در روزهای کرونایی، بدون کارت بانکی خريد کنيد

چهارشنبه ، 7 خرداد 1399 ، 13:10
روش‌های پرداخت الکترونیکی در جهان امروز به سرعت در حال تغیير و تحول هستند. در سال‌هاي نه چندان دور، دستگاه‌هاي خودپرداز سردمداران روش‌هاي نوين پرداخت بودند که به ما اجازه مي‌دادند بدون حضور در شعبه بانک و با استفاده از يك كارت و يك دستگاه، مبلغي را بين دو حساب جابه‌جا كنيم. پس از آن كارتخوان‌ها آمدند و پاي ثابت كسب‌وكارهاي مختلف شدند تا استفاده از وجوه نقد و مسائلي را كه استفاده از وجوه نقد با خود به همراه داشت، كاهش دهند.

به گزارش روابط عمومی بانک مهر ایران، استفاده از دستگاه‌های کارتخوان یا POS، مزايايي براي هر دو گروه خريداران و فروشندگان دارد و علاوه بر اين، بهبود کارايي، نظارت بر سيستم پولي و بانکي، جلوگيري از فساد و غيره را نيز به همراه دارد. با استفاده از دستگاه كارتخوان، خريدار نياز به حمل پول نقد ندارد و همراه داشتن كارت بانكي براي پرداخت كافي است‌. از طرف ديگر، فروشنده هم نياز به مراجعه به بانك و واريز وجوه نقد به حساب بانكي ندارد و از اين طريق هم زمان خود را ذخيره مي‌كند و هم نگراني بابت نگهداري درآمد خود در روزهاي تعطيل كه دسترسي به شعبه بانك امكان‌پذير نيست، ندارد.

چرا دوره کارتخوان‌ها به‌سر آمده است؟

با وجود مزایای بسیاری که استفاده از دستگاه کارتخوان در شبکه پرداخت دارد، اما چالش‌هاي استفاده از کارتخوان، روش‌هاي ديگري را جايگزين كرده است. يكي از چالش‌هاي پيش روي استفاده از كارتخوان‌ها هزينه‌هاي نگهداري آن براي فروشنده است. همچنين برخي مشاغل مانند تاكسيراني، با وجود مشكلات پرداخت وجه نقد، اما امكان استفاده از كارتخوان را هم ندارند.

دیگر چالش استفاده از کارتخوان، فرهنگ نادرستی است که با وجود به‌کارگیری چندين ساله اين روش پرداخت در کشور، هنوز اصلاح نشده است. حفظ حريم خصوصي در استفاده از اين روش پرداخت در كشور به‌طور كامل نهادينه نشده و هنوز هم افراد و كسب‌و‌كارهايي را مي‌بينيم كه از ما مي‌خواهند رمز كارت خود را با وجود صف طولاني خريداران در پشت صندوق‌ها اعلام كنيم؛ موضوعي كه بارها موجب به‌سرقت رفتن اطلاعات مالي افراد و كلاهبرداري شده است.

علاوه بر حفظ حریم خصوصی، رعایت نکات بهداشتی در مشاغل و شرايط خاص، مانند شرايط فعلي و شيوع ويروس کرونا، ضرورت استفاده از روش‌هاي جايگزين پرداخت نقدي و پرداخت با کارت را بيش از پيش پررنگ مي‌کند. بنابراين در شرايطي مانند شرايط فعلي كه شيوع كرونا عمل به پروتكل‌هاي بهداشتي را به مهم‌ترين عامل براي ادامه حيات كسب‌وكارها تبديل كرده است، شايد كارت‌خوان‌ها به‌عنوان روش جايگزين پرداخت نقدي به‌اندازه قبل راهگشا نباشند.

همچنین در شرایط عادی نیز استفاده از کارتخوان براي طيف وسيعي از کسب‌وکارهايي که معاملات خرد در آنها صورت مي‌گيرد، چندان به‌صرفه نبود. درباره تاكسي‌ها گفتيم كه استفاده از كارتخوان توجيه ندارد و بحث بر سر پول خرد، هنوز هم بين رانندگان و مسافران پابرجاست. علاوه بر اين، استفاده از دستگاه كارتخوان براي تراكنش‌هاي خردي مانند پرداخت كرايه تاكسي، خريدهاي روزانه مانند خريد نان يا خريدهاي سوپرماركتي كه در هر تراكنش، مبلغ پاييني جابه‌جا مي‌شود، هزينه قابل توجهي را به شبكه بانكي تحميل مي‌كنند.

علاوه بر این، یکی از روش‌های پرداخت که با استقبال بسياري از طرف مشتريان در فروشگاه‌هاي اينترنتي مواجه است، روش پرداخت در محل است که به‌طور معمول در آن، مأمور تحويل کالا با كارتخوان به درب منزل مشتري مي‌رود. اما حمل دستگاه كارتخوان سيار نيز سختي‌هاي خود را دارد و اگر آنتن‌دهي منطقه مناسب نباشد، تراكنش ما ناموفق خواهد بود.

مزایای استفاده از کیف‌ پول الکترونیکي

یکی از روش‌های جدیدي که در کشورهاي مختلف به‌عنوان شيوه‌اي نوين در پرداخت الکترونيكي مورد توجه است و معايب روش‌هاي قبلي را ندارد، استفاده از كيف پول الكترونيكي است. در اين روش شما يك برنامه روي تلفن هوشمند خود نصب مي‌كنيد و كيف پول هوشمند خود را با يك تراكنش شارژ مي‌كنيد‌. فروشگاه‌هايي كه از كيف پول الكترونيكي استفاده مي‌كنند كد QR خود را در معرض ديد خريداران مي‌گذارند و شما مي‌توانيد با اسكن كردن آن كد به‌وسيله تلفن همراهتان، مبلغ مورد نظر را به كيف پول الكترونيكي فروشنده منتقل كنيد.

این روش پرداخت برای اولین بار در کشور در تاکسیراني مورد استفاده قرار گرفت و از آن استقبال زيادي شد. با اين حال، يکي از چالش‌هاي پيش‌روي استفاده از اين کيف پول الكترونيكي وQR كد، اين است كه خريدار و فروشنده بايد از نرم‌افزار مشابهي استفاده كنند. براي مثال اگر راننده تاكسي كه هر روز با آن به محل كارتان مي‌رويد، از يك نرم‌افزار و نانوايي محله شما از نرم‌افزاري ديگر و سوپرماركتي كه خريدهاي روزانه‌تان را از آن انجام مي‌دهيد نرم‌افزار متفاوتي را استفاده كنند، شما هم ناچار خواهيد بود تعداد زيادي از اپليكيشن‌هاي كيف پول الكترونيكي را در تلفن‌ همراهتان نصب كنيد. اين مسئله موجب شده تا استفاده از اين روش پرداخت كه در دنيا به دليل استفاده از سيستم‌هاي يكپارچه با استقبال زيادي مواجه شده، در ايران آن‌طور كه بايد توسعه پيدا نكند.

سیستم یکپارچه QRکد در موبایل بانک مهر ایران

یکی از راه‌های افزایش ضريب نفوذ کيف پول الکترونيکي در پرداخت‌هاي خرد، استفاده از سيستم‌هاي يكپارچه است. در سيستم يكپارچه، تفاوتي ندارد كه شما از كدام يك از نرم‌افزارهاي كيف پول الكترونيكي استفاده مي‌كنيد و حتي اگر اين نرم‌افزار با آنچه كه پذيرنده يعني فروشگاه يا تاكسي مورد استفاده قرار مي‌دهد متفاوت باشد، بتوانيد بدون نياز به نصب برنامه‌اي جديد، پرداخت خود را انجام دهيد.

بانک مهر ایران در جدیدترین نسخه موبایل بانک خود اين امکان را فراهم کرده مشترياني كه در اين بانك حساب دارند، تنها با استفاده از موبايل بانك «مهريران» و بدون نياز به نصب نرم‌افزار اضافه، QRكدهاي فون‌پي را اسكن كنند و به‌راحتي پرداخت بدون تماس انجام دهند‌. اگر شما هم از مشتريان بانك قرض‌الحسنه مهر ايران هستيد، مي‌توانيد با استفاده از پي‌بوم، مبلغ كرايه تاكسي و همچنين خريدهاي روزانه خود را با راحتي و با اسكن يك كد پرداخت كنيد‌.

همچنین مشتریان بانک مهر ایران حتی در مواقعي که کارت بانکي خود را فراموش كرده باشند، مي‌توانند با دسترسي به نرم‌افزار موبايل بانك مهريران در گوشي تلفن همراه خود و اسكن كد QR فروشندگان، پرداخت خود را انجام دهند و بدون نياز به همراه داشتن كارت بانكي خريد كنند.

فرصت موبایل بانک مهر ایران برای کسب‌وکارها

استفاده از فرصتی که بانک مهر ایران با راه‌اندازی این سيستم يکپارچه فراهم کرده، براي كسب‌وكارها نيز بسيار با اهميت است. كسب‌وكارهايي كه از QR كد استفاده مي‌كنند، مي‌توانند در روزهايي كه نگراني بابت پرداخت نقدي و حتي استفاده از كارتخوان در زمينه حفظ نكات بهداشتي وجود دارد، با خاطري آسوده ميزبان مشتريان خود باشند.

کسب‌وکارها به جای استفاده از کارتخوان که دریافت آن ممكن است نیاز به زمان طولانی و همچنين هزينه نگهداري داشته باشد، مي‌توانند كد QR خود را در معرض ديد مشتريان قرار دهند. علاوه بر اين كسب‌وكارهاي اينترنتي نيز مي‌توانند از اين امكان براي گزينه پرداخت در محل خود استفاده كنند و به جاي كارتخوان، كد QR را به مشتريان خود ارائه دهند.

استفاده از این امکان، در شرایطی که کسب‌وکارهای مختلف ملزم به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي هستند، بسيار مفيد است. زيرا براي استفاده از اين روش پرداخت الكترونيكي نيازي نيست تا كارت خود را از مشتري بگيريد و از اين بابت احساس نگراني كنيد. شما مي توانيد بدون هيچ‌ گونه تماسي و تنها با استفاده از موبايل بانك مهر ايران و اسكن كدي كه در معرض ديد قرار داده‌ايد، وجه خود را دريافت كنيد.

استفاده مشتریان بانک مهر ایران از کیف پول الکترونیکي كه در نرم‌افزار موبايل بانك مهريران در دسترس است، مي‌تواند در شرايط كنوني ريسك ابتلا به بيماري كرونا را به‌مقدار قابل توجهي كاهش دهد.


► خانواده بانکی (قسمت اول)
تغيير سقف انتقال وجه و برداشت از خودپردازها ◄

مطالب مرتبط
بنر