راهنمای سرمایه‌گذاری در ۵G

چهارشنبه ، 12 شهریور 1399 ، 15:58
رونمایی از شبکه نسل پنجم در دوران بسیار عجیبی رخ می‌دهد؛ اپراتورها سال‌هاست برای بهره‌برداری از آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و اگر فرض کنیم که پاندمی‌شدن بیماری کووید ۱۹ برنامه آنها را تغییر داده‌ باشد، قرار است به‌زودی شاهد فراگیر شدن استفاده از آن باشیم. اما هنوز اشتیاق لازم برای کاربران و مصرف‌کنندگان پدید نیامده‌ است

مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه‌های پیش‌رو با سیلی از تبلیغات در مورد نسل پنجم یا ۵G روبه‌رو می‌شوند و مدل‌های مختلف گوشی‌های هوشمند برای خرید به آنها معرفی می‌شود. شرکت ورایزن (Verizon) وعده داده‌ است تا سرعت‌های فوق‌العاده و ظرفیت بسیار بیشتری در اختیار کاربرانش قرار دهد. این شرکت می‌گوید که «نسل جدید همه‌چیز را تغیر می‌دهد.» برای کاربران ای‌تی‌‌اند‌تی (AT&T) نسل جدید قرار است «آینده را متحول کند»، اما حقیقت این است که سرمایه‌گذارانی که روی موفقیت نسل پنجم قمار کرده‌اند، نباید سقف انتظارات‌شان را زیادی بالا ببرند.

رونمایی از نسل پنجم بیش از آنکه یک انقلاب فناوری باشد، یک مرحله تکامل است و واقعیت این است که نتایج رونمایی از آن سال‌ها بعد مشخص می‌شود؛ چراکه تا سال‌ها قرار است شبکه‌های نسل چهارم یا ۴G LTE و نسل پنجم، در کنار یکدیگر خدمات‌شان را ارائه دهند، بنابراین همزمان باید انتظار داشت مادامی که شبکه پیچیده نسل پنجم کامل نشود، بهبود سرعت انتقال اطلاعات به‌تدریج عملیاتی شود.

«کرگ موفت»، تحلیلگر خدمات ارتباطات از موسسه «موفت ـ نتانسون» می‌گوید: «ارزش افزوده مورد نظر برای مصرف‌کنندگان گوشی‌های هوشمند نسل پنجم هنوز توجیه‌پذیر نیست و تا آینده‌ای طولانی هم بعید می‌دانم توقعات مصرف‌کنندگان برآورده شود.»

بر اساس نظرخواهی موسسه «یو‌بی‌اس» کمتر از ۳۰ درصد از مصرف‌کنندگان آمریکایی خود را «خیلی شیفته» رونمایی از نسل پنجم توصیف کرده‌اند. این فناوری قرار است در مرحله تکامل‌‌یافته‌اش اجازه دهد ویدئوها با کیفیت ۴K در چند ثانیه بارگذاری شوند و واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به روی گوشی‌های همراه از طریق شبکه قابل دسترسی باشند. نسل پنجم قرار است امکان جراحی‌ از راه دور را ایجاد کند و میلیون‌ها دستگاه متصل به آن قرار است اجازه دهند که شهرهای هوشمند، کارخانه‌های هوشمند و حمل‌ونقل هوشمند، امکان‌پذیر شود.

اما ایده‌های بزرگ، لزوما به منفعت اقتصادی ختم نمی‌شود. تجربه رونمایی از شبکه نسل چهارم یا ۴G باید درس‌هایی برای سرمایه‌گذاران داشته‌ باشد. هرچند با ارائه خدمات نسل چهارم فروش گوشی‌های هوشمند و مصرف داده‌ها از طریق شبکه به شکل روزافزونی جهش کرده‌، اما متوسط درآمد از هر کاربر شبکه نسل چهارم برای ارائه‌دهندگان خدمات به‌نسبت یک دهه گذشته کاهش یافته‌ است. به گفته موفت، بخش عمده‌ای از منافع شبکه نسل چهارم به جای اینکه به اپراتورها برسد، به شرکت‌هایی مانند اوبر و اسنپ رسیده که یک دهه پیش و هنگام رونمایی از شبکه جدید اصلا وجود نداشتند.

برای اینکه سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کنند کدام سرویس‌ها بیشترین سود را از شبکه نسل پنجم می‌برند، هر سرمایه‌گذار باید از قالب خود خارج شود و با دیدی وسیع‌تر آینده را ارزیابی کند. اما خبر خوب این است که برخی کسب‌وکارهایی که احتمال دارد از شبکه نسل پنجم منتفع شوند، از هم‌اکنون قابل شناسایی هستند.


► بنگاه‌ها برای ثبت‌نام دریافت وام کرونا ۵ روز مهلت دارند
نرم‌افزار تولید رمز یک‌بارمصرف اینترنت‌بانک کارآفرین معرفی شد ◄

مطالب مرتبط
بنر