصلی سایت خود در دسترس بگذارند که این امر در حال اجرا است.


فریناز مختاری

► جشنواره‌ای برای افتتاح حساب دانشگاهیان در شعب بانک تجارت
با کارتخوانها خداحافظی کنیم؟ / بازگشت به خرید با پول نقد به جای کارتهای بانکی ◄

مطالب مرتبط

سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی دوبرابر شد


براساس بخشنامه بانک مرکزی، سقف برداشت از حساب‌های بانکی به صورت غیرحضوری ۲۰۰ میلیون تومان به صورت روزانه و یک میلیارد تومان به صورت ماهانه مجاز شد.


به گزارش «تابناک»، براساس بخشنامه بانک مرکزی، سقف برداشت از حساب‌های بانکی به صورت غیرحضوری ۲۰۰ میلیون تومان به صورت روزانه و یک میلیارد تومان به صورت ماهانه مجاز شد.

حداکثر تراکنش خرید از هر کارت بانکی و کلیه کارت‌های متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

بانک مرکزی در بخشنامه شماره ۲۲۸۴۸‏/۰۳ مورخ ۴‏/۰۲‏/۱۴۰۳ موارد زیر را به شبکه بانکی ابلاغ کرد:

پیرو بخشنامه شماره ۴۸۶‏/۰۳ مورخ ۰۵‏/۰۱‏/۱۴۰۳ معاون محترم فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی درخصوص افزایش سقف تراکنش‌خرید اشخاص حقیقی، به استحضار می‌رساند هیأت عامل بانک مرکزی در جلسه مورخ ۲۷‏/۱۲‏/۱۴۰۲ با استناد به اختیارات مقرر در ماده (۱۷) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مصوب شورای پول و اعتبار ابلاغی طی بخشنامه شماره ۳۳۹۴۴‏/۰۲ مورخ ۱۸‏/۰۲‏/۱۴۰۲ که طی آن افزایش آستانه‌های مقرر در دستورالعمل مذکور در حدود شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی به رئیس‌کل محترم بانک مرکزی تفویض شده است، با افزایش آستانه‌های مندرج در مواد (۸)، (۱۰) و (۱۲) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص، به شرح زیر موافقت نمود:


آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، از کلیه حساب‌های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر مؤسسه اعتباری، تا دو میلیارد ریال به صورت روزانه و ده میلیارد ریال به صورت ماهانه افزایش می‌یابد.


الزام به تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط و ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی روزانه اشخاص حقیقی از گروه حساب‌های غیرتجاری آن‌ها که تا زمان ابلاغ این بخشنامه برای مبالغ بالاتر از دو میلیارد ریال اعمال می‌گردید، از این پس برای مبالغ بالاتر از چهارمیلیاردریال ضرورت می‌یابد. هم‌چنین در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی مربوط به حساب‌های غیرتجاری اشخاص حقیقی با مبالغ بیشتر از دو میلیارد ریال تا چهارمیلیاردریال، گرچه ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه ضرورت ندارد، لیکن تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط، الزامی است.


حداکثر تراکنش خرید از هر کارت‌پرداخت و نیز کلیه کارت‌های پرداخت متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه مبلغ دو میلیارد ریال افزایش می‌یابد. کنترل آستانه مذکور در خصوص هر کارت بر عهده مؤسسه اعتباری صادرکننده کارت پرداخت است.


بانک‌ها موظفند، ضمن ایفاد نسخه اصلاحی دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص و نیز ارسال نسخه‌ای از «دستورالعمل نحوه اخذ مستندات موضوع تبصره ماده (۷)، تبصره (۲) ماده (۱۰) و تبصره ماده (۱۱) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص» که ماده (۴) آن با توجه به تغییرات فوق‌الاشاره مورد اصلاح قرار گرفته است، مراتب را با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۹۶ مورخ ۱۶‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۶ به تمامی واحدهای ذیربط آن مؤسسه اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.‏‏‏‏‏‏

بنر