خطر اجاره کارت های بانکی /تعدد کارت های بانکی چه معایبی دارد؟

شنبه ، 14 آبان 1401 ، 09:56

یک روزنامه اقتصادی ایران هشدار داد: افرادی که بر اثر محکومیت حساب‌‌‌های بانکی‌‌‌شان مسدود شده است یا قصد پول‌شویی دارند یا اتباع غیرمجاز خارجی که در کشور اقامت دارند به‌‌‌راحتی می‌توانند کارت بانکی افراد را اجاره کنند و از آن استفاده کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:


استفاده از چند کارت اعتباری علاوه بر مزایایی که در پی دارد، می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. ایجاد هزینه برای سیستم بانکی یکی از مهم‌ترین ایرادهای تعدد کارت‌‌‌های بانکی است. 


از طرف دیگر این موضوع احتمال سودجویی از هویت افراد را هم افزایش می‌دهد.


کارمزد دریافت شده برای صدور کارت‌‌‌های بانکی در سال‌جاری مبلغ 600 تومان است، این درحالی است که پیش‌تر یک مقام بانکی گفته بود  هزینه تمام شده هر کارت بانکی برای حدودا 4 برابر کارمزد دریافت شده صدور آن است. بر این اساس هزینه صدور هر کارت بانکی حدودا 2هزار و 400صد تومان خواهد بود.


بر اساس آمار بانک مرکزی در پایان فروردین ماه سال‌جاری، حدود 277‌میلیون کارت بانکی در کشور وجود داشته که 273‌میلیون آن کارت نقدی و 4‌میلیون عدد آن کارت اعتباری بوده است.با محاسبه عدد سرانه تعداد کارت‌‌‌های بانکی، تقریبا به ازای هر ایرانی 3/ 3 کارت اعتباری وجود دارد و این به آن معنی است که تقریبا 664‌میلیارد تومان برای صدور کارت‌‌‌های بانکی هزینه شده و تعداد این کارت‌‌‌ها نیز به‌طور روزافزون درحال افزایش است.


علاوه بر این موضوع، ممکن است در فرآیند کاربری این کارت‌‌‌های بانکی نیز ایراداتی وجود داشته باشد. تعدد کارت‌‌‌های اعتباری موجب می‌شود مشتریان بانک‌ها مجبور شوند از اطلاعات خصوصی بیشتری مانند رمزاول و دوم کارت محافظت کرده و این مساله ممکن است موجب افزایش مشکلاتی مانند فراموشی رمزکارت‌‌‌ها یا درز اطلاعات برخی از سوی مشتریان منجر شود. باتوجه به موارد گفته شده، کاهش تعداد کارت‌‌‌های بانکی می‌تواند به صرفه‌‌‌جویی در هزینه‌‌‌های بانکی منجر شده و همچنین حفاظت از اطلاعات را تسهیل کند.


از دیگر معایب مساله سودجویی است مثلا افرادی که بر اثر محکومیت حساب‌‌‌های بانکی‌‌‌شان مسدود شده است یا قصد پول‌شویی دارند یا اتباع غیرمجاز خارجی که در کشور اقامت دارند به‌‌‌راحتی می‌توانند کارت بانکی افراد را اجاره کنند و از آن استفاده کنند.

► ثبت شکایت از بانک ها با شماره تلفن ۲۷۰۶
راه حل مشکل «وقفه‌های وصول مالیاتی» چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر