نقش کنترل رشد نقدینگی در مدیریت بازار ارز

يكشنبه ، 7 آبان 1402 ، 21:54
پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: تثبیت نرخ دلار به کمک همه بازار‌ها می‌آید تا به کنترل نرخ تورم کمک نماید.

  به گزارش بانک مردم، احمد اشتیاقی، کارشناس بازار مالی، در گفتگو با  ایبنا گفت: بانک مرکزی در ۶ ماه اخیر موفق شده است تا نرخ ارز را با ثبات نگه دارد و ثبات نرخ ارز اقتصاد ایران را با آرامش مواجه کرده و این عامل کمک خوبی برای کنترل تورم است.

اشتیاقی با اشاره به این موضوع که محور کنترل تورم مدیریت نرخ است، گفت: بانک مرکزی برای حصول ثبات نرخ ارز، سیاست کلان اقتصادی را در پیش گرفت، مانند کنترل نرخ رشد نقدینگی. در این رابطه نرخ رشد نقدینگی از ۳۷ درصد در مرداد ۱۴۰۱ به ۲۶ درصد در مرداد امسال کاهش یافته و کاهش نرخ رشد نقدینگی تاثیر به سزایی در مدیریت بازار ارز داشته است.

این کارشناس بازار مالی بیان داشت: اگر بانک مرکزی با قدرت سیاست خود را به پیش ببرد، پیش بینی پذیر شدن اقتصاد ایران دو چندان خواهد شد. در نهایت به دلیل تثبیت نرخ ارز، بازدهی بازار سرمایه به صورت واقعی افزایش می‌يابد؛ بنابراین سیاست‌های بانک مرکزی برای اهالی بازار سرمایه بسیار کمک کننده است.

اشتیاقی در پایان تاکید کرد: تثبیت نرخ دلار به کمک همه بازار‌ها می‌آید و به کنترل نرخ تورم کمک می‌کند و ما انتظار داریم با ادامه سیاست تثبیت، نرخ ارز در کانال‌های فعلی باقی بماند.


نویسنده: مرتضی ابراهیمی

► متخلفان ارزی در البرز ۲۶۸ میلیارد ریال جریمه شدند
۴ پیش‌بینی از قیمت طلا و سکه در روزهای آینده ◄

مطالب مرتبط
بنر