خبر بد بودجه برای دلار

شنبه ، 6 آبان 1402 ، 21:54
نفت پایه اصلی بودجه کشور است و سیاست‌های اقتصادی دولت بر اساس میزان درآمدهای نفتی پایه‌ریزی می‌شود. در زمانی که درآمدهای نفتی بالا می‌رود دست دولت برای بودجه انبساطی باز می‌شود و با کاهش درآمدهای نفتی کسری بودجه دامن‌گیر سیاست مالی شده و دولت در تامین نیازهای بودجه‌ای به مشکل می‌خورد.

داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که در زمان تصویب بودجه سال جاری، مجلس نسبت به درآمدهای نفت و گاز خوش بین بود. میانگین قیمت نفت پیش‌بینی شده در بودجه ۸۰ دلار بود که به خاطر عدم تحقق فروش در چنین قیمتی، و احتمالا محقق نشدن میزان پیش‌بینی شده فروش نفت، تنها حدود ۷۰ درصد بودجه در هفت ماهه ابتدایی سال تامین شده است.

 در هنگام ارایه بودجه زمانی که خبرگزاری فارس از قیمت پیشنهادی ۸۵ دلاری نفت برای لایحه بودجه نوشت، در دیدبان دی ماه طی گزارشی درباره خوش‌بینی نفتی در بودجه و خطر آن برای قیمت دلار توضیح داده شد.

نفت پایه اصلی بودجه کشور است و سیاست‌های اقتصادی دولت بر اساس میزان درآمدهای نفتی پایه‌ریزی می‌شود. در زمانی که درآمدهای نفتی بالا می‌رود دست دولت برای بودجه انبساطی باز می‌شود و با کاهش درآمدهای نفتی کسری بودجه دامن‌گیر سیاست مالی شده و دولت در تامین نیازهای بودجه‌ای به مشکل می‌خورد.

در زمان ارایه لایحه بودجه توسط دولت به مجلس، قیمت نفت جهانی پایین‌تر از نفت پیش‌بینی شده در بودجه بود. این در حالی است که به خاطر شرایط تحریمی، ایران و روسیه نفت خود را پایین‌تر از قیمت جهانی و غالبا با تخفیف به خریداران عرضه می‌کنند. در چنین شرایطی پیش‌بینی اولیه نفت ۸۵ دلاری بودجه خوش‌بینانه بود که انتقاد رییس مجلس را در زمان ارایه لایحه برانگیخت. بر اساس خبرهای منتشر شده از زمان تقدیم لایحه رییس مجلس نسبت به خوش‌بینی در مقدار و قیمت فروش نفت در بودجه منتقد بوده‌است.

بررسی دقیق‌تر از قیمت نفت بودجه نشان می‌دهد که عربستان سعودی بدون تحمل تحریم بر اقتصاد قیمت نفت بودجه را کمتر در نظر گرفته بود و بر اساس محاسبات الراجحی کپیتال قیمت پیش‌بینی شده برای فروش نفت عربستان در همان برهه در کانال ۷۰ دلاری قرار داشت که خوش‌بینی بودجه‌ای کشور در زمان مورد نظر را تایید می‌کرد.

حال با وجود رکوردشکنی فروش نفت کشور بعد از خروج ترامپ از برجام، رییس سازمان برنامه و بودجه از عدم تحقق کامل بودجه در هفت‌ماهه ابتدایی سال می‌گوید. این بدین معنی است که دولت برای تامین منابع مالی بودجه دچار کسری است و از آنجایی که کسری بودجه دولت‌ها از عوامل اصلی رشد نقدینگی و چاپ پول است، این خبر سیگنال مثبتی به بازار ارز نبود و یک سناریوی بدبینانه برای بازار ارز و نقدینگی پیش‌روی بازار گذاشته است.

دولت برای جبران کسری بودجه مجبور است از بخشی از مخارج چشم‌پوشی کند - اقدامی که کم‌تر انجام می‌دهد - و در صورتی که برای تامین کسری دست به چاپ پول بدون پشتوانه بزند با رشد نقدینگی خطر رشد تورم و افزایش قیمت دلار بر اساس سناریوی بدبینانه تشدید می‌شود.


کاهش شبانه تتر

قیمت‌ها در بازار ارز و طلا بلاتکلیف است و روند‌ها مشخص نیست. دلار چهار روز است که آرام و ملایم بالا می‌رود و در حال حاضر مقاومت ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان را پیش‌رو دارد. قیمت تتر هم در سه شبانه روز گذشته در معاملات شبانه بر خلاف معاملات طول روز نزولی شده یعنی روند قیمتی تتر در سه روز گذشته به این شکل بوده که قیمت تتر در طول روز رشد کرده و در معاملات شبانه مسیر رفته را بازگشته‌است. قیمت تتر در نزدیکی حمایت ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان است و مقاومت ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان را پیش‌رو دارد.

درهم امارات هم بر روی‌ مقاومت ۱۳ هزار و ۹۶۰ تومان قرار دارد و اگر بالای آن تثبیت شود مقاومت مهم بعدی سطح ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان است. درهم امارات از زمان شروع جنگ بیشتر در محدوده ۱۳ و ۸۰۰ تومان تا ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان کرده‌است.


سکه کم‌نوسان است

سکه امامی در چند روز گذشته نوسان کمی داشته‌ است. درحالی‌که طلای آب‌شده تغییرات بیشتری را ثبت کرده است. سکه امامی در حال حاضر مقاومت ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ‌کیوجنسن را پیش‌رو دارد و در صورت عقب‌نشینی می‌تواند در محدوده ۲۸ میلیون و ۳۰۰ و ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان حمایت شود.

روز‌ قبل کام سهامداران تلخ شد. بازار سرمایه نه تنها پاییز را خوب شروع نکرد بلکه دومین‌ ماه پاییز را نیز بر مدار کاهشی شروع کرده‌ است.

درحالی‌که گزارش زیان خودروسازها کام سهامداران را تلخ کرده بود روز قبل فروش حقوقی‌های ایران‌خودرو روند بازار را بدتر کرد و رخ بازار سهام منفی شد.

روز قبل شاخص کل، منفیِ قابل توجه‌ای ثبت کرد و به حمایت دو میلیون واحدی رسید که در صورتی‌که حفظ نشود حمایت یک میلیون ۹۶۰ تا یک میلیون و ۹۸۰ هزار واحدی پیش‌روی بازار سرمایه قرار خواهد گرفت.

در صورت بازگشت بازار سرمایه مقاومت دو‌ میلیون و ۴۰ هزار واحد اولین مقاومت پیش‌روی شاخص کل است./ اکوایران

► رکوردشکنی بانک ملت در پرداخت وام ازدواج
چک‌های کاغذی حذف می‌شوند ◄

مطالب مرتبط
بنر