اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه۲۹ تیر ۹۴

سه شنبه ، 30 تیر 1394 ، 10:47

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

فولاد هرمزگان جنوب

شرکت در آخرین پیش بینی خود برای سال مالی منتهی به 29/12/94 ؛ سود هر سهم خود را با سرمایه ای بالغ بر 15.000 میلیارد ریال مبلغ 49 ریال اعلام نموده است.این رقم نسبت به پیش بینی قبل با 7 درصد تعدیل مثبت همراه شده است.هم چنین طی دوره سه ماهه منتهی به 31/3/94 حدود 6 درصد این مبلغ پوشش داده شده است.مبلغ سود محقق شده طی دوره سه ماهه نسبت به مشابه سال قبل 92 درصد افت داشته است.
از دلایل تعدیل مثبت سود خالص نسبت به پیش بینی قبل می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1)    با وجود افت  16 درصدی فروش و رسیدن آن به مبلغ 16.784 میلیارد ریال ؛ کاهش بیشتر بهای تمام شده به میزان 19 درصد و رسیدن آن به مبلغ 14.837 میلیارد ریال منجر به افزایش 14 درصدی سود ناخالص گردیده است.
2)    افزایش 5 درصدی سایر درآمدهای عملیاتی و رسیدن آن به مبلغ 165 میلیارد ریال
3)    افزایش 25 درصدی سایر درآمدهای غیرعملیاتی و رسیدن آن به مبلغ 169 میلیارد ریال به جهت افزایش سود سپرده های بانکی و سود ناشی از تسعیر ارز دارایی های غیر عملیاتی
سایر نکات :
* محصول اصلی شرکت اسلب می باشد که مقدار تولید آن در پیش بینی جدید نسبت به پیش بینی قبل با 2 درصد افت همراه شده است.هم چنین مقدار فروش داخلی و صادراتی این محصول به ترتیب 12 درصد و 24 درصد کاهش داشته است.در نمودار زیر مقدار تولید و فروش پیش بینی شده در مقایسه با بودجه قبل آورده شده است : (ارقام به تن)

 


*هم چنین مقدار تولید و فروش محصول اسلب طی دوره سه ماهه اول سال 94  نسبت به دوره مشابه سال 93 در نمودار زیر نشان داده شده است : (ارقام به تن)

 



*همانطور که مشخص می باشد مقدار فروش سه ماهه 94 با افت 54 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه شده است ، در حالی که تولید این محصول کاهش 1 درصدی داشته است و این نشان از رکود بازار و مشکل فروش در شرکت می باشد.
*نرخ داخلی محصول اسلب در بودجه فعلی در مقایسه با بودجه قبل و هم چنین دوره 3 ماهه اول سال 94 در جدول زیر نشان داده شده است : (ارقام ریال به ازای هر تن) کاهش مبلغ فروش در بودجه فعلی نیز علاوه بر کاهش مقداری نسبت به بودجه قبل ؛ در پی کاهش نرخ فروش نیز رخ داده است.



*حدود 97 درصد مبلغ مواد مصرفی شرکت را گندله تشکیل می دهد.در پیش بینی فعلی میزان مصرف گندله داخلی نسبت به بودجه قبل 3 درصد کاهش داشته و به میزان 1.7 میلیون تن پیش بینی شده است درحالیکه میزان مصرف گندله خارجی حدود 2 درصد رشد پیدا کرده و به میزان 466 هزار تن رسیده است.هم چنین مقایسه ای از نرخ خرید گندله داخلی در بودجه فعلی با بودجه قبل نشان از کاهش 14 درصدی این نرخ دارد.

 

*حاشیه سود ناخالص شرکت از میزان 8.5 درصد در بودجه قبل به میزان 11.6 درصد در بودجه فعلی رسیده است.
نتیجه گیری :
همانطور که گفته شد با کاهش مقداری و نرخ فروش محصولات ؛ مبلغ فروش در پیش بینی فعلی نسبت به بودجه قبل با کاهش همراه شده در حالیکه کاهش بیشتر بهای تمام شده در پی کاهش نرخ خرید مواد اولیه منجر به افزایش سود ناخالص و در ادامه سود خالص شرکت گردیده است.از طرف دیگر سود محقق شده در سه ماهه اول ؛ سود پیش بینی شده را تنها به میزان 6 درصد پوشش داده است و نشان از افت 92 درصدی نسبت به مشابه سال قبل دارد. این کاهش سود ناشی از کاهش مقدار و مبلغ فروش  بوده و در صورت ادامه روند فروش ؛ مطابق با سه ماهه اول 94 ؛ در دوره های بعد و با در نظر گرفتن نرخ فروش این دوره سه ماهه ؛ تحقق سود پیش بینی شده با تردید همراه خواهد بود.


تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۳۰تیر ۹۴ و پیش بینی بازار فردا
تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۲۹ تیر ۹۴ و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر