چو دخلت نیست؛ خرج آهسته‌تر کن

شنبه ، 14 دی 1387 ، 12:47


    
 چندی پیش، سخنان آقای رییس جمهور در باره اداره کشور با نفت 5 دلاری با واکنش‌های متعددی از سوی تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی روبرو شد. سخنان ایشان زمانی بود که روند شتابان نزول قیمت، بازار طلای سیاه را دچار شوک بزرگی کرده بود.

نشست وزرای اپک و تصمیم به کاهش صادرات به میزان 2 میلیون بشکه، شرایط متشنج منطقه، وضعیت آب و هوا (زمستان) و آرزوی ملک عبدالله برای قیمت 75 دلار برای نفت نیز بازار به حالت عادی بازنگرداند و به نظر می‌رسد به‌دلیل رکود حاکم بر اقتصاد عمده دنیا این وضع تا مدتهای مدیدی ادامه یابد.

ادامه این وضع بر هر یک از کشورها که ارتزاق اقتصادشان به لوله‌های نفت وابسته است به‌گونه‌ای تاثیر خواهد گذاشت و ایران نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

تدبیر برای شرایط استثنایی از لوازم عقل است. در شرایط کاهش در آمدهای نفتی، اعمال مدیریت بر منابع هزینه از مهمترین عوامل کنترل بحرانهای احتمالی ناشی از شرایط اقتصادی است. لازمه این امر کنترل منابع خروجی سرمایه به‌ویژه واردات کالاهای لوکس و غیر ضرور مصرفی و تمرکز بر واردات اقلام اساسی،کالاهای سرمایه‌ای و تکنولوژی است.

گمرگ کشور در آخرین گزارش خود از 42 میلیارد دلار واردات در مقابل 14 میلیارد دلار صادرات(غیر نفتی)طی 9 ماه گذشته خبر داده است.

اگر این ارقام را به همین شکل بپذیریم و مبالغ واردات قاچاق و ثبت نشده را هم بر آن نیافزاییم، کافی است تا تصویری مبهم از آینده اقتصادی را پیش رویمان داشته باشیم. بر اساس همین گزارش وارادات خودروهای خارجی به مبلغی حدود 830میلیون دلار بالغ شده است.

چندی قبل یکی از حامیان دولت، از کسری بودجه 35 هزار میلیارد ریالی سخن گفت. کشوری که با گذشت 4 سال از جشنهای ملی خودکفایی گندم باردیگر به وارد کننده عمده این کالای استراتژیک تبدیل شده و باید برای برای قوت اکثریت مردم طبقات متوسط و محروم 6میلیون تن گندم وارد کند و مبلغ اجباری واردات بیزین بالغ بر 8 میلیارد دلار است نباید این‌چنین گشاده دستانه ولخرجی نماید.

در آمدهای نفت که سرمایه ملی و متعلق به نسلهای آینده است را باید صرف توسعه زیر ساختها کرد نه واردات اتوموبیلهای لوکس از واردکنندگان نفت از ما. از یاد نبریم که همین صنعت به‌گفته کارشناسان برای اینکه سر پا بماند نیازمند قریب به 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

از قدیم گفته‌اند ( و چه درست گفته‌اند):
چو دخلت نیست،خرج آهسته تر کن.

کسانی که با تحلیل ناصواب «دیگر غرب باید خواب نفت کمتر از صد دلار را ببیند» سرمایه‌های ملی را خرج واردات کالاهای غیر ضروری کرده‌اند،اکنون باید پاسخگوی وضعیت پیش‌آمده باشند.

منبع: سایت خبری آفتاب

► دلايل به كار گيري سيستم پايانه هاي فروش
بانك‌ها مقصرند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر