خاتمی: ما بانی طرح تحول اقتصادی بوديم!

دوشنبه ، 7 بهمن 1387 ، 15:15

خاتمی رئیس جمهور سابق کشورمان  با اعلام اینکه، ما بانی طرح تحول اقتصادی بودیم، به بیان دستاوردهای دولت اصلاحات در عرصه اقتصادی پرداخت وگفت: « ابتدا قرار بود برای بنزین و نفت این کار را انجام دهیم.فکر کردیم وقتی قیمت‌‏ها بالا می رود یک ریال آن‌‏ را به عنوان در آمد دولت استفاده نکنیم.بخشی از آن صرف تامین اجتماعی شود، یعنی صرف بهبود زندگی کسانی که در‌‏آمد کمتری دارند و بخش دیگری از آن در جهت اصلاح حامل‌‏های انرژی شود و این طرح به مجلس فرستاده شد ؛اما متاسفانه تصویب نشد.ما گام به‌‏گام در موقعیتی که قیمت نفت در هشت سال بطور متوسط 21 میلیارد دلار بود، در این راه حرکت کردیم.»
خاتمی ادامه داد: وجوه ارائه شده نیز برای تقویت بخش خصوصی در جهت سرمایه‌‏گذاری بود، معافیت مالیاتی را برای سرمایه‌‏گذاری در نقاط محروم گذاشتیم و ده‌‏ها کار دیگر که اینها یعنی کمک به فقر‌‏زدایی و ایجاد عدالت در جامعه.

وی تصریح کرد:ما حتی برنامه‌‏هایی داشتیم که کمیته امداد به سوی اصلاح شیوه کمک رسانی به افراد سوق داده شود و شد ؛تا افراد در عین حفظ عزت و احترام ‌‏ بتوانند روی پای خود بایستند.

رئیس بنیاد باران همچنین در خصوص دستاوردهای دولت اصلاحات در سیاست خارجی اظهار داشت: در سیاست خارجی در عین پافشاری بر اصول و ارزش‌‏ها توانستیم تنش زدایی‌‏کنیم، که راه نیز برای حضور سرمایه و تکنولوژی باز شد و مدیریت علمی درست در کشور و آثار آن را هم دیدیم.

خاتمی در ادامه گفت: اگر امروز می‌‏گوییم مملکت نیاز به تحول دارد، یعنی تحول به سویی که انقلاب وامام(ره) می‌‏خواست و رهبری می‌‏خواهد.معتقدیم از اهداف دور شده‌‏ایم.بازگشت به آنها بازگشت به عقب نیست، بلکه جبران بازگشت به عقب است.

رئیس‌‏جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه ،ما دلمان برای کشور و مردم می تپد ، افزود: نمی توانیم شاهد این باشیم که سرما‌‏یه‌‏های اجتماعی لطمه بینند؛دلمان برای خون‌‏هایی که برای کشور ریخته شد و برای ارزش‌‏ها می سوزد.مردم انقلاب کردند که کشور پیشرفت کند،مردم محترم باشند و آزادی در کشور حاکم باشد و از عقب ماندگی نجات پیدا کنیم.

وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ایام دهه فجر و سالروز ورود امام خمینی(ره) به میهن، گفت: در این ایام سخنان امام راحل را بازخوانی کنیم، آن چیزی که امام روی آن تکیه می‌‏کند و به عنوان هدف حرکت اجتماعی انجام می‌‏دهد، پیشنهاد جمهوری اسلامی بود که در آن خواست یکصد ساله مردم یعنی استقلال، آزادی و پیشرفت تامین شود.

خاتمی تصریح کرد:ما از ارزش‌‏ها دفاع می‌‏کنیم ؛ما نمی‌‏توانیم اجازه دهیم به نام اسلام؛ تحجر ، واپس‌‏گرایی و خرافات در کشور حاکم شود، انقلاب را نمی‌‏توان به دست كسانی سپرد كه از صمیم قلب به آرمانها‌‏ی انقلاب و خواست‌‏های مردم باور ندارند یا اگر دارند راه رسیدن به آنها را درست نمی‌‏روند.

وی با بیان اینکه ،بد مصرف‌‏کردن ارزش‌‏ها دفاع از ارزش ها نیست، بلکه بزرگترین ضربه به ارزش‌‏ها است، اظهار داشت:اگر شعار عدالت سربدهیم اما فاصله فقیر و غنی در جامعه بیشتر شود، این جفای به عدالت است.اگر بگوییم جامعه اسلامی باید در دنیا سربلند باشد اما اگر منزوی‌‏تر شویم و فشارها زیادتر شود آیا معنایش این نیست که اسلام یعنی عقب ماندگی و کم شدن حرمت مردم؟آیا خط امام و ارزشها این بود؟

رئیس دولت اصلاحات، تاکید کرد: ما در این چند سال فرصت‌‏های بسیاری از دست داده‌‏ایم. فرصت در آمد بالای نفتی فرصتی بود که می‌‏توانستیم فاصله رسیدن به اهداف مان را کم کنیم که امروز بیشتر شده است.

