ریزش نفتی در بورس تهران

چهارشنبه ، 28 تیر 1402 ، 15:52
اکوایران: در روزی که نمادهای پالایشی پرمعامله‌ترین نمادها بودند، افت قیمت داشتند و شاخص بورس را پایین کشیدند.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه یکم مرداد 1402، شاخص کل  بورس تهران  ریزش کرد و در پایان معاملات، شاخص کل 6 هزار و 189 واحد معادل 0.31 درصد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح یک میلیون و 976 هزار و 944 واحد رسید. 


شاخص کل هم وزن  بورس  نیز با افزایش 2 هزار و 60 واحدی در رقم 702 هزار واحدی ایستاد. 


شاخص کل  فرابورس  نیز با رشد 86 واحدی به رقم 26 هزار و 436 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن  فرابورس  با افزایش 759 واحد به سطح 128 هزار و 197 واحد رسید. 


خروج پول حقیقی از بورس

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای سومین روز متوالی منفی شد و 185 میلیارد تومان پول حقیقی از  بازار سهام  خارج شد. 


امروز نماد وآیند بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 50 میلیارد تومان بود. پس از وآیند، نمادهای شبندر، پی‌پاد و نوری بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.


در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای رمپنا، گلدیرا و حکشتی اختصاص داشت.

نمادهای لیدر بورس و فرابورس

امروز پالایشی‌ها قرمزترین گروه بازار بودند و بیشترین نقش را در ریزش بازار ایفا کردند. امروز نمادهای شبندر، فارس و شتارن نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل رمپنا، حکشتی و وبملت از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. 


در فرابورس نیز نمادهای کگهر، شگویا و آریا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای شاوان، هرمز و فجهان بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل  فرابورس  داشتند. 


در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شتران بیشترین تراکنش را داشت و شبریز و هرمز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نیان، دی و کتوسعه بیشترین تراکنش را داشتند.  


تداوم افت ارزش معاملات سهام 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 6 هزار و 903 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 234 میلیارد تومان بود که 3 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 9 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 937 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 5 ماه اخیر است.

بیشترین ارزش معاملات بازار سهام

در معاملات امروز نماد شتران بیشترین ارزش معاملات    بازار سهام    را به خود اختصاص داد که  ارزش معاملات  آن 160 میلیارد تومان بود. 


پس از شتران، شبریز بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد رمپنا و دی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.


بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام شتران با تعداد یک میلیارد سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد شستا و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.


عرضه و تقاضای بورس  

در معاملات یکشنبه، 58 نماد صف خرید داشتند و 70 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 27 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 387 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 66 درصدی به 285 میلیارد تومان رسید. 

► روند صعودی بورس آغاز شد؟/پیش بینی بازار سهام امروز15 مرداد
ارتقا بانک سامان به بازار بالاتر فرابورس ◄

مطالب مرتبط
بنر