۴ پیش‌بینی از قیمت طلا و سکه در روزهای آینده

جمعه ، 5 آبان 1402 ، 21:54
قیمت طلا و سکه در هفته‌ای که رو به پایان است نوساناتی را پشت سر گذاشت و با وجود روند کاهشی تا روزهای میانی هفته، دیروز چهارشنبه رشد قیمت را تجربه کرد. انس هم در این هفته به کانال ۱۹۰۰ تومانی بازگشت و دلار بین کانال ۵۰ و ۵۱ هزار تومان در نوسان بود. در این شرایط، کارشناسان آینده بازار طلا در ایران را چگونه پیش‌ بینی می‌کنند؟

تجارت‌نیوز:قیمت طلا و سکه، چهارشنبه را افزایشی پشت سر گذاشت. این روند صعودی هم در مورد قیمت طلا شکل گرفت و هم درباره قیمت سکه اما در مورد دومی محسوس‌تر بود. برخی کارشناسان معتقدند با وجود تلاش بازارساز برای کنترل قیمت‌ دلار و به دنبال آن طلا و سکه، نباید تاثیر حجم نقدینگی و دیگر شاخص‌های اقتصادی را بر قیمت‌ها نادیده گرفت. ضمن اینکه به اعتقاد کارشناسان، با وجود نوسانات نرخ انس است، قیمت دلار است که بازار طلای ایران را هدایت می‌کند.

 

فلاحیان: تاثیر نقدینگی و پایه پولی بر قیمت‌ها آشکار است

جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی با اشاره به افت و خیزهای قیمت در بازارها گفت: «در بررسی حرکت بازارها ابتدا بورس، بعد طلا و بعد دلار به ترتیب روند شارپ‌تری دارند. بنابراین رخدادهای سیاسی و اقتصادی نسبت به بازارهای مورد اشاره، فراز و فرودهایی را در روند قیمت‌ها ایجاد می‌کنند.»

وی با اشاره به تاثیرپذیری روند قیمت طلای داخلی از بازار طلای جهانی و نرخ دلار ادامه داد: «این دو پارامتر روی بازار داخلی طلا اثر دارد. ما در هفته‌های اخیر شاهد نوسانات نسبتا بالایی در انس جهانی طلا بودیم که به نظر می‌رسد در حال تعدیل شدن است.»

فلاحیان افزود: «به نظر می‌رسد حرکت دلار و نوسانات انس جهانی به نحوی قیمت طلا را در بازار داخلی کاور می‌کند. با این وجود تاثیر نقدینگی و افزایش پایه پولی را نمی‌توان انکار کرد.»

وی با تاکید بر اینکه اقدامات سیاست‌گذار برای مهار قیمت‌ها مقطعی است، گفت: «قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند. با این وجود نمی‌توانیم شاهد رشد عجیب و غریبی در قیمت طلای داخلی طی ماه‌های آینده باشیم.»


بذرافشان: رکود در بازار طلا ادامه دارد

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز، با تاکید بر ثبات قیمت‌ها در بازار طلا و سکه گفت: «از اواسط هفته گذشته روند قیمت طلا و سکه در بازار داخلی با ثبات بوده است. این موضوع نیز متعاقب فروکش‌ کردن اثر جنگ حماس و اسرائیل در قیمت دلار و انس جهانی طلا، رخ داده است.»

وی با تاکید بر اینکه بازار طلا از ابتدای سال تا کنون در رکود قرار دارد، افزود: «فعلا روند تقاضا و قیمت در بازار طلا هم‌راستای یکدیگر قرار دارد. با این وجود در هفته‌های گذشته در حالی که قیمت‌ها صعود قابل توجهی داشت، اما تقاضا تغییری نکرد.»

این مسئول صنفی در خصوص پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در شروع ماه جدید گفت: «در صورتی که اخبار سیاسی یا اقتصادی خاصی روانه بازار نشود، بازار طلا با نوسانات محدود و در منطقه قیمتی فعلی نوسان خواهد داشت.»

وی بیان کرد: «در نهایت می‌توان نوسانات یک تا سه درصدی را برای بازار طلا انتظار داشت.»


مشکانی: معامله‌گران با قیمت‌های سال آینده خرید می‌کنند

همچنین عبدالله مشکانی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بخشی از نوسانات طلا با قیمت دلار و بخشی نیز با طلای جهانی تراز می‌شود گفت: «با اتفاقات هفته‌های اخیر و افزایش تنش در منطقه، قیمت طلای جهانی رشد کرد و این موضوع به افزایش قیمت در بازار طلا کمک کرد. اما در صورت فروکش کردن جنگ حماس و اسرائیل، قیمت طلای جهانی نیز به کانال‌های پایین‌تر برمی‌گردد.»

وی دلیل صعودی شدن قیمت در بازارهای مالی بعد از اخبار تنش منطقه‌ای اخیر را، واکنش هیجانی معامله‌گران برای تقاضا عنوان کرد و افزود: «واکنش بازار هیجانی بوده و بعد از آن شاهد کاهش قیمت دلار و متعاقب آن طلا و سکه بودیم. اما به نظر نمی‌رسد قیمت‌ها در بازار طلا پایین‌تر از نرخ‌های فعلی بیاید.»

مشکانی با تاکید بر بزرگ بودن حباب سکه خاطرنشان کرد: «زمانی که قیمت سکه امامی ۳۳ میلیون تومان بود، ارزش طلای این قطعه به ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسید و این نشانه حباب خیلی بزرگ سکه است.»

این کارشناس اقتصادی در خصوص دلیل حباب بالای سکه گفت: «در حال حاضر معامله‌گران با قیمت‌های سال آینده خرید می‌کنند و دلیل آن نیز رشد نقدینگی و احتمال افزایش قیمت دلار در سال آینده است.»


محمدولی: حباب سکه همچنان بالا است

ابراهیم محمدولی فعال بازار طلا و جواهر نیز با اشاره به روند نزولی قیمت طلا و سکه از هفته گذشته تا به امروز گفت: «با وجود افزایش قیمت انس جهانی اما این دلار است که به بازار طلا مسیر می‌دهد.»

وی همچنین بر افت تقاضا در بازار فلز زرد و کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرد و افزود: «عدم ورود تقاضا به بازار طلا در زمان‌هایی که بازار در روند نزولی قرار دارد، افت قیمت‌ها را تشدید می‌کند.»

این فعال اقتصادی با تاکید بر شدت افت تقاضا در بازار طلا نسبت به سال‌های گذشته تاکید کرد: «کاهش قیمت و کاهش تقاضا در بازار طلا رابطه مستقیمی با هم دارند. با وجود اینکه قیمت‌ها پایین می‌آید تقاضا نیز نزولی می‌شود. در حالی که الان زمان مناسبی برای ورود به بازار است.»

محمدولی با تاکید بر اینکه نوسانات بازار طلا و سکه در روزهای آینده یک تا دو درصدی خواهد بود گفت: «حباب سکه همچنان بالا است. زمانی که عرضه نتواند تقاضا را تامین کند، حباب ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه قدرت خرید مردم برای سکه‌های سبک بیشتر است اما وقتی عرضه نباشد قیمت این سکه‌ها حباب می‌گیرد.»

► نقش کنترل رشد نقدینگی در مدیریت بازار ارز
اثرات آزادسازی 6 میلیارد دلار بر بازار ارز ◄

مطالب مرتبط
بنر