خاتمی همچنین گفت:نمی‌‏خواهم زحمت هایی را که در کشور انجام می شود انکار کنم؛گاهی با حسن نیت و سوءنیت سرما یه‌‏ها از بین می رود؛سرمایه‌‏ها از بین رفته است.

وی یادآور شد: وقتی سازمان مدیریت و برنامه‌‏ ریزی بود مسئولان احساس می‌‏کردند تحت نظارت هستند. درست نیست تشکیلاتی را از بین ببریم که دستگاه‌‏ها تحت نظارت و بازخواست نباشند.

رئیس‌‏جمهور سابق کشورمان در ادامه اظهار داشت: آقای مهندس موسوی در دوران جنگ، کار کارشناسی می‌‏کرد، مشورت می‌‏کرد و به طور قطع حرف‌‏های ایشان فنی‌‏تر‌‏ است. ایشان به درستی می‌‏گویند از بین رفتن شوراها،سازمان مدیریت و برنامه ریزی و از بین رفتن سرمایه‌‏های اجتماعی چه زیان‌‏هایی برای‌‏کشور دارد؛ امیدوارم ایشان بیشتر سخن بگویند چون ایشان از سرمایه‌‏های انقلاب هستند.

خاتمی تاکید کرد: باید اجازه داد با دیدن همه شرایط بهترین و میسرترین راه را انتخاب کنیم؛گاهی بهترین راه ممکن‌‏ترین راه نیست و باید کاری‌‏کرد که حتما منجر به نتیجه شود.

وی ادامه داد:این روزها دوستان زیادی از سراسر‌‏کشور به بنده محبت می‌‏کنند؛من نه دغدغه آبرو دارم که معتقدم هر چه دارم از آن مردم است و آن را نثار این مردم بزرگوار می‌‏کنم ونه نگرانی از شکست دارم که شکست و پیروزی در این زمینه‌‏ها برایم معنا ندارد. البته هیچ رغبتی هم برای بازگشت به قدرت ندارم.اما باید دید وظیفه چه حکم می‌‏کند.

خاتمی با تاکید بر اینکه ، انسان خیال پردازی نیستم، اظهار داشت: اگربیایم با برآوردهای انجام شده از آرای خود هیچگونه نگرانی ندارم، اما از نحوه اجرای انتخابات نگرانی‌‏هایی وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر شرایط به سمتی پیش برود که اصلاح طلبان‌‏ آرای کافی را به دست نیاوردند، جامعه این تلقی را ندارد که آنها شکست خورده‌‏اند .آیا اگر شیوه‌‏ای اتخاذ شود كه چنین تلقی در جامعه پدید آید درست است؟

رئیس بنیاد باران همچنین تاکید کرد: بهتر آن بود که در جمهوری اسلامی اگر کسی واقعا رد صلاحیت می‌‏شود، خود احساس شکست بکند نه اینکه شرایطی ایجاد شود که رد صلاحیت‌‏شدگان در جامعه محترم‌‏تر شوند.

خاتمی، اصلاحات را مظهر ارزش، صداقت و اجرای عدالت در ارگان‌‏های نظام عنوان‌‏کرد و گفت: نباید اینگونه باشد کسی که سال‌‏های سال در جبهه حضور داشته، با اخلاص در عرصه بوده ولی به خاطر اینکه به فلان گروه وابسته است، رد صلاحیت شود.

رئیس جمهور سابق کشورمان به مهمترین دغدغه‌‏های خود در روزهای پس ازانتخابات ‌‏(در صورتی‌‏كه تشخیص دهد در عرصه حضور پیدا كند)،اشاره كرد و اظهار داشت: آن روز باید به گونه‌‏ای باشد که انسان بین خود و خدای خود احساس‌‏کند، آنچه به مردم گفته است می‌‏تواند انجام دهد.اگر نظر تشکیلات طوری باشد که کسی را نپسندد و در مقابلش کار‌‏شکنی شود و مردم احساس‌‏کنند هزینه کشور زیادتر شده باید به سوی کسی رفت که هزینه کمتری داشته باشد.

وی ادامه داد:ما می‌‏خواهیم هزینه مردم را کمتر کنیم و هرگونه راهی که این هزینه‌‏ها را کمتر‌‏کند و فایده را بیشتر، باید همان راه را برویم. نباید سیاه و سفید یا این یا آن‌‏کنیم چون دوران این روش‌‏ها گذشته است و این روش با عالم واقعیت مطابقت ندارد.

