معرفی USSD های ایران و مزایای آن

سه شنبه ، 19 شهریور 1392 ، 08:55

 

زمانی هر سیم کارت تلفن همراه چند میلیون تومان قیمت داشت و تنها خانواده های مرفه بودند که می توانستند موبایل داشته باشند اما این روزهای هر روز قیمت سیم کارت کم می شود و تقریبا همه حد اقل یک خط تلفن همراه را دارند.

به گزارش بانکی دات آی آر، این بستر مناسب زمینه استفاده های متعدد از تلفن های همراه را فعال کرده و دیگر تنها وسیله ارتباطی برای تماس و پیام کوتاه محسوب نمی شود در این گزارش قصد داریم شما را با یکی از جدید ترین امکانات سیم کارت های تلفن همراه آشنا کنیم.

یکی از امکاناتی که بانکداری الکترونیک در اختیار ما قرار داده استفاده از کدهای ussd بر روی تلفن همراه است که از این طریق فاصله ما تا بانک بدون نصب هیچ گونه نرم افزاری بر روی گوشی تلفن همراه تنها گرفتن چند عدد است. کدهای ussd به معنای شماره‌هایی مثل *…# است که امروزه تبلیغات وسیعی درباره آن می‌شود.

کارکردهای USSD

USSD یک روش ارسال پیام در شبکه GSM می‌باشد. البته این قابلیت جزء قابلیتهای ذاتی این شبکه محسوب نمی‌گردد و به همین دلیل این سرویس جزء خدمات ارزش افزوده شبکه GSM محسوب می‌شود که بدون هزینه خاصی قابل افزودن به تمام شبکه‌های GSM است. از طرف دیگر تقریبا تمام گوشی‌های موجود از ارسال و دریافت این گونه پیامها پشتیبانی می‌نمایند.

ارتباط پیام از طریق USSD شباهت بسیار زیادی به انتقال پیام از طریق پیامک(SMS) دارد اما با وجود کلیه این شباهتها یک اختلاف بزرگ بین این دو موجود است و آن در نحوه انتقال اطلاعات می‌باشد. پیامک از مکانیزم ذخیره و فرستادن مجدد* (Store And Forward) استفاده می‌نماید در حالی که USSD نشست گراست(Session Oriented). این بدین معنی است که SMS پس از دریافت شدن در شبکه ذخیره می‌گردد و در زمانی دیگر برای مقصد فرستاده می‌شود اما در USSD پیغام در همان زمان ارسال دریافت خواهد گردید. تفاوت عمده دیگر این است که USSD یک روش برقراری ارتباط بین گوشی با شبکه و برعکس است اما پیامک برای ارتباط گوشی با گوشی به کار می‌رود.

شما می‌توانید با استفاده از گوشی‌های خودتان پیامهای USSD مورد نظر را ارسال نمایید.

از جمله کاربردهای USSD می‌توان به:
- تلفن پیش پرداخت
- بانکداری الکترونیک
- چت
- بازی شبکه
- و...
اشاره نمود.

در ایران از چه استفاده هایی می کنیم؟

درحال حاضربا کدهای ussd می‌توان کارهایی مثل انتقال وجه، اعلام موجودی، خرید شارژ، پرداخت قبوض و حتی پرداخت کمک‌های خیرخواهانه را انجام داد حتی برخی اپراتور های همراه از این طریق آهنگ های پیشوار به مشتریانشان ارائه می کنند. بعضی از شرکت‌ها و بانک‌های ارائه دهنده این کدها در مواقعی خاص مثل عید فطر گزینه پرداخت فطریه را نیز فعال می‌کنند. محیط ساده کار با این کدها باعث می‌شوند که شما بدون هیچگونه سردرگمی کارهای بانکی خود را به راحتی انجام دهید

لیست تمام کدهای ussd در ایران

اگر بخواهید کدهای ussd را شماره گیری کنید می‌توانید از لیست زیر کمک بگیرید. لازم به ذکر است در لیست زیر به ترتیب حروف الفبا، ابتدا بانک‌ها و سپس شرکت‌ها و موسسات آورده شده‌اند.

شماره کد USSD بانک انصار #763*


شماره کد USSD بانک پاسارگاد (امپاد) #720*

شماره کد USSD بانک حکمت #765*

شماره کد USSD بانک سینا #727*

شماره کد USSD بانک کشاورزی #730*

شماره کد USSD بانک گردشگری #764*

شماره کد USSD بانک مسکن #737*

شماره کد USSD بانک ملت (به پرداخت) #712*

شماره کد USSD بانک ملی #717*

شماره کد USSD پست بانک #747*

شماره کد USSD آپ (پرشین سوییچ) #733*

شماره کد USSD جیرینگ #123*

شماره کد USSD باجه ایرانسل #100* (بیشتر بدانید)

شماره کد USSD همراه 24 #724* (پرداخت الکترونیک سامان)

شماره کد USSD موسسه کوثر #744*

برای استفاده بهینه از هر کدام از این کدها می توانید راهنمای استفاده را به  راحتی تهیه نمایید.

منبع:

بانکی دات آی آر

راه پرداخت

وبسایت بانک ها و شرکت ها

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► آینده پرداخت چگونه خواهد بود؟
همه چیز در باره دستگاه های رمزیاب بانکی ◄

مطالب مرتبط
بنر