آشنایی با کمیته بال

پنجشنبه ، 19 تیر 1393 ، 09:58

 

کمیته بال یا کمیته بازل مرکب است از نمایندگان ارشد بانک‌های مرکزی تعدادی از کشورهای گروه ده است که معمولا هر سه ماه یک بار توسط بانک تسویه‌های بین‌المللی به عنوان دبیرخانه دائمی آن در شهر بازل سوئیس تشکیل می‌گردد و به همین دلیل به کمیته بازل معروف شده‌است. کمیته بازل دارای قدرت قانونی نیست، ولی اکثر کشورهای عضو آن بطور ضمنی موظف به اجرای توصیه‌های آن هستند.

به گزارش بانکی دات آی آر، کمیته بال در پاسخ به یک ضرورت جهانی برای همکاری در زمینه‌ نظارت بانکی و از جمله ارایه رهنمودها و توصیه‌هاینظارتی،ترغیب همگرایی در استفاده از استانداردها و شیوه‌های نظارت بانکی در کشورهای عضو و دیگر کشورهای علاقمند،با هدف تامین سلامت و ایمنی بخش بانکی تشکیل شد.

کمیته بال به رغم برخورداری از تخصص و تجارب کارشناسان ارشد کشورهای‌ پیشرو در صنعت بانکداری،فاقد هر گونه اقتدار رسمی فراملی در امر نظارت بانکی‌ است و نتایج کار و دستاوردهای آن به هیچوجه الزام قانونی برای کشورها ایجاد نمی‌نماید.به بیان دیگر،مزبور استانداردها و رهنمودهای نظارتی را تدوین نموده و بهترین‌ شیوه عملیاتی کردن آنها را به کشورها توصیه‌ می‌نماید.

کمیته انتظار دارد که مقامات نظارتی‌ کشورها براساس صلاحدید خود در مورد اجرا کردن‌ استانداردها و رهنمودهای نظارتی آن،در چارچوب‌ قوانین و مقررات و سیستم نظارتی بانک داخلی‌ خود و یا به هر نحو دیگری که مقتضی بدانند، تصمیم‌گیری نمایند.در این رابطه،کمیته‌ همگرایی کشورها استفاده از روش‌ها و استانداردهاینظارتی را ترغیب می‌کند،بدون آن که اصراری بر هماهنگی کلیه‌ جزییات تکنیک‌های نظارتی خاص در هر یک از کشورهای عضو داشته باشد.

اقدامات مهم کمیته بال

از مهمترین اقدامات کمیته بال تهیه و انتشار اصول پایه در نظارت بانکی کارآ و موثر و همچنین مقررات مربوط به کفایت سرمایه است .

در حال حاضر شیوه نظارت بر بانک ها در جهان از نظارت تطبیقی به نظارت مبتنی بر ریسک تغییر یافته است . بدین لحاظ بانک های مرکزی بازرسی و نظارت های مستقیم خود بر بانک ها را با استفاده از بررسی گزارش های مبتنی بر نظارت غیرحضوری اعمال می کنند. بدین ترتیب نظارت مستمر بر موقعیت مالی بانک ها از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از آنها به منظور شناسایی به موقع ریسک ، پیش گیری از وقوع بحران های مالی احتمالی و انجام اقدامات اصلاحی جهت نیل به اهداف نظارتی صورت می گیرد.

نظارت غیرحضوری امکان ارزیابی مستمر بانک ها با رویکرد ریسک در مقاطع فصلی و حتی ماهانه را فراهم می کند.

به عبارت دیگر نظارت در فواصل کوتاهتر بر پایه تجزیه و تحلیل صورت های مالی و سایر اطلاعات واصله از بانک ها می تواند به عنوان یک سیستم هشدار سریع در خصوص بانک های مساله دار عمل کند. در این حالت بازرسان نظارت مستقیم با اطلاع از نقاط ضعف و با دیدگاه روشن تری نسبت به تهیه برنامه بازرسی و حضور در بانک اقدام و عمده وقت و انرژی خود را به بررسی حوزه هایی که مواجه با مشکل جدی هستند متمرکز خواهند کرد.

يكي از مهم ترين اسنادي كه از سوي اين كميته به رشته تحرير درآمده است «اصول اساسي براي نظارت بانكي موثر» است. اين اصول به دنبال هدايت بانكداري به مسيري صحيح و مطمئن است آنچنان كه استراتژي هاي بانكداري قابل دسترس گردد. اين اصول در پي حصول اطمينان از موارد ذيل است:


- وجود يك محيط اقتصاد كلان سالم به عنوان پيش شرط فعاليت بانكي؛
- مديران و مالكان، قابل اطمينان بوده و از قدرت كارشناسي و مالي برخوردار باشند؛
- ريسك هاي مرتبط با فعاليت ها تفهيم، اندازه گيري و كنترل شود تا از اتخاذ ريسك هاي غيرمعمول پرهيز شود؛
- انجام نظارت حضوري و غيرحضوري جهت نظارت بر رعايت الزامات احتياطي توسط بانك ها؛


به طور كلي اصول نظارت موثر براي حمايت از ايجاد بخش مالي قدرتمند و منعطف، پايدار و حساس به زيرساخت هاي اقتصادي هر كشور طراحي شده است. هدف اصول اساسي تعيين مجموعه خاصي از مقررات و الزامات نيست بلكه كمك به ايجاد يك سيستم مالي است كه براي هر بازاري مناسب است و آن را پايدار و كارآ كرده و تحت دامنه وسيعي از موقعيت ها و شرايط بازار نگه مي دارد.
اينكه سياست گذاران اقتصادي يك كشور بخواهند از تجربه جهاني در خصوص چالش ها و ريسك هاي بانكداري استفاده كنند و با بكارگيري اصول مشخصي، سلامت نظام بانكي خود را بهبود بخشند، موضوعي است كه نيازمند فهم دقيق عمليات بانكداري و داشتن افق ديد بلندمدت به اقتصاد و شفافيت آن مي باشد

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► خود پرداز، زودپرداز، عابر بانک یا آنی بانک دوست داشتنی
بهترین مسیرهای ارائه خدمات به مشتریان بانک ها کدام است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر