درسهای مدیریتی که به عنوان زیردست استیو جابز از او یاد گرفتم

پنجشنبه ، 25 تیر 1394 ، 09:58

بانکی دات آی آر: درسهای مدیریتی که به عنوان زیردست استیو جابز از او یاد گرفتم:

یک شرکت فناوری باید توسط مهندسان اداره شود نه مدیران
شرکت اپل به طور کامل توسط مهندسین خود اداره می شود.مدیریت محصولات انها زیاد نیست.اکثر تیمهای پروژه کوچک هستند و توسط مهندسان هدایت و اداره می شوند.همه مدیران این شرکت مهندس هستند و این یعنی کسانی که بر پروژه ها نظارت دارند از نیازهای بازار اگاه بوده،فناوری را درک  میکنند و می توانند به خوبی با تیم خود ارتباط برقرار کنند.
ایجاد فرهنگ احترام بین مدیران و کارمندان
چون اکثر مدیران دارای دانش فنی مهندسی بالایی هستند بین انها و کارمندانی که محصولات را طراحی و تولید می کنند احترام زیادی وجود دارد.یکی از کارمندان اپل می گوید : مدیرم قبل از رسیدن به سمت مدیریت به مدت ده سال یکی از مهندسان اپل بود..احترام به علاوه فضای صمیمی در تیمهای کوچک یکی از عوامل کلیدی موفقیت اپل است.
برای بهبود محصولات به کارمندان ازادی داده می شود
اگر یکی از کارمندان اپل از محصولات شرکت خودشان استفاده کرده  و متوجه نقصی در آن شود مختار است که بدون سپری کردن مراحل اداری و کاغذبازی خودش برای رفع ایراد  آن اقدام کند.
کارمندان خود را به چالش بکش تا پیشرفت کنند
در اپل وظایفی کمی فراتر از توانایی های کارمندان به انها محول می شود تا قابلیتهای انها توسعه یابند و در نهایت این امر به موفقیت و توسعه شرکت منتهی می شود.
موعدهای مقرر بسیار مهم هستند
پایبندی به زمان مقرر معرفی محصول تاثیر مهمی در کیفیت آن دارد چون تا زمانی که یک محصول  به معنای واقعی معرف برند اپل نباشد به بازار وارد نخواهد شد.
رقابت در اپل به معنای مقایسه خود با رقبا نیست
شرکت اپل بیشتر روی کیفیت محصولات خود متمرکز است تا روی مقایسه خود با رقبا و پیشی گرفتن از انها. کارمندان نیز روی نوآوری و خلاقیت متمرکز هستند و اینکه محصولی ارائه دهند که جلوتر از زمانه باشد.
تاکید روی تعادل بین کار و زندگی فردی
شرکت اپل روی تعادل بین کار و زندگی فردی بسیار تاکید دارد.انها از شما تلاش زیادی می خواهند اما از سوی دیگر اصرار دارند که از وقت آزاد خود نهایت استفاده را ببرید.اپل خدمات دروانی فوق العاده ای به کارمندان خود ارائه می دهد و در مناسبتهایی مثل کریسمس و جشن شکرگزاری به قول معروف حسابی برای کارمندانش سخاوت به خرج می دهد.
ایده اولیه راه اندازی شرکت حفظ شده است
اپل به واسطه عدم بروکراسی در اجرای امور،فرهنگ تاکید روی مهندسان و ایجاد وفاداری در کارمندان توانسته فرهنگ سازمانی اولیه راه اندازی خود را همچنان حفظ کند و این فرهنگ  یکی از عوامل اصلی موفقیت این شرکت عظیم است و محیط کاری فوق العاده ای  به وجود آورده است.

► برنامه نوسازی ناوگان کشتیرانی پس از تحریم
آموخته های مدیریتی از یک مدیر ارشد فعال ◄

مطالب مرتبط
بنر