تحلیل اختصاصی از بازار بورس 15 تیر 94

سه شنبه ، 16 تیر 1394 ، 10:31

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

در گروه کشتیرانی  قوت گرفتن لغو تحریم ها و حصول توافق  و خبر از سرگیری فعالیت 6 خط معتبر کشتیرانی (که این خطوط از کشورهای سنگاپور (پی آی ال)، کره (هیوندای)، ایتالیا (مسینا)، تایلند (ون های) و خطوط مشترک آسیایی (سیماتک و او ای ال) هستند) و همچنین مذاکره فشرده با پنچ خط کشتیرانی دیگر مانند «مرسک»، «هان جین»، «وای‌ام ال«،»اورگرین»، «سی ای ام سی جی ام»  همچنان دادوستدهای مثبتی را برای اکثر آنها بخصوص حفارس ایجاد نموده که از پتانسیل بالقوه گروه حمل و نقل حکایت دارد.
گروه خودرویی و بانکی که اکثراً شروعی متعادل و منفی را تجربه نمودند در اواسط بازار با موج جدید تقاضا  اکثرا مثبت شدند که در این بین بازگشایی موفق خکاوه و خپارس و اقبال بانک سینا و گردشگری چشم نوازی می نمود. البته در اواخر بازار و با عقب نشینی محسوس خریداران اکثر نمادهای بزرگ دو گروه مذکور نوسانات منفی را نیز تجربه نمودند. در بانک سینا شایعاتی از خریدهای بسیار پر حجم شخص حقیقی و در بانک صادرات اتمام فروش های نفس گیر حقوقی و احتمال ورود اشخاص حقیقی مرتبط با صنعت بانکداری شنیده می شود.
با رأی منفی یونانی ها به پذیرش اقدامات ریاضتی در برابر دریافت کمک مالی خارجی، قیمت جهانی نفت کاهش یافت و به کمتر از ۶۰ دلار در هر بشکه رسید (تسنیم) و شاهد تقویت یورو در بازارهای بین المللی بودیم. در این بین گروه پتروشیمی اکثراً متعادل با گرایشی مثبت معامله گردیدند و با اقبال بیشتر نمادهای مارون و شاراک شاهد بودیم. گروه پالایشگاهی اکثراً مثبت و با صف خرید مجدد شاوان پیگیری شدند. مجمع سالانه شرکت سرمايه گذاري نفت با تنفس مواجه گردید. غيبت سهامداران خرد و احراز نشدن حد نصاب حداقل 51 درصدي حاضرين (مديرعامل اين شرکت با اعلام حضور حدود 45 درصدي سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي نفت و گروه توسعه مالي مهرآيندگان) علت تنفس عنوان شد (خبرگزاري موج). مذاكرات فشرده نفتی همچنان ادامه دارد. در بحبوحه بیم و امید درباره توافق هسته‌ای ایران و غرب در وین، تهران محل کارزار مذاكرات متعدد دیگری درباره آینده صنعت نفت ایران پس از لغو احتمالی تحریم‌ها شده است. به گزارش ایسنا، در روزها و ماههای گذشته مقام‌های تاثیرگذار صنعت نفت جهان از جمله روسای شركت‌های نفتی شل و اِنی و همچنین روسای شركت‌های واسطه‌ای نفتی مهمی نظیر گلنكور و شرکت های آلمانی و آمریکایی به ایران رفت و آمد داشته اند.
گروه ساختمانی و دارویی نیز اکثراً رشد قیمتی را تجربه نمودند که در این بین بازگشایی موفق ثشرق و صف خرید و معاملات پر حجم ثباغ و پخش البرز و در انتها صف خرید مجدد آنها چشم نوازی می نمود.
اکثر فلزات پایه در بازارهای جهانی به غیر از مس با افت قیمتی دنبال گردیدند. اما در بازار سرمایه ایران گروه رویی ها وضیعت مناسب تری داشتند و اکثرا مثبت تر و بقیه هم گروهی ها اکثرا متعادل دنبال گردیدند. در این بین ذوب آهن مجدداً منفی بود. حواشی معاملات هرمز و شایعه انتقال سهام کد شخصی به کد حقوقی و ادامه حمایت های فولاد مبارکه از هرمز در نهایت معاملاتی متعادل با گرایشی منفی را برای آن به ارمغان داشت.
بسته شدن پرونده فروش اخابر در سایه اخبارفعال شدن ۳ شركت اینترنتی خدمات دهنده ADSL به همراه یک اپراتور خارجی در قالب یک کنسرسیوم، برای خرید شركت مخابرات (شركتهای اینترنتی شاتل، داده گستر عصرنوین و نداگستر صبا) دادوستدهای متعادل باگرایشی مثبت را برای آن به وجود آورد. ۵۰ درصد به علاوه یک سهم شركت مخابرات ایران در اختیار کنسرسیوم توسعه اعتماد، ۲۰ درصد در اختیار سهام عدالت، ۵ درصد در اختیار سهام ترجیحی کاركنان، ۵ درصد سهام خرد و ۲۰ درصد نیز در اختیار دولت می باشد.
گروه سیمانی و قندی از معدود گروه های منفی امروز بودند که گروه قندی از فشار فروش بیشتری برخوردار بودند.کمبود شدید آب و سیاست های غلط دولت مردان در واردات پر حجم محصولات قند و شکری و عدم حمایت مناسب از صنعت مذکور در کنار قیمت گذاری دولتی همگی شرایط بسیار سختی برای گروه قند و شکر فراهم نموده که ریزش سنگین قیمتی آنها تایید کننده موارد فوق می باشد.
همچنان جو انتظار و احتیاط علی رغم افزایش بالای حصول توافق بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده و همانطور که از خبرها مشخص می باشد احتمالا تا ساعات پایانی رروز چهارشنبه مجددا باید منتظر نتایج دور آخر مذاکرات باشیم. (یک منبع آگاه درباره مهلت مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 تصریح کرد، ضرب الاجل نهایی چهارشنبه آخر شب یا بامداد پنجشنبه است و همچنان مشکلات جدی و اساسی برای حصول توافق جامع وجود دارد که باید حل شود(فارس).

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 15 تیر 94
اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه۱۴ تیر ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر