ایا هر فردی می تواند درگاه پرداخت الکترونیک بگیرد؟

سه شنبه ، 27 خرداد 1393 ، 08:30

 

درگاه های پرداخت الکترونیکی را می توان نقاط مجازی فروش نامیداین نوع پرداخت بدون حضور فیزیکی کارت صورت می گیرد.خریدهای اینترنتی از طریق درگاه پرداخت انجام می شود.

به گزارش بانکی دات آی آر، در روزهای اخیر شاهد آن هستیم برخی سایت های پیش بینی مسابقات فوتبال یا شرکت های مشکوک از دروازه پرداخت بانک ها استفاده می کنند. سوالی که مطرح می شود این است که آیا هر شرکت یا فردی می تواند درگاه پرداخت بگیرد؟

 

 

با مراجعه به سایت شاپرک می توان با شرکت ها و نوع خدمات ارائه شده توسط آنها آشنا شد و با مراجعه به سایت و یا تماس با شماره تلفن شرکت هایی که دارای خدمات پرداخت اینترنتی می باشند از آنها تقاضای درگاه اینترنتی نمود.

عملیات تسویه حساب به نوع قرار داد با شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت بستگی دارد. در کوتاه ترین مدل تسویه حساب به صورت شبانه(حداقل در اولین سیکل روز بعد می باشد).

از متداول ترین روش های سرقت اطلاعات کارتی به منظور سوء استفاده، ساختن صفحات پرداخت اینترنتی جعلی و مشابه درگاه پرداخت شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت می باشد. با این حال با توجه به آدرس صفحه اینترنتی، توجه به گواهینامه SSL صفحه و تدابیری از این دست می توان از این نوع سوء استفاده جلوگیری نمود. بنابر این صرف مشاهده دروازه پرداخت در هر سایت موید قانونی و مجاز بودن آن سایت نیست.

همچنین لازم است بدانید مسئولیت حفظ امنیت هر سایت به عهده مالک آن بوده و باید پذیرندگان دائما کنترل های لازم را انجام دهند. به محض اطلاع از هر اقدام مشکوک بر روی سایت باید مراتب با شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت در میان گذاشته شود تا در صورت نیاز اقدامات امنیتی برای مقابله با رخداد صورت بگیرد.

برای اطمینان از واقعی بودن درگاه پرداخت یک سایت فروشگاهی می توان از روشهای زیر استفاده نمود:

الف - باید توجه داشت که آدرس صفحه پرداخت حتما به صورت زیر باشد : https://www در اینجا حرف S به معنی secure یا امنیت سایت می باشد .
ب - همچنین اغلب شرکتهای PSP در صفحه پرداخت توضیحاتی در مورد توجه خریدار به آدرس صفحه و لیست سایتهای عضو آن شرکتها داده اند که می توان از صحت صفحه پرداخت مطمئن شد .
ج - باید توجه داشت صفحه پرداخت به لحاظ ظاهری نباید تفاوتی با دیگر صفحات پرداخت آن شرکت داشته باشد و تمام آیتمها باید به صورت کامل در محل مربوطه وجود داشته باشند و صفحه پرداخت به لحاظ کیفیت طراحی گرافیکی دچار نقص نباشد .
د - سایتهای معتبر فروشگاهی باید گواهینامه " نماد اعتماد الکترونیکی " را از وزارت صنعت ، معدن و تجارت دریافت نموده و در صفحه اول سایت در دسترس قرار دهند .

درصورتیکه کالای خریداری شده در اینترنت به دست مشتری نرسد باید:

الف - تماس با کارشناسان فروش سایت مربوطه
ب - تماس با شرکت PSP و ابراز مشکل و درخواست پیگیری و راه حل
ج - شکایت به مراجع قضایی

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► ضمانت نامه بانکی چیست؟
نظامهاي پرداخت الکترونیکی (قسمت سوم) ◄

مطالب مرتبط
بنر