امواج موبایل مضر است یا خطر ناک یا بی خطر ؟

پنجشنبه ، 2 دی 1400 ، 00:39

آیا امواج فرکانس های رادیویی و موبایل برای موجودات زنده ضرر دارد؟ موضوعی که مدتهاست ذهن کاربران گوشی موبایل را به خود مشغول ساخته است در ادامه مطلب همراه ما باشید


در سطوح نسبتاً کم قرار گرفتن در معرض تشعشعات RF ، یعنی سطوح پایین‌تر از سطوحی که گرمای قابل توجهی ایجاد می‌کنند، شواهدی مبنی بر تولید اثرات بیولوژیکی مضر مبهم و اثبات نشده است. چنین اثراتی در صورت وجود به عنوان اثرات "غیر حرارتی" نامیده شده است.


تعدادی گزارش در مقالات علمی مشاهده شده است که مشاهده طیف وسیعی از اثرات بیولوژیکی ناشی از قرار گرفتن در معرض سطوح پایین انرژی RF را توصیف می کند. با این حال، در بیشتر موارد، تحقیقات تجربی بیشتر قادر به بازتولید این اثرات نبوده است.


علاوه بر این، از آنجایی که بسیاری از تحقیقات بر روی کل بدن (in vivo) انجام نمی‌شود، هیچ مشخصه ای وجود ندارد که چنین اثراتی خطری برای سلامت انسان باشد. به طور کلی توافق بر این است که تحقیقات بیشتری برای تعیین کلیت چنین اثرات و ارتباط احتمالی آنها، در صورت وجود ، برای سلامت انسان مورد نیاز است. در این میان، سازمان‌های تنظیم‌کننده استاندارد و سازمان‌های دولتی به نظارت بر آخرین یافته‌های تجربی برای تأیید اعتبار آنها و تعیین اینکه آیا تغییرات در محدودیت‌های ایمنی برای محافظت از سلامت انسان نیاز است یا خیر، ادامه می‌دهند.


 امواج موبایل در دسته ی امواج فرکانس رادیویی قرار دارد که اثر تخریبی روی بافت های زنده نداشته  است و فقط منجر به افزایش دمای ناحیه ای از بدن می شود. محققان طی یک آزمایش از 47 داوطلب اسکن مغزی گرفتند تا تغییرات گلوکزهای متابولیسم شده مغز آنها را هنگام استفاده از گوشی تلفن همراه بررسی کنند. آیا دستگاه تقویت آنتن موبایل برای انسان ضرر دارد؟ تا کنون هیچ نشانه ای از آسیب دیدگی در این بخش دیده نشده است. در پی این ازمایش دریافتند 50 دقیقه مکالمه با تلفن همراه متابولیسم گلوکز را در بخش های مغزی نزدیک به گوشی تا هفت درصد افزایش می دهد.


اثرات بیولوژیکی می تواند از قرار گرفتن در معرض انرژی RF ایجاد شود. اثرات بیولوژیکی ناشی از گرم شدن بافت توسط انرژی RF اغلب به عنوان اثرات "حرارتی" نامیده می شود. سال‌هاست که مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض سطوح بسیار بالای تابش RF به دلیل توانایی انرژی RF برای گرم کردن سریع بافت‌های بیولوژیکی می‌تواند مضر باشد. این اصلی است که اجاق های مایکروویو غذا را پخت می کنند. قرار گرفتن در معرض شدت RF بسیار بالا می تواند منجر به گرم شدن بافت بیولوژیکی و افزایش دمای بدن شود. آسیب بافتی در انسان ممکن است در هنگام قرار گرفتن در معرض سطوح بالای RF به دلیل ناتوانی بدن در مقابله یا دفع گرمای بیش از حد تولید شده رخ دهد. دو ناحیه بدن، چشم‌ها و بیضه‌ها، به‌دلیل کمبود نسبی جریان خون برای دفع گرمای اضافی، به‌ویژه در برابر گرمایش RF آسیب‌پذیر هستند.

► متخلفان رمز عبور: چه کسی از همه بدتر است؟
بانکداری با چاشنی آموزش مفاهیم مالی به دانش‌آموزان ◄

مطالب مرتبط
بنر