ماجراهای حمایت مالی بانک ها از فوتبال گرفته تا فیلم سینمایی

دوشنبه ، 30 دی 1392 ، 12:50

حامی مالی یا اسپانسر ( Sponsor) شرکت یا سازمانی  است که گاهی اوقات فرد، فعالیت و یا کار خاصی را پشتیبانی می‌کند و یا فرد یا گروهی است که امکانات را برای طرف قراردادش تهیه می‌کند.

به گزارش بانکی دات آی آر، اسپانسرینگ را باید یکی از ابزارهای مهم در ارتباطات یکپارچه بازاریابی دانست، که امروزه بسیارمهم و پراهمیت تلقی می شود. از سوی دیگر برگزای رویداد ها و حامی گری این رویداد ها یکی از روش هایی است که کمک میکند،بنگاه هاموفق به سخن پراکنی شوند.

 

حامی گری یا اسپانسرینگ دارای ظرافت های خاص خودش است متاسفانه بسیاری از سازمان ها و شرکت های ایرانی از درک آن عاجزند و کورکورانه وارد این بخش می شوند و فقط سرمایه خود را از بین می برند.

اسپانسرینگ بانک ها در ایران دامنه بسیار گسترده ای دارد در واقع خیلی ها از بانک ها توقع دارند ! این امر را در خیلی جاها می توان دید مثلا در تاریخچه جمع‌وجور فوتبال باشگاهی در ایران، بانک‌ها نقش بسزایی دارند و تاثیرات فراوانی هم از خود به جا گذاشته‌اند. در واقع فوتبال باشگاهی ما از ابتدا تا امروز به نوعی وام‌دار بانک‌های گوناگون بوده و از کمک‌ آن‌ها به انواع مختلف بهره برده است.

چه در زمانی که بانک‌ها سیاست تیمداری در پیش گرفته بودند و تعداد زیادی از تیم‌های شرکت‌کننده در رقابت‌های باشگاهی ما پیشوند «بانک» را یدک می‌کشیدند و چه امروز که تقریبا هیچ باشگاهی با نام «بانک ...» در لیگ‌های کشور فعالیت نمی‌کند اما در قراردادهای اسپانسرینگ و حمایت‌های مالی از باشگاه‌ها همچنان ردپای بانک‌ها به کرات دیده می‌شود.

تیم های کشتی، نمایشگاه های هنری ،فیلم های مختلف، سمینارها و همایش ها و... بخش هایی هستند که رد پای حمایت های مالی بانک ها را می توان در آن ها دید.

اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که این حمایت چه سودی برای بانک ها داشته است؟ آیا این خدمات متقابل بوده و برای بانک ها سودی هم داشته و یا نه؟

متاسفانه در بسیاری از موارد اسپانسرینگ بانک ها نتایج چندانی برای آنها نداشته است ، کارشناسان بر این عقیده اند که برای موفقیت در حمایت مالی باید به نکات زیر توجه کرد:

حامی گری باید با اهداف ارتباطی کاملا مشخص صورت گیرد، لزومی ندارد که بانک ها حامی هر رویدادی شوند.

در حامی گری باید بانک ها به سراغ انتخاب رویداد هایی بروند که با اهداف آنها مطابقت داشته باشد نه اینکه منتظر باشند به آنها پیشنهاد حمایت مالی شود.

در حامی گری باید سراغ رویداد هایی رفت که کاملا با پیام بانک مطابقت داشته باشند.

نباید به سراغ حمایت از رویداد هایی که بانک را در حاشیه قرار می دهد رفت بلکه بانک باید مالک رویداد باشد و نه پیرو آن.

بانک ها در حمایت گری باید به دنبال فرصت های مناسب باشند تا از این طریق خود و خدماتشان را برجسته کنند و به سخن پراکنی بپردازند.

یکی از راه های معرفی محصولات و خدمات جدید اسپانسرینگ می باشد.

اسپانسرینگ باید مدیریت و نظارت شود در غیر اینصورت سودش را از دست خواهد داد.

 

شهرزاد کیافر

کارشناس ارشد ارتباطات

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

 

 

► چطورسایت ها و شرکت ها "درگاه پرداخت الکترونیک" می گیرند؟
"پولشویی الکترونیک" چیست؟ ◄

مطالب مرتبط

سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزار‌های پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.


بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزار‌های پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش آرمان ملی آنلاین، طبق اعلام بانک مرکزی، سقف تراکنش بانکی روزانه بسته به نوع انجام عملیات تراکنش از پنج تا ۴۰۰ میلیون تومان متغیر است. همچنین سقف خرید روزانه از طریق دستگاه خودپرداز از ۵۰ میلیون برای هر کارت تا ۲۰۰ میلیون تومان برای تمام کارت‌های هر فرد متغیر است.

ایسنا نوشت: بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزار‌های پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.

همچنین، سقف خرید روزانه از طریق درستگاه‌های کارتخوان با یک کارت ۵۰ میلیون تومان و با تمام کارت‌های هر فرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز است.

علاوه بر این، سقف انجام تراکنش و عملیات انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا به صورت غیر حضوری ۲۰۰ میلیون تومان و به صورت حضوری در شعب بانکی ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین، سقف مبلغ انتقال ساتنا در شعب بانکی با ارائه مستندات، بدون محدودیت است.

گفتنی است؛ حداکثر برداشت وجه در خودپرداز‌ها برای هر کارت بانکی مانند گذشته ۲۰۰ هزار تومان است.

خرج 205 هزار میلیاردتومانی برای فروکش التهاب بازار بین بانکی+ نمودار

نرخ بهره بین بانکی که مهمترین نرخ بهره برای سیاست‌گذار پولی است در هفته منتهی به 12 اردیبهشت همانند دو هفته گذشته خود....


اقتصادنیوز: نرخ بهره بین بانکی که مهمترین نرخ بهره برای سیاست‌گذار پولی است در هفته منتهی به 12 اردیبهشت همانند دو هفته گذشته خود در کانال 23.5 درصد باقی مانده و با کاهشی بسیار جزئی مواجه شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، این درحالیست که میزان تزریق اعتبار توسط بانک مرکزی در بازار باز نیز که یکی از ابزار کنترل نرخ بهره است، از مرز 205 همت در هفته گذشته فراتر رفته و اعتبارگیری قاعده مند شبکه بانکی در حدود کمتر از 3 همت رقم خورده است. چکیده این موارد می‌تواند به معنای فروکش کردن التهاب تقاضای بانکی در ازای تزریق 205 همتی به بازار باز باشد.


جزئیات نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 12 اردیبهشت 1403 معادل 23.5 درصد اعلام شده است که در مقایسه با دو هفته گذشته خود از ثبات نسبی برخوردار بوده است. این درحالیست که در اواخر سال 1402 و ابتدای 1403 نرخ بهره بین بانکی که به نوعی قیمت توافقی استقراض منابع مالی بین بانک‌ها به شمار می‌آید، با التهاب بازارها در نتیجه مسائل مربوط به آخر سال با افزایش مواجه شده بود و در اولین هفته فروردین معادل 23.62 درصد به ثبت رسید.


بر اساس گزارش اکوایران، به‌طور کلی بانک‌ها نیز مانند اشخاص حقیقی می‌توانند در صورت نیاز به منابع مالی از یکدیگر به مدت 24 تا 48 ساعت استقراض کنند. نرخ بهره این عملیات نیز به صورت شناور در یک کانال مدیریت شده توسط بانک مرکزی شکل می‌گیرد. با توجه به اینکه نرخ بهره بین بانکی مهمترین نرخ بهره در اقتصاد تلقی می‌شود، سیاستگذار پولی عموما با هدف کنترل نرخ بهره با استفاده از ابزاری مانند عملیات بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند اقدام به دخالت غیرمستقیم در روند تغییرات نرخ بهره می‌کند.


فروکش التهاب در بازار بین بانکی در ازای تغذیه 205 همتی از بازار باز

بر اساس مطالعات، تغییرات نرخ بهره تابع فشار مازاد تقاضا در بازار بین بانکی است که بر اساس آن هرگاه مازاد تقاضا افزایش یابد فشارها در جهت بالاتر رفتن نرخ بهره شکل می‌گیرد. در مقابل هرگاه مازاد عرضه شدت بیشتری داشته باشد، بانک‌ها حاضرند در ازای نرخ بهره پایین‌تری به متقاضیان اعتبار قرض دهند و نرخ بهره کاهش می‌یابد. زمانیکه فشار تقاضا در بازار بین بانکی بالا باشد بانک مرکزی ممکن است تشخیص دهد که با استفاده از عملیات بازار باز بخشی از تقاضا را تامین کند تا فشار زیادی بر نرخ بهره بین بانکی وارد نشود.


مشاهده می‌شود میزان تزریق اعتبار توسط بانک مرکزی در بازار باز از ابتدای 1403 تا تاریخ مورد بررسی، حجم بالایی داشته است و در هفته اخیر به بیش از 205 همت که به نوعی سقف تاریخی محسوب می‌شود رسیده است. در مقابل اعتباردهی قاعده‌مند بانک‌ها از بانک مرکزی کاهش یافته که به نوعی می‌تواند نشان‌دهنده بازگشت آرامش به بازار بین بانکی در ازای تزریق اعتبار 205 همتی به بازار باز باشد

بنر