خاتمی خاطرنشان کرد: توقع از رییس‌‏جمهوری نیز باید به اندازه قدرت وی باشد؛ در دوره گذشته توقعاتی مطرح شد که عملا امکان تحقق آنها وجود نداشت.

رئیس‌‏جمهور سابق كشورمان گفت: ما از ارزش‌‏ها دفاع می‌‏کنیم، ما نمی‌‏توانیم اجازه دهیم به نام اسلام؛ تحجر ، واپس‌‏گرایی و خرافات در کشور حاکم شود، انقلاب را نمی‌‏توان به دست كسانی سپرد كه از صمیم قلب به آرمان‌‏ها‌‏ی انقلاب و خواست‌‏های مردم باور ندارند یا اگر دارند راه رسیدن به آنها را درست نمی‌‏روند.

به گزارش دفتر سید محمد‌‏خاتمی، رئیس بنیاد باران با اشاره به مشکلاتی که کشور در طی قرن‌‏های اخیر پشت سر‌‏گذاشته و نتیجه‌‏ای جز عقب افتادگی مزمن به جای نگذاشته است، اظهار داشت:با همه این‌‏ها این خواست مشترک همه را زیر یک چتر جمع کرده است و حتی توانسته به رغم همه کارشکنی‌‏ها و ایجاد تفرقه،پیروان مذاهب مختلف را تحت عنوان دین مبین اسلام جمع کند.

وی تصریح کرد: شاید در کمتر بخش‌‏هایی از کشور این چنین تجمع و همزیستی وجود داشته و دل‌‏ها اینگونه به هم نزدیک باشد ؛ گلستان از استان‌‏هایی است که بخش هایی از آن درد محرومیت را درک کرده‌‏اند و امید به پیشرفت کشورو بالارفتن سطح زندگی درآن بیشتر ملموس خواهد بود.

خاتمی با اشاره به سخنان اخیر خود مبنی بر اینکه کشور باید به چهار سال پیش بازگردد، گفت: اگرما می‌‏گوییم کشور تلاش زیادی نیاز دارد که شرایطش به چند سال پیش بازگردد، به معنای عقب‌‏گرد و سیل قهقرایی نیست، بلکه به این معناست که ما ازسیری که داشتیم انحراف پیدا کرده‌‏ایم و برای پیشرفت و اعتلا باید از راه انحرافی بازگردیم و در راهی که ما را به هدف های والایمان نزدیك می‌‏كند، حركت كنیم و این بازگشت دقیقا به این معنی است كه ما می‌‏خواهیم پیشرفت كنیم و اعتلاء داشته باشیم.


خاتمی تاکید کرد: آن کسی که می‌‏گوید باید به نقطه‌‏ای که از هدف اصلی منحرف شده ایم بازگردیم؛ دقیقا پیشرفت کشور را می‌‏خواهد و از اینکه کشور به قهقرا برود ناراحت است.

وی ادامه داد: اگر گفته می‌‏شود در دوران هشت ساله جنگ؛ کشور به خوبی اداره شد به معنای تکرارشدن عینی آن وضعیت نیست، بلکه مراد شیوه درست اداره‌‏كردن كشور به خصوص در دوران‌‏های بحرانی است.

خاتمی همچنین به دوران هشت ساله اصلاحات اشاره کرد و افزود: در دوران اصلاحات با همه مشکلاتی که وجود داشت، انسان ‌‏با هر عقیده‌‏ای، دارای حرمت بود و این اصل رعایت شد که جامعه‌‏ای که در آن مخالف نباشد جامعه ای مرده است، اما مخالفت باید در چارچوب قانون و ضوابط باشد.

وی یادآور شد: در دوران اصلاحات، نقد دولت،مسئولان و رئیس‌‏جمهوری به معنای براندازی نبود، بلکه به معنای زندگی بهتر در جامعه‌‏ای بهتر بود.در دولت اصلاحات با وجود خشکسالی و کمبود در آمدها کارهای اساسی در عرصه‌‏های مختلف انجام شد.

وی افزود:ما کارهای اساسی و زیر‌‏بنایی برای تامین عدالت انجام دادیم.وزارت رفاه و تامین اجتماعی تاسیس شد و اساسنامه و شرح وظایف آن علمی‌‏ترین و دقیق‌‏ترین شرح وظایفی است که وجود دارد. 

منبع: سایت خبری فرارو

► احمدی نژاد لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد
سرانجام لیست 3 هزار نفری بدهکاران ممنوع الخروج بانکی ◄

مطالب مرتبط
بنر