تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۱۸ مرداد ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

دوشنبه ، 19 مرداد 1394 ، 13:03

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

در گروه های خودرویی، قطعه ساز و لیزینگی، قطعه سازان کم حجم اما مثبت، و بقیه اکثرا متعادل با گرایشی منفی شروع شدند.

نمادهای خکمک و ولغدر با جهش قیمتی، و خپارس و خکاوه با افت قیمتی و خاذین با صف فروش مواجه شدند. درگروه های بانکی و بیمه ای، نماد وخاور همچنان با صف خرید بدون عرضه و نمادهای دی، ونوین، بپاس و دانا شروعی مثبت داشتند و بقیه گروه اکثرا  متعادل و منفی شروع  شدند. در گروه حمل و نقلی که شروعی مثبت داشتند، نماد حفارس از تقاضای بالاتر و رشد قیمتی، و نماد حسینا از فشار فروش و افت قیمتی بیشتری برخوردار بودند. اکثرا گروه های مذکور با گذشت زمان دادوستدها و افزایش محسوس عرضه ها، متعادل و منفی به کار خود پایان دادند. گروه های سرمایه گذاری و واسطه گرهای مالی، اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند. در این بین برخی نمادها همچون وگستر، وملت، وبوعلی و وبیمه مثبت بودند.

در گروه های شیمیایی، پتروشیمی و پالایشگاهی، نمادهای کم شناور و کوچک گروه همانند شفارس، پاکشو، مارون و کرماشاه همچنان مثبت و نمادهای بزرگتر اکثرا منفی پی گیری شدند. با پیشرفت 84 درصدی پالایشگاه ستاره خلیج، شرکت تاپیکو معاملاتی مثبت را سپری کرد. گروه پالایشگاهی همچنان در غیاب بزرگان، منفی دنبال شد و فقط تک نماد شنفت با معاملاتی مثبت و پرحجم نسبت به روزهای گذشته به کار خود پایان داد. سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام نمود، در صورت انتشار گزارشات سه ماهه، پالایشگاهی ها ظرف روزهای آینده بازگشایی خواهند شد.

در گروه های فلزی و معدنی، نماد ذوب آهن در سایه خبر افزایش سرمایه، با صف خرید حدود 300 میلیونی در شروع معاملات مواجه شد و  با عرضه های پر حجم حقوقی، متعادل و در نهایت با صف خرید به کار خود پایان داد. دلیل عرضه های امروز ذوب قرار داشتن آن در سطوح مقاومتی (محدوده240 تا 250 تومان) بود و احتمالا چند روزی را متعادل و منفی بگذراند. نماد کطبس با انتشار گزارش مناسب افزایش تولید و فروش محصولات با معاملاتی منفی پی گیری شد. نمادهای فنوال، فمراد، فولای، فپنتا، زنگان و فملی مثبت دنبال شدند. معاملات مثبت نماد فملی در کنار نمادهای تاپیکو و حکشتی؛ مثبت های شاخص کل را ایجاد نمودند.
درگروه های برقی، ماشین آلات، تجهیزاتی و پیمانکاری، نماد تکنو پر حجم تر و با صف خرید و رشد قیمتی دنبال شد. نمادهای بسویچ و بکام صف فروش و تکمبا صف خرید شدند و نمادهای بمپنا، رمپنا، بکاب و بترانس متعادل با گرایشی مثبت دنبال شدند.
گروه سیمانی منفی وگروه ساختمانی با رشد قیمتی مواجه شدند. در این بین معاملات نمادهای سشمال، ثاژن، ثعمرا، ثغرب و ثاخت از اقبال بیشتر و ثمسکن، ثرود، سرود، سغرب، سکارون، سشرق، وساخت، ثفارس، ثرود و ثامان از معاملاتی کم اقبال تر و منفی برخوردار بودند.

گروه های دارویی، آی تی و مخابراتی، متعادل، کم حجم با گرایشی منفی دنبال شدند و برخی تک نمادها همانند والبر، شتهران، دروز، سیستم و رانفور همچنان مثبت به کار خود پایان دادند. شرکت دزهراوی یکی از بنیادی ترین شرکت های گروه دارویی، به واسطه رشد سریع روز های گذشته همچنان با فشار فروش، صف فروش را تجربه نمود. شایعه افزایش سرمایه 300 درصدی از محل سود انباشته، تولیدات انحصاری داروهایی با حاشیه سود بالا(داروهای سرطانی) و تعدیل مثبت پیش رو از پتانسیل های بالقوه دزهروای محسوب می شوند و به زودی مجددا به مدار رشد باز خواهد گشت. شناوری بسیار پایین و غیر فعال بودن سهامداران عمده نیز از نکات منفی آن می باشد. پوشش مناسب 26 درصدی سه ماه اول، خبر افزایش سرمایه و شرایط بنیادی مناسب شرکت دبالک، با معاملات متعادل و مثبت آن پی گیری شد. گزارشات سه ماهه مناسب اکثر دارویی ها، ادامه کاهش نرخ یورو و فروش های مناسب تر نیمه دوم سال، این گروه را با تعدیلات مثبت در گزارشات آتی همراه خواهد ساخت و ریسک سهامداری آنها را کاهش چشمگیری روبرو می کند.

در گروه های غذایی، قندی، کانی های غیر فلزی، کاشی سرامیک و محصولات لاستیکی، گروه کوچک قندی با داشتن بتای منفی و صرفا تکنیکالی، با افزایش تقاضا و رشد قیمتی مواجه شده است. البته بعد از شروع مثبت، با عرضه های پر حجم مواجه شدند و برخی نمادها همچون قهکمت، قچار و قثابت نوسانات منفی را نیز تجربه نمودند. خشکسالی، واردات بی رویه محصولات و در انتها قیمت گذاری دولتی فشار مضاعفی به تولیدکنندگان قند و شکر کشور وارد کرده است. افت قیمت های جهانی و افزایش تولید کشورهای اصلی تولید کننده این محصولات همچون برزیل نیز مزید بر علت شده و شرایط سختی را برای اکثر شرکت های مذکور ایجاد نموده است. در نتیجه علیرغم ریزش سنگین گروه مذکور در ماه های گذشته، همچنان تامل و وسواس در خرید آنها می تواند رویکرد مناسبی تلقی شود. در گروه غذایی نماد غپاک با خبر افزایش سرمایه و احتمال ورود سه شرکت زیر مجموعه پاک پی، پاک آرا و پاکسار با معاملاتی منفی پی گیری شد. نمادهای کفرا، کگاز و کپشیر مثبت و بقیه هم گروهی ها اکثرا متعادل، کم حجم و منفی به کار خود پایان دادند.

طبق پیش بینی، بازار امروز با مثبت های شکننده ادامه داشت و علیرغم افت اکثر گروه های بزرگ در هفته اخیر، با عرضه های پر حجم، خریداران عقب نشینی نمودند و بازار با افت مجدد قیمت ها به کار خود پایان داد. به نظر مادامی که مشکلات مورد اشاره در گزارشات قبلی برطرف نشود همین منوال دادوستدها را مشاهده خواهیم نمود. برای روز کاری پیش رو معاملاتی همچنان متعادل با گرایشی منفی تر از امروز را پیش بینی می نماییم و گروه های کم شناور و به اصطلاح کوچک می توانند مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

 

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۱۸ مرداد ۹۴
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس ◄

مطالب مرتبط
بنر