آرامش در بازار فلز زرد

پنجشنبه ، 25 خرداد 1402 ، 12:22
اقتصاد 100 - امروز قیمت طلا و سکه با روند افزایشی همراه شد. این افزایش قیمت باعث شد سکه امامی به کانال بالاتر راه یابد. آیا این به معنای آن است که بازار باثبات شده و مردم می‌توانند با اطمینان معامله کنند؟

قیمت طلا و سکه امروز هر دو روند کاهشی و افزایشی را پشت سر گذاشت. صبح روز جاری روند قیمت سکه در قطعات سبک کاهشی بود. کاهش قیمت، این قطعات سکه را یک کانال پایین کشید اما در میانه روز متاثر از افزایش قیمت دلار، روند قیمت طلا و سکه نیز صعودی شد.

آرامش در بازار فلز زرد 

با وجود افزایش قیمت در بازار فلز گرانبها فعلا انس ‌جهانی و تقاضا نقش چندانی در تعیین قیمت طلا و سکه ندارد و نقش نوسانات دلار در این بازار پررنگ‌تر است. معامله‌گران سردرگمند و نمی‌دانند زمان خرید است یا فروش. این در حالی است که رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است روند قیمت‌ها در روزهای آینده باثبات است و شاهد تغییرات شارپی چندانی در بازار فلز زرد نخواهیم بود.


بذرافشان درباره کاهش  قیمت سکه  در روزهای گذشته به تجارت‌نیوز گفت: «بازار داخلی طلا و سکه در ابتدای سال روند باثباتی داشت و نوساناتی در حدود یک تا سه درصد را شاهد بودیم. از حدود ۲۰ روز پیش به دلیل کاهش تقاضا و ثبت نام خودرو رکود در بازارهای داخلی تشدید شد.»


رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به دلایل ریزش قیمت در بازار فلز گرانبها اشاره کرد و افزود: « نوسانات و کاهش قیمت ارز، کاهش محدود انس جهانی، افت تقاضا در بازارهای داخلی، اخبار مساعد سیاسی و اقتصادی، اخبار مثبت مربوط به مذاکرات برجام و آزادی ارزهای بلوکه شده، بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد و باعث روند کاهشی چشمگیری در قیمت طلا و سکه شد.»


وی با اشاره به اینکه از ابتدای هفته جاری این کاهش تشدید شد خاطرنشان کرد: «در هفته‌های گذشته انس جهانی در حدود ۶ دلار نوسان افزایشی و کاهشی داشته است بنابراین فاکتور طلای جهانی تاثیر چندانی بر بازار داخلی کشور ندارد.»


کاهش قیمت از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت

وی ابراز کرد: «کاهش قیمت در بازار طلا و سکه از پیش‌بینی‌های کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بیشتر بوده است. در حال حاضر مقداری ثبات به بازار برگشته و شرایط مطلوبی است. به اعتقاد من تا پایان هفته کاهش یا نوسان افزایشی خاصی در این بازار نخواهیم داشت و نهایتا ممکن است بین یک تا سه درصد بازار نوسان داشته باشد.»


این فعال بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: «اکنون شرایط، مطلوب خریداران است و مردم نباید منتظر کاهش یا افزایش خاصی باشند.»


وی به تشریح وضعیت خرید و فروش در بازار فلز گرانبها پرداخت و گفت: «ابتدای سال ماه رمضان بود و کاهش تقاضا وجود داشت. در ماه شوال مقداری روند تقاضا بهتر شد. بعد ثبت‌نام خودرو شروع شد و مردم فروشنده بودند. در دو هفته گذشته شرایط خبرهای سیاسی و اقتصادی و موضوع برجام بازار را تحت تاثیر قرار داد و مقداری تقاضا در بازار کاهش پیدا کرد.»


بذرافشان افزود: «در حال حاضر تقاضا به حداقل رسیده است. باید توجه داشت در التهابات کاهشی و افزایشی در بازارهای داخلی فلز گرانبها، مقداری بازار از ثبات خارج می‌شود. به نظر می‌رسد مردم منتظر ثبات هستند.»


وی تاکید کرد: «با توجه به ریزشی بودن بازار کاهش تقاضا بیشتر شده است؛ اما می‌توان با اطمینان گفت که مردم منتظر تغییرات خاصی در روند قیمت‌ها نباشند. با توجه به اینکه در یک هفته‌ گذشته کاهش در بازار فلز زرد چشمگیر بوده است. با شرایط باثباتی که وجود دارد فعلا  افزایش قیمت خاصی نخواهیم داشت.»


سرگردانی سکه بهار در کانال‌های ۲۴ و ۲۵ میلیون تومانی

امروز دوشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ قیمت سکه  امامی با افزایش حدود ۸۰۰ هزار تومانی مسیر رفته روز گذشته را بازگشت و به کانال بالاتر راه یافت. این قطعه امروز با رقم ۲۸ میلیون و ۱۰۱ هزار تومان در بازار معامله شد. امروز سکه بهار بیشترین مقدار افزایش قیمت را در خانواده سکه‌ها داشت. این قطعه با افزایش ۸۱۵ هزار تومانی بین مرز کانال‌های ۲۴ و


  نیم سکه امروز ۱۰۰ هزار تومان گران شد و با قیمت ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مبادله شد.  ربع سکه نیز افزایش ۲۰۰ هزار تومانی داشت. این قطعه با قیمت ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مبادله می‌شود.


امروز  سکه گرمی سهمی از کاهش و افزایش قیمت نداشت. این قطعه همانند دیروز در کف کانال ۶ میلیون تومانی مبادله می‌شود.


روند نامتوازن حباب سکه‌ها

در روز جاری قیمت حباب سکه روند متوازنی ندارد. حباب نیم‌سکه و سکه‌گرمی کاهشی است و سایر قطعات سکه رشد حباب دارند. سکه امامی بیشترین سهم از افزایش قیمت حباب را دارد و ۴۲۹ هزار تومان گران شد.


امروز قیمت طلا نیز افزایش داشت اما این افزایش نتوانست قیمت مثقال را به کانال قبل برگرداند. هر مثقال طلا ۸۸ هزار تومان افزایش داشت. این مقدار طلا امروز با قیمت ۹ میلیون و ۸۳۱ هزار تومان مبادله می‌شود. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز افزایش نزدیک به ۲۰ هزار تومانی دارد و با قیمت دو میلیون و ۲۶۶ هزار تومان مبادله می‌شود.


طلای دست دوم نیز با قیمت دو میلیون و ۲۳۴ هزار تومان معامله می‌شود.


تجارت نیوز



► ريزش دلار موقتی است یا دائم؟
کاهش ارزش لیر ترکیه رکورد شکست ◄

مطالب مرتبط
بنر