تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۳۰تیر ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

چهارشنبه ، 31 تیر 1394 ، 09:04

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

طبق پیش بینی، شروع مثبت گروه خودرویی و لیزینگی  را  در غیاب اکثر نمادهای گروه بانکی (توقف به دلیل مجمع عادی سالیانه) شاهد بودیم.

اما در ادامه دادوستدها با افزایش عرضه ها، معاملاتی متعادل و در نهایت منفی را در کلیت بازار(بخصوص گروه خودرویی) مشاهده نمودیم. در این بین، معاملات پر حجم نماد خپارس و جمع آوری مکرر صف فروش آن با توجه به قرار داشتن در سطوح حمایتی قابل تامل بود. نمادهای خبهمن و ولبهمن همچنان پر تقاضا و مثبت تر از هم گروهی ها به کار خود پایان دادند. تنها نماد باز گروه بانکی یعنی نماد وگردش منفی پی گیری شد. همچنان اکثر حقوقی ها با خریدهای پر حجم از فروشندگان در درصدهای منفی استقبال نمودند.
در گروه حمل و نقل، بازگشایی موفق نماد حفارس با رشد حدود11% را شاهد بودیم که در ادامه هم به صف خرید انجامید. در این گروه نماد حتاید نیز همچنان با رشد قیمتی همراه بوده است. در گروه ساختمانی نمادهای ثاخت و آ س پ(علی رغم انتشار گزارشی نامناسب) مثبت و پرتقاضا و بقیه گروه اکثرا متعادل با گرایشی منفی دنبال شدند. گروه های بنیادی محور آی تی و دارویی اکثرا متعادل بودند. در این بین به غیر از نماد رانفور که همچنان مثبت و با صف خرید همراه بود، اکثر هم گروهی ها  متعادل  با گرایشی منفی دنبال گردیدند. گروه دارویی نیز اکثرا مثبت بکار خود پایان دادند.
خبر نهایی شدن تدوین آیین‌نامه تخفیف و نرخ خوراک پتروشیمی ها در وزارت نفت و فرستادن آن برای  تأیید به وزارت صنعت و وزارت اقتصاد با قیمت مبنا 13 سنتی، با بی تفاوتی گروه پتروشیمی مواجه گردید و شروع مثبت آنها را مشاهده نمودیم. اما در ادامه دادوستدها، آنها نیز متعادل  و در نهایت منفی شدند. در این بین، واحدهای پتروشیمی که نرخ خوراک و سوخت را پایین دیده اند قطعا با هزینه های بالایی مواجه خواهند شد. در غیاب اکثر نمادهای گروه پالایشگاهی، نماد شسپا با وجود حمایت سهامدار عمده خود (شركت گروه توسعه مالي مهرآيندگان)، معاملاتی منفی و همراه با صف فروش را تجربه نمود. به غیر از ابهامات مختلف مربوط به نرخ انواع خوراک و سوخت، همچنین ادامه افت قیمت های جهانی نفت و انواع محصولات پتروشیمی نیز مزید برعلت گشته و بر فشار فروش دو گروه مذکور افزوده است.
شروع منفی همراه با نوسانات شدید اکثر فلزات گران بها بخصوص طلا، افت مجدد قیمت های نفت در بازارهای بین اللملی، گزارش مثبت شاخص های مالی آمریکا، ادامه بحران یونان، نوسانات اندک دلار همگی  از جو احتیاط و سردرگمی اکثر معامله گران بین المللی حکایت دارد. احتمالا تا مشخص شدن میزان افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی امریکا، همچنان نوسانات و سردرگمی مذکور را در این بازارها شاهد خواهیم بود. با این وجود اکثر شرکت های تولید کننده محصولات رویی بازار سرمایه ایران با رشد قیمتی بکار خود پایان دادند. نماد فلوله با رشد حدود 8% و در ادامه دادوستدها با صف خرید به گردونه معاملات بازگشت.
محمد جواد ظریف علاوه بر توضیح درباره مذاکرات در جلسه علنی مجلس، متن توافق را تقدیم مجلس شورای اسلامی نمود. البته رای مثبت هر15 عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه وین(توافق ایران و 5+1) و ثبت آن بشماره 2231در سازمان ملل، کار تندرو ها و مخالفان توافق هسته ای را بسیار دشوار کرده است. سفر وزیر امور خارجه فرانسه (لوران فابیوس) هفته آینده به تهران خبر قابل تامل دیگری است که از علاقه شدید سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری در صنایع مختلف ایران حکایت دارد.
در کل علی رغم جو مثبت سیاسی، به نظر می رسد بازار سرمایه در شرایط انتظار به سر می برد. انتظاری که با توجه به مهلت دو ماه بررسی کنگره و حدود یک ماه دولت ها و بعد از آن راستی آزمایی ایران کاملا منطقی می باشد. به نظر اثرات مثبت رفع تحریم ها با توجه به مفروضات گفته شده، حداقل تا انتهای سال 94 در شرکت های بورسی محسوس نخواهد بود و یکی از دلایل مهم منفی شدن این روزهای بازار سرمایه همین موضوع می تواند باشد. در انتها برای فردا بازاری همانند معاملات امروز اما با تعادل بیشتر و حجم دادوستدهای کمتر(با توجه به تعطیلات آخر هفته)پیش بینی می شود.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد بانک ملت
اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه۲۹ تیر ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر