اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه۱۴ تیر ۹۴

دوشنبه ، 15 تیر 1394 ، 12:31

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.


شرکت طی دوره 12 ماهه منتهی به 29/12/93 ؛ با سرمایه ای معادل 167 میلیارد ریال مبلغ 4.217 ریال سود به ازای هر سهم ساخته است که بیانگر پوشش 108 درصدی پیش بینی می باشد. هم چنین سود خالص نسبت به سال 92 حدود 55 درصد رشد داشته است. (سرمایه شرکت از 04/94 میلیارد ریال در سال 92 به 167 میلیارد ریال در سال 93 افزایش داشته است.)
پوشش مناسب سود شرکت نسبت به بودجه، ناشی از رشد درآمد شرکت بوده است. براساس اطلاعات واقعی شاهد پوشش 113 درصدی درآمد و  111 درصدی بهای تمام شده هستیم که نهایتا منجر به بهبود جزئی در "نسبت حاشیه سود ناخالص" گردیده است. این نسبت در پیش بینی 93 حدود 31.2درصد اعلام شده که  32.5درصد محقق گردید. با وجود رشد هزینه های اداری و هزینه های مالی نسبت به بودجه ؛ به ترتیب به میزان 204 درصد و 8 درصد ؛ پوشش مناسب درآمد منجر به شناسایی سودی بالغ بر 704 میلیارد ریال و پوشش 108 درصدی سود خالص شده است.
سودآوری شرکت در سال 93 نسبت به 92 جهش قابل توجهی داشته است. در ادامه به مقایسه اطلاعات مالی شرکت در این دو سال می پردازیم:
•    رشد 125 درصدی درآمد ارائه خدمات و رسیدن آن به مبلغ 3.126 میلیارد ریال درپی عقد قراردادهای جدید در بندرعباس و انجام عملیات کانتینری
•    در نمودار زیر عمده ترین درآمد ارائه خدمات شرکت، ذکر شده است. 59 درصد درآمد شرکت از محل کانتینر THC حاصل شده که رشد 212 درصدی را نسبت به سال 92 داشته است.
( THC مخفف عبارت (terminal handling charges) به معنی هزینه تخلیه و بارگیری می باشد. این هزینه توسط خطوط کشتیرانی از صاحبان کالا در زمان صدور ترخیصیه اخذ می شود و براساس نرخ اعلامی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ایران محاسبه می شود.)
•    هم چنین درآمد خدمات انبارداری کانتینر که 15 درصد درآمد را تشکیل می دهد نسبت به سال قبل حدود 34 درصد رشد داشته است. قابل ذکر است که نرخ های خدمات باربری و انبارداری کالا و کانتینری نسبت به سال قبل براساس تعرفه اعلامی به میزان 10 % افزایش داشته است. (ارقام نمودار به میلیون ریال می باشد)

 

 




•    بهای تمام شده طی این دوره بالغ بر 2.109 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل 175 درصد افزایش داشته است. 55 درصد این رقم مربوط به خدمات قراردادی می باشد که نسبت به سال گذشته حداقل 20 درصد افزایش داشته است. هم چنین به جهت عقد قرارداد با اداره کل بنادر استان هرمزگان تعداد پرسنل شرکت های پیمانکار خدماتی افزایش یافته است.در همین راستا حاشیه سود ناخالص شرکت از میزان 44.9 درصد در سال 92 به میزان 32.5 درصد در سال 93 کاهش یافته است.
•    در سال 93 درآمد خدمات ارائه شده در بخش کانینر THC از لحاظ مقداری حدود 1,298,324 TEU گزارش شده که در سال 92 حدود 299,750 TEU اعلام شده بود. این رشد مقداری بسیار قابل توجه است و تا حدودی بیانگر کاهش تحریم های بین المللی در این شرکت است. { (TEU (twenty-foot equivalent unit: واحدی است که برای ظرفیت کشتی های باربری و انبارهای کانتینری استفاده می شود.  به عبارتی جعبه فلزی استانداردی است که به راحتی بین وسایل مختلف حمل و نقل قابل جابه جایی می باشد. طول این جعبه 20 فوت یا 6.1 متر در حالیکه ارتفاع این جعبه استاندارد نیست و بین 4فوت و 3 اینچ و 9فوت و 6 اینچ متغیر است.  متداولترین آن با ارتفاع 8فوت و 6 اینچ می باشد.)}
•    نسبت جریان نقد حاصل از عملیات به سود خالص شرکت حدود 1.78 و با توجه به اینکه این نسبت بیش از 1 می باشد حاکی از توانایی شرکت در پراخت سود نقدی است. نسبت پرداخت سود بیش از 100 درصد سال 92 نیز موید این موضوع می باشد.
•    بیش از نیمی از دارایی های شرکت را دارایی های ثابت مشهود تشکیل می دهد. براساس گزارشات حسابرس دارایی های شرکت از پوشش بیمه ای کافی برخوردار نیست.
•    در سرمایه گذاری بلند مدت مبلغ حدود 316 میلیارد ریال در نیروگاه قم سرمایه گذاری نموده است و  این شرکت 5% از این نیروگاه را در اختیار دارد. (این نیروگاه در سال 90 خریداری شده است)
•    حساب ها و اسناد دریافتنی شرکت با 82 درصد افزایش نسبت به سال قبل بالغ بر 395 میلیارد ریال بوده که 45 درصد آن مربوط به اداره بنادر و کشتیرانی استان هرمزگان می باشد. سهم شرکت از خدمات THC کانتینرها در بندر شهید رجایی در دی ماه 93 از 32 درصد به 40 درصد (قابل اجرا از ابتدای سال) افزایش یافته است.
•    نسبت جاری شرکت به میزان 0.6 و کمتر از یک می باشد که نشان از بدهی بالای شرکت و عدم پوشش آن توسط دارایی ها دارد. 45درصد بدهی های جاری بالغ بر 614 میلیارد ریال مربوط به سایر حساب ها و اسناد پرداختنی می باشد که عمدتا مربوط به بدهی به شرکت های هم گروه و ذخیره هزینه های پرداخت نشده پیمانکاران می باشد.
•    در بخش بدهی های جاری، حساب های پرداختنی تجاری با 27 درصد رشد نسبت به سال قبل بالغ بر 299 میلیارد ریال شناسایی شده است که 46 درصد آن مربوط به اداره کل بنادر و کشتیرانی استان بوشهر به جهت اجاره محوطه ها و سهم اداره بندر از مازاد انبارداری می باشد. در بخش بدهی های بلند  مدت، حساب های پرداختنی بلند مدت مبلغ 549 میلیارد ریال که عمدتا مربوط به ذخیره بیمه قراردادهاست.

•    نسبت بدهی به دارایی شرکت حدود 70 درصد که سال گذشته نیز همین نسبت رعایت شده و عمده آن مربوط به حسابها و اسناد پرداختنی است.
•    طبق اظهار نظر حسابرس، براساس قرارداد منعقده شرکت با سازمان بنادر و دریانوردی (بوشهر) سهم هر یک از طرفین از درآمد خدمات کانتینری 90 درصد سهم شرکت و 10 درصد سهم سازمان مي‌باشد که این قرارداد مي‌بايست هر سه سال يکبار بازنگري شده و درخصوص درصدهاي مزبور مجددا توافق گردد. عليرغم سپري شدن مدت فوق و باتوجه به اينکه بخش قابل ملاحظه‌اي از درآمدهاي شرکت مربوط به انجام قرارداد فوق مي‌باشد (مبلغ 844 ميليارد ريال) وضعيت درصدهاي مندرج در قرارداد مشخص نشده است.
•    شرکت طبق مجمع فوق العاده مردادماه 93  اقدام به افزایش سرمایه 75درصدی (حدود 73 میلیارد ریال)  از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی نموده است این در حالی است که در پایان سال 92 مبلغ 467 میلیارد ریال سود انباشته در ترازنامه گزارش شده که در پایان سال 93 به حدود 706 میلیارد رسیده است. اینکه چرا شرکت در برنامه افزایش سرمایه از سود انباشته استفاده نکرده جای سوال است. همچنین مجوز افزایش سرمایه شرکت در خرداد 93 برای مبلغ حدود 111.5 میلیارد ریال از محل مطالبات حال‌شدة سهامداران و آوردة نقدی و به منظور تأمین بخشی از مخارج اجرای طرح پایانۀ نفتی در بندر امام خمینی (ره) صادر شده است.
نتیجه گیری
افزایش درآمد ناشی از کانتینر THC از لحاظ مقداری علاوه بر اینکه از انعقاد قراردادهای جدید توسط شرکت حکایت دارد بیانگر بهبود فضای کسب و کار این شرکت با توجه به تحریم های بین المللی است و اشاره به ظرفیت های شرکت در صورت رفع تحریم ها دارد. سرمایه گذاری در نیروگاه قم نیز علاوه بر اینکه دارایی های این شرکت را متنوع ساخته آن را از پتانسیل های صنعت برق نیز بهره مند می سازد. بالا بودن مبلغ حساب های پرداختنی به استفاده از منابع مالی ارزان اشاره دارد.  شرکت در سال 92 درصد بالایی از سود (حدود 465 میلیارد ریال) را تقسیم نموده است اما در سال 93 از محل مطالبات و آورده سهامداران (حدود 73 میلیارد ریال) افزایش سرمایه داده است. به این ترتیب شرکت علی رغم نیاز به منابع مالی سعی بر حفظ درصد بالای پرداخت سود نقدی را دارد.  طبق بند حسابرس مبنی بر اتمام مدت قرارداد این شرکت با سازمان بنادر و دریانوردی (بوشهر)، درصورتی که سهم شرکت در قرارداد جدید کاهش یابد، ریسک کاهش درآمدهای شرکت وجود دارد.


تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل اختصاصی از بازار بورس 15 تیر 94
تحلیل تکنیکال نماد توسعه خدمات دريايي وبندري سينا ◄

مطالب مرتبط
بنر