اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۱۸ مرداد ۹۴

دوشنبه ، 19 مرداد 1394 ، 14:14

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

صورتهای مالی دوره سه ماهه اول سال مالی 1394 بانک ملت منتشر شد که بر اساس آن، سود 119 ریالی به ازای هر سهم تحقق یافته است که دقیقا معادل 25درصد سود 475 ریالی پیش بینی شده برای یکسال مالی میباشد.

نکات با اهمیت:

•    سود خالص و سود هر سهم تنها 5درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته اند

•    سهم بانک از درآمدهای مشاع به مبلغ 129 میلیارد تومان با افزایش 96درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه بوده است. که با توجه به افزایش 30 درصدی در سود تسهیلات اعطایی و رسیدن آن به مبلغ 2,430 میلیارد تومان صورت گرفته است.

•     هزینه های مالی با افزایش حدود 591 درصدی مشاهده میشود که هیچ اشاره ای به علت این تغییرات عمده نشده است.

•    افزایش 57درصدی هزینه های اداری و عمومی که احتمالاً بابت افزایش حقوق و دستمزد پرداختی بوده است در کنار افزایش شدید هزینه های مالی که به مرز 34 درصدی پیش بینی سال مالی 1394 رسیده است، علیرغم یک سوم شدن هزینه مطالبات مشکوک الوصول در کل موجب افزایش 13درصدی جمع کل هزینه های سه ماهه بانک شده است. این در حالیست که هزینه مطالبات مشکوک الوصول بابت ذخیره ایست که در حسابها اعمال میشود و پایین بودن هزینه سه ماهه سالجاری دلیل بر کاهش واقعی ابهامات مربوط به وصول مطالبات بانک نیست و از آنجایی که گزارشهای سه ماهه حسابرسی نمیشوند، در گزارش ششماهه بهتر میتوان به قدرت وصول مطالبات بانک و هزینه واقعی مطالبات مشکوک الوصول پی برد. اتفاقاً در گزارش حسابرسی سال مالی گذشته این بانک، اشاراتی به ناکافی بودن ذخیره مطالبات مشکوک الوصول شده است.

•    نکته دیگری که در بخش هزینه ها وجود دارد، حساب سایر هزینه هاست که پیش بینی امسال بانک ملت فقط بمیزان 21درصد این هزینه در سال گذشته است که جای تأمل دارد. برای سه ماهه اول نیز دقیقا 25درصد این هزینه منظور شده است که از واقعیت سه ماهه سال قبل 86 درصد کمتر در نظر گرفته شده است.


•    در قسمت درآمدهای غیر مشاع، سرفصل مهمی که سال گذشته بسیار ناچیز بوده است، نتیجه مبادلات ارزیست که مبلغ پیش بینی شده آن بیش از 617 میلیارد تومان میباشد که با توجه به رفع حدودی تحریمهای بانکی، بیش از 482 میلیارد تومان یعنی 78درصد از این پیش بینی، در سه ماهه تحقق یافته است و با توجه به احتمال راه اندازی مجدد خط سوئیفت در سال جاری میتوان به کسب رقمی بیش از این درآمد در ماههای آتی امسال امیدوار بود. مبلغ این درآمد در پایان سال قبل، تنها 27 میلیارد تومان بوده است.

•    در ترازنامه سه ماهه بانک، کاهش 18درصدی سپرده های قرض الحسنه و پس انداز و در مقابل، افزایش 10 درصدی سپرده های مدت دار به چشم میخورد که علت افزایش سود سپرده ها نیز در این جابجایی سپرده ها نهفته است. همچنین بانک ملت در انتهای خرداد 94 از بانکها و موسسات اعتباری، مطالباتی بمبلغ حدود 13هزار میلیارد تومان دارد که با توجه به وضعیت نامساعد بسیاری از موسسات اعتباری جا دارد که در مورد اعمال ذخیره مناسب برای اقلام مشکوک الوصول این مطالبات اقدام گردد.

نتیجه گیری:

با وجود برخی ابهامات در مواردی از درآمدها و هزینه ها که به آنها اشاره شد، با توجه به پوشش مناسب سه ماهه درآمدهای عمده از جمله سود تسهیلات اعطائی که بزرگترین عدد صورت سود و زیان این بانک یه شمار می رود، گزارش سه ماهه این بانک مطلوب ارزیابی میگردد و توانائی پوشش کامل سود پیش بینی شده امسال کاملاً در دسترس است، ولی همانگونه که اشاره شد حسابرسی نشدن گزارش سه ماهه مقداری از دقت آن میکاهد و در گزارش شش ماهه بهتر میتوان به ارقام مندرج در صورت های مالی اتکا کرد.

 

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال شاخص شیمیایی
تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۱۸ مرداد ۹۴ و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر