IBSHOP چیست و چگونه می توان در سامانه سرمایه گذاری آنلاین آن فعالیت داشت؟

شنبه ، 14 تیر 1399 ، 09:56
با توجه به تبلیغات رسانه ای گسترده ای که در خصوص IBSHOP تاکنون صورت گرفته است، ممکن است برای شما این سوال نیز پیش آمده باشد که به طور کلی IBSHOP چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا همانطور که از نام این وب سایت بر می آید در واقع نوعی فروشگاه است؟ اگر فروشگاه است چه محصولی را برای ارائه به مشتریانش دارد؟ آیا عموم افراد می توانند در آی بی شاپ به فعالیت بپردازند یا فقط برای عده ای خاص کاربرد دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با زبانی ساده و قابل درک به تمامی این سوال ها پاسخ داده و تعریف جامعی را از این وب سایت کاربردی که در قالب اپلیکیشن و نرم افزار نیز ارائه شده است، داشته باشیم و به بررسی کامل چگونگی فعالیت در IBSHOP برای افرادی که آشنایی چندانی با آن ندارند، بپردازیم.


IBSHOP چیست؟

اولین سوالی که ممکن است در مواجهه با نام IBShop برای هر فردی پیش آید، این است که به طور کلی آی بی شاپ چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر گشتی در محیط اینترنت زده و به جستجوی این عبارت بپردازیم البته با اطلاعات زیادی روبرو می شویم که گاها از کلماتی در آن ها استفاده شده است که برای ما چندان شناخته شده نبوده و همین عامل سبب می شود تا نتوانیم آن چنان که باید با این سامانه، ارتباط برقرار کنیم.

اما اگر بخواهیم به زبانی ساده و قابل درک برای تمامی آحاد جامعه، IBShop را تعریف کنیم، باید بگوییم که در واقع آی بی شاپ یک سامانه سرمایه گذاری آنلاین است که نمونه های مشابه آن در تمامی نقاط دنیا وجود دارد. کاربران آی بی شاپ می توانند بدون نیاز به حضور در بورس و یا مراجعه به شرکت های سرمایه گذار در بورس، به صورت آنلاین، حتی در روز های تعطیل نیز، در IBShop به فعالیت پرداخته و درخواست های صدور یا ابطال واحد سرمایه گذاری خود را انجام دهند.

این روش نوین سرمایه گذاری آنلاین، پیش از این وجود نداشته و می توان IBShop را اولین نمونه کاملا بومی در این زمینه دانست. با استفاده از این سامانه شما می توانید در یکی از صندوق های تحت مدیریت آی بی شاپ که لیست آن ها در وب سایت و اپلیکیشن ذکر شده است، سرمایه گذاری نموده و سهام خریداری کنید. پس از خرید سهام حال شما به نوعی وارد بازار سرمایه گذاری و بورس شده اید و می توانید به میزان سهمی که خریداری کرده اید در سود و زیان صندوق شریک باشید

این روش سرمایه گذاری برای افرادی که آشنایی چندانی با بورس ندارند اما علاقه مند به سرمایه گذاری و ورود به بازار بورس هستند، می تواند بسیار جذاب باشد. ثبت نام در این سامانه بسیار ساده بوده و به راحتی می توان سهام شرکت های موجود در لیست را خریداری نمود.

آیا IBShop تمام مجوزهای قانونی را رعایت نموده است؟

اما با این حال به دلیل یک نوع عدم اعتماد صددرصدی نسبت به مشاغل فضای مجازی، برخی با خود این سوال را مطرح کرده باشند که به طور کلی آیا فعالیت IBSHOP در چارچوب قانون تعریف شده است یا خیر، و این سایت مجوزهای قانونی لازمه را کسب نکرده است؟ با توجه به اطلاعاتی که در وب سایت رسمی این سامانه آورده شده است و همچنین با نظر به این که آی بی شاپ صندوق های سرمایه گذاری تحت مدیریت “تامین سرمایه تمدن” را در اختیار دارد، باید گفت که این سامانه تمامی مجوزهای قانونی برای راه اندازی سامانه سرمایه گذاری آنلاین را رعایت نموده است و تاکنون بازخورد خوبی نیز در میان عموم افراد داشته است.

طبق آنچه در قسمت “درباره ما” در وبسایت رسمی ibshop.ir قابل مشاهده است، این اطلاعات آورده شده است که در بند زیر می توانیم مطالعه نماییم:

    شرکت تأمین ‌سرمایه تمدن، با هدف ارائه سبد کاملی از خدمات مالی به مشتریان خود در تاریخ 1390/12/21 و با سرمایه ثبتی 3700 میلیارد ریال و دارايی تحت مديريت نزدیک به 300.000 میلیارد ریال با شماره 422558 در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده و فعالیت رسمی خود را از تاریخ 1390/12/27 با اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز نموده است.
    IBSHOP برای کلیه افراد راه حل های سرمایه گذاری متنوعی از طریق ایجاد امکان صدور و ابطال واحدهای صندوق های سرمایه گذاری، خرید و فروش اوراق تامین مالی، خدمات مشاوره سرمایه گذاری؛ خدمات کارگزاری و سبدگردانی ارایه می کند و دسترسی به خدمات مالی و سرمایه گذاری را به صورت یکپارچه و بدون واسطه در سریع ترین زمان ممکن فراهم می نماید.

همچنین می توان نماد “اعتماد الکترونیکی” سامانه را در انتهای صفحه اصلی سایت مشاهده نمود که نشان از دریافت مجوزهای لازم برای فعالیت اقتصادی در شبکه مجازی را می دهد. به طور کلی در همه کشورها، صندوق های سرمایه گذاری آنلاین، باید یکسری قوانین سخت گیرانه را مد نظر قرار دهند تا در آینده باعث ایجاد مشکلات ریز و درشت برای سهام داران و سرمایه گذاران نگردند.

 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به عنوان اولین سامانه سرمایه گذاری آنلاین در ایران با وجود مسیر سخت راه اندازی و دریافت تاییدیه، توانسته تمامی مجوزهای لازمه در این خصوص را دریافت کند و به فعالیت های خود جنبه قانونی ببخشد.

صندوق های تحت مدیریت آی بی شاپ کدامند؟

اما سوال دیگری که در این بخش قصد پاسخ گویی به آن را داریم، معرفی صندوق های تحت مدیریت شرکت تامین سرمایه تمدن می باشد که در آی بی شاپ می توان روی این صندوق ها سرمایه گذاری نمود. لیست این صندوق ها به ترتیب زیر می باشد:

  •     صندوق سرمایه گذاری گنجینه زرین شهر (درآمد ثابت و تقسیم سود)
  •     صندوق سرمایه گذاری اندوخته توسعه صادرات آرمانی (درآمد ثابت و تقسیم سود)
  •     صندوق سرمایه گذاری سرآمد (درآمد ثابت و تقسیم سود)
  •     صندوق سرمایه گذاری در سهام (سهام)
  •     صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه موفقیت (سهام)
  •     صندوق سرمایه گذاری مختلط (سهام و اوراق)


شما می توانید در هر یک از این 6 صندوق سرمایه گذاری به صورت دلخواه سرمایه گذاری کرده و در سود مشارکت سهام با توجه به قوانینی که در هر صندوق ارائه شده است، شریک شوید. با مراجعه به وب سایت اصلی، ثبت نام در سایت، و انتخاب هر کدام از صندوق می توانید روی گزینه “سرمایه گذاری کنید” کلیک کرده و اولین سرمایه گذاری آنلاین خود را به انجام برسانید.

نتیجه گیری کلی

با توجه به اطلاعات مختصر و مفیدی که تاکنون ارائه شد، می توان چنین نتیجه گیری نمود که IBShop در واقع یک صندوق سرمایه گذاری آنلاین می باشد که برای همگان قابل استفاده می باشد. روند ثبت نام در این سامانه بسیار ساده بوده و می توان به سادگی و با اسکن مدارک هویتی خود از طریق قسمت ثبت نام در سامانه، اقدام به ثبت نام و سپس خرید سهم و مشارکت در سود صندوق نمایید.

تاکنون هیچ فعالیت غیر قانونی از ibshop گزارش نشده است و تمامی مجوزهای لازمه در این زمینه دریافت شده است. سقف سرمایه گذاری در اکثر صندوق ها محدودیت خاصی نداشته و افراد می توانند در این زمینه اطلاعات بیشتر را از بخش سوالات متداول سایت رسمی، دریافت نمایند. همچنین سقف ابطال و بازپرداخت سهام واحدهای خریداری شده حداکثر 500 واحد می باشد.

► عرضه اولیه سهام چیست و چرا همیشه سودآور است؟
مزایای ثبت‌نام در سجام چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر